Gå til innhold

Hva synes dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trener en del, og fikk for ikke lenge siden nytt program på treningssenteret. Treningsveilederen(nyutdannet) mente bestemt at magetrening ikke skulle være noe farlig, så hun satte opp flere øvelser for magemusklene. Jeg har derimot ikke følt meg trygg på disse øvelsene, så har IKKE gjort dem. Mener å huske jeg har lest/hørt av så mange at man ikke skal trene magen under svangerskapet.... Er 17+4 i dag... Hva mener dere? Noen som vet? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjøpte nettopp en bok som omtaler graviditet og trening. Den er skrevet av en fysioterapeut. Der stod noen gode råd rundt dette med trening og mageøvelser.

Det viktigste er at du kjenner etter hva som føles bra for din egen kropp. Noen mageøvelser er bra å gjøre. Men det er ikke direkte anbefalt å gjøre gulvliggende og harde mageøvelser som situps og lignende. Men du kan(så lenge magen ikke er for stor og tung) for eksempel ligge på rygg og lene albuene i gulvet mens du sykler i luften. Det er også en ok mageøvelse som du kan variere tyngden på alt etter hvor langt ned mot gulvet du har beina. Hvis du vil ha navnet på boken så kan du si fra til meg :) Da kan jeg skrive det inn her. Der var en del tips som var fine. Også yogaøvelser som styrket kjernemusklaturen. Den er veldig viktig med tanke på holdningen nå som vi blir litt fremtunge etter hvert :)

Magemusklene kommer til å hjelpe deg under fødselen så det er bra at disse blir trent. Men som jeg sa. Finn øvelser som er tilpasset deg og hvor langt du har kommet, samt at de ikke er veldig harde øvelser.

Regner forresten med du er klar over at bekkenet er mer fleksibelt nå som du er gravid og du skal være forsiktig med å trene øvelser som for eksempel utfall med vekter. Jeg gjorde det tidlig i graviditeten og ble vond i bekkenet i flere dager etterpå.

Lykke til!

Skrevet

eg kjøpte nettopp en bok som omtaler graviditet og trening. Den er skrevet av en fysioterapeut. Der stod noen gode råd rundt dette med trening og mageøvelser.

Det viktigste er at du kjenner etter hva som føles bra for din egen kropp. Noen mageøvelser er bra å gjøre. Men det er ikke direkte anbefalt å gjøre gulvliggende og harde mageøvelser som situps og lignende. Men du kan(så lenge magen ikke er for stor og tung) for eksempel ligge på rygg og lene albuene i gulvet mens du sykler i luften. Det er også en ok mageøvelse som du kan variere tyngden på alt etter hvor langt ned mot gulvet du har beina. Hvis du vil ha navnet på boken så kan du si fra til meg :) Da kan jeg skrive det inn her. Der var en del tips som var fine. Også yogaøvelser som styrket kjernemusklaturen. Den er veldig viktig med tanke på holdningen nå som vi blir litt fremtunge etter hvert :)

Magemusklene kommer til å hjelpe deg under fødselen så det er bra at disse blir trent. Men som jeg sa. Finn øvelser som er tilpasset deg og hvor langt du har kommet, samt at de ikke er veldig harde øvelser.

Regner forresten med du er klar over at bekkenet er mer fleksibelt nå som du er gravid og du skal være forsiktig med å trene øvelser som for eksempel utfall med vekter. Jeg gjorde det tidlig i graviditeten og ble vond i bekkenet i flere dager etterpå.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har en bok om svangerskapet som jeg har fått av gyn. Der er det ulike øvelser for gravide. Den ene av dem er trening av de skrå magemusklene. Sit ups til siden. Regner derfor med at dette ikke skal være farlig.

Trodde det var de rette magemusklene som ikke skulle trenes pga deling.

Skrevet

Har fått beskjed av legen om at det ikke er farlig å ta sit-ups så lenge man ikke har fått så stor mage enda. Han sa man skulle slutte med dem når man syntes det ble ubehagelig, eller når man begynte å føle seg "veik" i magemusklene. (Det føles visstnok litt sånn når de begynner å strekke på seg) Skrå magemuskler er visst bra å trene hele veien, pluss lettere alternativer til de rette.

Skrevet

Tusen takk for alle svarene:-) Ble litt klokere her nå! Da får jeg prøve da, forsiktig... :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...