Dros Skrevet 3. februar 2010 #1 Skrevet 3. februar 2010 fant ut at jeg er det i dag, og er litt småbekymra da far er positiv...!
mammatilnr7 Skrevet 3. februar 2010 #2 Skrevet 3. februar 2010 ikke noe å bekymre deg for,jeg er også resusnegativ,og venter mitt 7 barn:)du får en sprøyte etter fødselen den tror jeg heter gammaglobin,.
Mammahjertet <3 Skrevet 3. februar 2010 #3 Skrevet 3. februar 2010 Jeg logga inn her i dag for å legge inn et akkurat likt innlegg som deg faktisk! Var hos legen i dag og fikk greie på at jeg er A rhesus minus. Og barnets pappa er A rhesus pluss. Jeg også ble litt bekymret over dette. Men som det andre svaret over her ser en jo at det er gode muligheter for å forebygge en eventuell immunreaksjon. Legen min forklarte at jeg måtte ta oppfølgende blodprøve for å sjekke etter antistoffer i uke 35(tror jeg det var). Ellers blir det ikke gjort noe annet enn den sprøyta en får etter fødselen. Hvis en ikke får den sprøyta kan en danne antistoffer mot fosteret ved graviditet nr to. Men nå er vi jo klar over dette så da kan det gjøres noe med Godt å høre jeg ikke er alene om dette. Har tenkt litt på dette i dag.
mammatilnr7 Skrevet 3. februar 2010 #4 Skrevet 3. februar 2010 ja ,det skal tas en blodprøve på dette 8 uker før termin.
mammaløve Skrevet 3. februar 2010 #5 Skrevet 3. februar 2010 Lurte litt jeg og gitt...fikk en sprøyte etter en SA, men lurte litt på om det ble noen oppfølging under svangerskapet nå...
ønsker nr 3!!! Skrevet 3. februar 2010 #6 Skrevet 3. februar 2010 Jeg er det og i mitt første svangerskap fikk jeg sprøyte i rumpa hehe det var ekkelt. Nå er jeg gravid med nr 2 og legen sa at de skulle ta blodprøve etterhvert. Ta det helt med ro jeg tenkte ikke på det da jeg var gravid med nr 1
Dros Skrevet 3. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 3. februar 2010 tusen takk for beroligende svar! har vært veldig bekymret, da legen min i dag sa at dette i verste fall kunne ende med dødfødsel eller et hjerneskadet barn. Men sannsynnlighetene for det er vel relativt liten. Vi får tenke på at vi er litt spesielle da, ettersom kun 15 % av befolkningen er rehsus negativ! hørte forresen om noen steder som lønnet blodgivere som oss;)
husmus &2 Skrevet 3. februar 2010 #8 Skrevet 3. februar 2010 Så hyggelig av legen din og si det, selvom det er sant, så er det liten sjanse for det nå til dags. Jeg er også rhneg, og du må ta en blodprøve i uke 32 og 36 og sprøyte i rompa etter fødsel. Noe jeg ikke klarte å huske at jeg hadde fått. Hvem kan glemme en diger sprøyte i rompa? Visstnok mulig!
Mamsen med 2 gutter! Skrevet 3. februar 2010 #9 Skrevet 3. februar 2010 Fikk en slik sprøyte etter abort faktisk. Og den var veeeeeeeldig liten.
Gjest Skrevet 3. februar 2010 #10 Skrevet 3. februar 2010 Jeg er også det. Fikk sprøyte i låret sist fødsel
SpongeBob Skrevet 3. februar 2010 #11 Skrevet 3. februar 2010 Er også Rh minus, etter førstemann sjekket de hans blodtype og siden han også er negativ ble det ikke sprøyte, med nummer to fikk jeg sprøyte (som ikke var verken stor eller minneverdig). De sjekker babys blodtype, og handler deretter, de følger godt opp, ikke noe å stresse med - totalt unødvendig skremming av den legen:-(
nicki82 Skrevet 3. februar 2010 #12 Skrevet 3. februar 2010 Jeg er og Rh minus. Fikk litt panikk når jg fikk vite det. Er faktisk glad for at legen min ikke nevnte risiko blodtypen har for det ufødte barnet. Det er noen leger som er helt løk!!! Jeg viste ikke at jg hadde den blodtypen når jeg hadde min tidlige SA, så jg fikk litt panikk. Men slik jeg forsto det, er det ikke nødvendig med sprøyte da??! Hvis vi er så skjeldne, så må jg vel få ut fingern og bli blod donor når jg får kroppen min for megselv igjen
Arw1 fikk juli-jente:-) Skrevet 4. februar 2010 #13 Skrevet 4. februar 2010 Er rhesus negativ jeg også. At faren er positiv har ikke noe å si. På den første kontrollen hos legen, blir det sjekket om du har antistoffer i deg.( sammen med de andre blodprøvene) Hos de aller fleste vil det stå på blodtype arket ditt; erytrocytt antistoffer ikke påvist. Dette blir sjekket igjen i uke 32 og 36. Etter fødselen blir det tatt blodprøve av navlestrengen til babyen. Hvis babyen er positiv, vil du få en sprøyte innen 72 timer som vil hindre at du danner antistoffer i neste graviditet. Er gravid med mitt 3 barn og har aldri stresset med dette. Begge barna mine var positive og jeg fikk en sprøyte og tenkte ikke mer over det. Helt unødvenig og tåpelig av legen din å skremme deg opp sånn. Ang blodgiving, så får en ikke mer lønn av å gi blod som rhesus negativ. ( ikke på Haukeland iallefall) Jeg har type O negativ og det kan på en måte kalles for "universalblod", for absolutt alle kan bruke mitt blod, mens jeg kan bare få min egen type. Har vært blodgiver i 7 år og aldri fått noe mer enn de andre som gir blod, men de har vært veldig påpasselig med at jeg har kommet så ofte som jeg skulle i og med at det er et ettertraktet blod.
Granny Weatherwax Skrevet 4. februar 2010 #14 Skrevet 4. februar 2010 Jeg er også rh neg. Har fått sprøyter med begge barna, da de var positive, men ikke da jeg hadde en SA i uke 7-8. Visste ikke om at jeg måtte det, men trengte det uansett ikke, for det er for tidlig å eventuelt blande blod. Så bare slapp av,dette er ikkeno problem så lenge dere er klar over det. Men vil anbefale dere å bli blodgivere ja! Jeg er til vanlig (A rh neg), og min far er også (han er 0 rh neg, og dermed universalblodgiver, alle kan ta imot type 0, og alle (selv positive) kan ta imot rh neg!)
Ronja&Odin Skrevet 4. februar 2010 #15 Skrevet 4. februar 2010 ikke noe og være redd for=) jeg er negativ og gubben positiv.. vi venter barn nr 2
Mamma's Magic Skrevet 4. februar 2010 #16 Skrevet 4. februar 2010 Jeg er også RH negativ. Fikk en sprøyte etter utskrapning i mai 2009, og da jeg var 12 uker gravid (uke 16 nå), tok jeg en blodprøve hos legen, og det ble ikke funnet antistoffer. Dette sjekker de visst kontinuerlig gjennom graviditeten. Jeg tror ikke det er noe å bekymre seg for. Og er vi riktig heldige, blir babyen også RH negativ, da er jo alt greit:)
Mjølkekua Skrevet 4. februar 2010 #17 Skrevet 4. februar 2010 Spesielt å si det av en lege i dag.. Jeg har født et barn tidligere og er rehsus negativ. Fikk sprøyter under svangerskapet og etter fødsel. Fødte friskt barn da og ble gravid på 1pp denne gangen. Ikke noe å bekymre seg for i det hele tatt! Bare å passe på at du får disse sprøytene :-)
Bea80 & Gullgutten Skrevet 4. februar 2010 #18 Skrevet 4. februar 2010 Jeg er også det. Du skal ta antistoff prøve i uke 32 og 36, legen vet om dette. Så testes babyens blod når den er født. Jeg fikkk ikke sprøyte pga gutten min også var rehsus neg. Det er ingen fare nå i dag (Legen min fortalte også om at før i tiden sjekket de bare farens blodtype underveis i svangerskapet og ikke barnets når det var født, men det viste seg jo at over 10% av barna som ble født ikke hadde rett far, så dette ble en "farlig test")
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå