prekæs Skrevet 3. februar 2010 #1 Skrevet 3. februar 2010 ....hvis jeg bare ikke hadde rørt veggene her da jeg flyttet inn. Storblomstrete hippitapet, sterke farger i glinsende kvaliteter og samme rom med forskjellige tapeter. Det er jo så til de grader 2010...og 1970. Det er rart det der hvordan ting kommer opp på nytt og på nytt. Det er som regel aldri nytt, bare brukt på en ny måte. Rart det der. filosofisk
Gjest sug lut Skrevet 3. februar 2010 #2 Skrevet 3. februar 2010 Ikke sant - og hadde jeg flytta inn der hadde jeg antakelig blitt skilt, siden jeg hadde insistert på ikke å røre en eneste tapetflis, mens mannen hadde blitt psykotisk og sittet i et hjørne og rugga fram til han ga meg et ultimatum. Og i valget mellom storblomstret 1970 og mann, er det fare for at blomstene hadde vunnet første runde...
Gjest amandine Skrevet 3. februar 2010 #3 Skrevet 3. februar 2010 Ikke kompliment til mannen din, lut!? (Fremdeles problemer med den der sug'en, jeg er nok skikkelig sær) Jeg hadde stille trukket mitt siste sukk mellom blomstene og foretrekker dansk design og lyse vegger.. Og alt det andre skrammelet (iflg klassikermannen) jeg trekker i hus. Jeg er akkurat som en skjære, må ha må ha må ha, men 70talls holder jeg meg unna. Det får holde med de autentiske gardinene på hytta på fjellet.
prekæs Skrevet 3. februar 2010 Forfatter #4 Skrevet 3. februar 2010 Jeg tipper du hadde valgt det bort hvis det hadde vært slik hos deg som det var her. Tydelige skjolder etter lekkasjer og utslitt, i hvertfall enkelte steder. Fordelen med å være trofast mot det man liker er at når tapeten går ut av moten blir den solgt for nesten ingenting og skulle kjøkkenet ha behov for tapet akkurat da, gjør jeg gjerne ett kupp. Har kjøkkenrutete tapet til en 10 for rullen på soverommet. Det er nok snart i ferd med å bli moderne igjen. Mao. Er trendy med jevne mellomrom. Litt morsomt det og at da jentungen skulle på hippifest, brukte hun bare kleskapet mitt. Mamma klær, som hun sier.
Gjest sug lut Skrevet 3. februar 2010 #5 Skrevet 3. februar 2010 Enig i det - jeg er også trendy med en 10-15 års mellomrom, veldig praktisk. Og nei, skjolder og sånt er ikke så fint. Men vi hadde fascinerende kjøkkentapeter da jeg var liten, husker både en med pepperbøsser og kaffekverner i grønntoner som hang på kjøkkenet til muttern, og en med en stilisert by, på hytta til tante. Og blomstene, selvsagt. Det har forresten slått meg at om jeg skulle hatt sånne vegger måtte jo det jeg evt hengte opp på veggen vært ensfarga - og hva er oddsen for det, liksom?
Gjest sug lut Skrevet 3. februar 2010 #6 Skrevet 3. februar 2010 Så bra, da kan jeg få 70-talls, verre når alle vil ha det samme!
Gjest sug lut Skrevet 3. februar 2010 #7 Skrevet 3. februar 2010 Men noe som også er fascinerende, Prekæs, er de små endringene som gjør at 1970-design blir bittelitt annerledes når det gjøres med 2010-øyne, hvordan man oppdaterer selv om man stjæler vilt.
prekæs Skrevet 3. februar 2010 Forfatter #8 Skrevet 3. februar 2010 Akkurat det har jeg også tenkt på. Jeg tør tippe at når brystningen fra 90 tallet, som alle skulle ha da og alle nå ser på som harry kommer tilbake er det blitt lekkert igjen i rette sammenhengen. For ikke å snakke om når alle de buede "spanske" åpningene fra 80 tallet kommer igjen. Jeg tror begge deler kommer i en lekker modernisering. Og da for at man skal bli lei det og etter en stund. Det er forresten veldig morsomt å se etter slike "nymotens" detaljer i veldig gamle bygninger. Det viser seg ofte at noen har vært moderne og nytenkende før oss. Funkis er jo heller ikke så moderne som folk tror, hvis man sjekker opp litt. (ser på Poirot f.eks)
Gjest sug lut Skrevet 3. februar 2010 #9 Skrevet 3. februar 2010 Og perlegardiner, a la kjellerstue i 1982... Det jeg vil ha er en kjempegrov kordfløyels brun seng med store puter og sengeskuff.
prekæs Skrevet 3. februar 2010 Forfatter #10 Skrevet 3. februar 2010 Du er vel gammel nok til å huske saloondørene tenker jeg. Da gjerne montert i døråpningen inn til stua, evnt kjøkkenet. Jeg hadde en slik sofa du nevner, bare storblomstrete grønn. Av merket "happy"
Gjest sug lut Skrevet 3. februar 2010 #11 Skrevet 3. februar 2010 Hehe, ja, halvdørene som slo og slo og slo! Og oppmurte nisjer i hvitmalt grov murvegg. Og der sto det chianti-flaske med stearinlys. Jeg hadde den sofaen i sikkert ti år, skulle aldri gitt slipp på den. Kunne gått for storblomstret grønn også, jeg.
Turid Laila Skrevet 3. februar 2010 #12 Skrevet 3. februar 2010 Så det du sier er at vi kan la linoleumsgulvet (tror det er det) i gangen ligge, fordi det er moderne? Det har nemlig ligget der siden huset var nytt i '73, så det er brunt med lysebrune blomster på. Vakkert vil jeg ikke si det er, men om det er moderne igjen så kan jeg vurdere å la det ligge så sparer jeg meg selv for jobben det er å ta det vekk.
prekæs Skrevet 3. februar 2010 Forfatter #13 Skrevet 3. februar 2010 Hvorfor ikke? Er det fremdeles helt så er i hvertfall kvaliteten bra. Vet forresten at man kan male linoleum, men da må det være ekte linoleum og ikke vinylgulv. Linoleum er ett gulv i naturmatrialer, vinyl er plast.
Turid Laila Skrevet 3. februar 2010 #14 Skrevet 3. februar 2010 Da er det nok vinyl vi har gitt. Det er et sant helvete å få av, og det bare på de 3m2 jeg allerede har tatt av. Blir verre med resten av gangen da mistenker jeg. Ja, det er helt enda, bortsett fra den delen som er skjøtet rett forran ovnen, der har det smeltet litt, men det syns jo ikke. Så kvaliteten kan man ikke klage på!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå