tintafant-m/2 jenter Skrevet 3. februar 2010 #1 Skrevet 3. februar 2010 Har noen av dere hatt fall i blodprosenten under sv skapet= Har aldri hatt dettidligere, men nå vil de ha det til at jeg har gått ned fra 14,8 i september til 11,5. Synes dette høres mye ut jeg.. Noen erfaringer med dette?
Ladybug~N&E Skrevet 3. februar 2010 #2 Skrevet 3. februar 2010 har gått ned jeg også og jordmora mi sa det var helt normalt og sånn det bør være. man skal altså helst ha et fall. også går man gjerne litt opp igjen på slutten. jordmora mi sa at dersom hb var veldig høyt gjennom hele svangerskapet så kunne det bety at det ikke var nok blod i morkaka og det går jo da utover babyen. i tillegg skal man ikke ha et hb på over 13,5 etter uke 20.
tintafant-m/2 jenter Skrevet 3. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 3. februar 2010 ok. ble litt klokere nå. takk
lillenims Skrevet 3. februar 2010 #4 Skrevet 3. februar 2010 Det er helt normalt fordi plasmamengden i blodet ditt øker, men uten at hemoglobinmengden (det er det som måles med "blodprosent") øker tilsvarende. Totalt kan blodmengden øke med 40%. Dersom blodprosenten ikke går ned er det noe legen bør være obs på fordi det kan tyde på at blodmengden din ikke har økt som den skal. Samtidig er kroppen så viselig innrettet at tarmen tar opp mer jern fra kosten under graviditet, så det trenger ikke være noe galt om blodprosenten ikke forandres. Spør lege eller jordmor om du er usikker, ikke ta jern med mindre du får beskjed om det. Økt blodprosent kan gjøre blodet tykkere og det er ikke bra for blodtilstrømminga til morkaka. I tillegg til blodprosent måles også jernlager, eller ferritin, som er jern som er lagret i kroppen uten å være "fritt" i blodet. Det frigjøres dersom hemoglobinverdien i blodet blir for lav (så vidt jeg skjønner). Verdien her skal typisk være 15-100 for gravide. Dette ble nok målt på første kontroll, og om den var høy (over 60, så vidt jeg husker) så er jernlageret høyt nok for svangerskapet. Er den lavere kan det hende du får beskjed om å ta jern for å fylle på den vegen, men det er vurdering legen gjør ut fra flere faktorer.
LivK har født Skrevet 4. februar 2010 #5 Skrevet 4. februar 2010 Helt vanlig at blodprosenten (eller hb) går ned i løpet av svangerskapet. Min hadde sunket til 9,7 ved forrige kontroll, så her går det i blodbygging nå. Jerntilskudd, jernholdig mat, samt mat rik på c-vitaminer (hjelper opptak av jern). Hadde i tillegg Ferritin på 17, så skjønner av det ene svaret her at det er riktig å ta litt tilskudd... Dette er mitt 3. svangerskap, tidligere har hb sunket til rundt 11 før fødsel, og litt under 10 etter - men tatt seg fint opp igjen. Forstår litt mer av hvorfor jeg har så høy hvilepuls, blir så lett sliten, osv nå...
3 barnsmamma snart**FØDT** Skrevet 4. februar 2010 #6 Skrevet 4. februar 2010 jeg ble nylig sjekket på grunn av ekstremt dårlig form, da var jernlagret under 3....jordmora på sykehuset sa da at når jernlagret var borte som i mitt tilfelle var ikke blodprosent til å stole på...kunne variere mye fra måling til måling...men som sagt formen min har vært ubeskrivelig...har i realiteten vært sengeliggende i flere mnd for d ble oppdaget hva som var galt... Blodprosent skal vel helst ikke under 10 selv i svangerskap forsto jeg på jordmor.
Adrian07♥ Sofie10♥ Skrevet 4. februar 2010 #7 Skrevet 4. februar 2010 Jeg målte blodprosenten min nå i uke 29, og den var 8,2.. Dette var veldig lavt mente jordmor, og nå må jeg være flink med å ta masse jern.. Skjønner jo nå hvorfor jeg har vært så sliten og tungpustet..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå