Gjest Skrevet 3. februar 2010 #1 Skrevet 3. februar 2010 Dumt spm kanskje... Men arves dette videre til barnet? Noen som vet??
M@mm@ :-) til to!♥ ♥ ♥ ♥ Skrevet 3. februar 2010 #2 Skrevet 3. februar 2010 Det kan det nok sikkert gjøre, men ikke nødvendigvis. Min mor har laktosteintolleranse, og hverken jeg eller min bror har fått det. Men et av barna til broren min har fått.... Jeg tror det sies at barn ofte utvikler det i 2 eller 10 års alderen.... så man skal jo liksom ha det litt i bakhodet. Men dette er vel typiske noen du nevner for legen din, og hvis han/hun mener at barnet trenger oppfølgning senere så får dere vel det!?!? :-)
M@mm@ :-) til to!♥ ♥ ♥ ♥ Skrevet 3. februar 2010 #3 Skrevet 3. februar 2010 Det kan det nok sikkert gjøre, men ikke nødvendigvis. Min mor har laktosteintolleranse, og hverken jeg eller min bror har fått det. Men et av barna til broren min har fått.... Jeg tror det sies at barn ofte utvikler det i 2 eller 10 års alderen.... så man skal jo liksom ha det litt i bakhodet. Men dette er vel typiske noen du nevner for legen din, og hvis han/hun mener at barnet trenger oppfølgning senere så får dere vel det!?!? :-)
Mjølkekua Skrevet 3. februar 2010 #5 Skrevet 3. februar 2010 Min mann har laktoseintoleranse, og vi følger litt ekstra på sønnen vår som nå er ca 14 mnd. Det er ingen andre i familien til min mann som har det, så han har ikke arvet det. Det er jo ikke så mye man kan gjøre annet enn å sørge for at man er observante på feks diare. Skulle det komme hyppig, kan man vel kanskje eliminere med laktoseprodukter. Jeg husker jeg forsøkte meg med MME uten laktose for når han var liten så hadde han litt vondt i magen.. det var nok bare vanlig spebarnsvondtimagen, for han ble ikke bedre av denne MME'n. Vi satser på at han ikke har arvet det, og skulle han ha det klarer mannen min seg veldig bra med å begrense inntaket av laktose (er jo ikke allergiker, bare intolerant) :-)
Bolle i ovnen [HØYGRAVID] Skrevet 3. februar 2010 #6 Skrevet 3. februar 2010 Dette har ikke jeg tenkt på, min samboer er laktoseintolerant, faren hans er også det. Kanskje lurt å nevne det?
M@mm@ :-) til to!♥ ♥ ♥ ♥ Skrevet 3. februar 2010 #7 Skrevet 3. februar 2010 De er heldige de som bare kan begrense inntaket av laktose. Det ene barnet til broren min kan det. Så lenge hun er flink til hverdags kan hun gjerne spise kaker og andre ting med laktose en sjelden gang (i bursdag el.) Men mamma min har laktoseintoleranse 100%, det betyr at hun må holde seg absolutt unna alt som har med laktose eller ting med melk i. Feks. hvis noen inneholder melkepulver, eller skummeltmelkepulver.... så kan hun ikke spise det! Og det er faktisk ganske mye hun må holde seg unna! :-)
vbu Skrevet 3. februar 2010 #8 Skrevet 3. februar 2010 Vet ikke om det er arvelig eller ikke men tenkte å si ifra her om to ting når det gjelder lakoseintoleranse. Fandt ut sjøl for noen år siden at det var grunnen til at jeg hadde så ofte vondt i magen. Når jeg er gravid så forsvinner faktisk intoleransen og jeg kan spise så mye melkeprodukter jeg vil som er ganske bra for å sikre nok kalsium. Og digg siden jeg elsker fløtete ting Jeg pleier å bruke tabletter til vanlig som heter Kerutabs (resept fritt i apotek) som hjelper med å bryte ned laktose. Dette betyr at jeg kan spise melkeprodukter hvis jeg har lyst og spesielt når man er invitert andre steder hvor man kan ikke være sikker på om maten inneholder laktose eller ikke. Dette er spesielt hendig når man er ute og reiser og det kan være litt vanskelig å spørre om disse tingene.
Gjest Skrevet 3. februar 2010 #9 Skrevet 3. februar 2010 Vet du hva?? Jeg opplevde faktisk det samme fram til uke 20 ca.. Jeg spiste sjokolade og diverse andre melkeprodukter, og jeg reagerte ikke i det hele tatt!! Merkelig! Men nå, dessverre er det tilbake til normalt igjen (at jeg reagerer). Kroppen er rar når den er gravid:) Tips til andre tabeletter: http://www.lactrase.no/ Må bestilles på nett, men jeg fikk faktisk vondt i magen av kerutabs, og synes at disse er mye bedre! Jeg skal følge med bebis med tanke på magevondt...
mammaløve Skrevet 3. februar 2010 #10 Skrevet 3. februar 2010 Takk for tablett-tips! Visste ikke om at man kunne ta tabletter for å tåle laktose bedre. Fant også ut i voksen alder at jeg ikke tålte melk så godt. Kan til og med reagere med feber dersom jeg får i meg en skikkelig porsjon laktose. Problemet nå er bare at jeg har så vanvittig lyst på melk når jeg er gravid. Hjelper ikke med kalsiumtabletter, bare må ha kald, deilig ren melk i glass! Har ikke drukket det på mange år, og blir rimelig gæren i magan kan du si....
vbu Skrevet 3. februar 2010 #11 Skrevet 3. februar 2010 Hvis dere kjenner noen som skal til USA så kan dere også be dem om å kjøpe tabletter som heter Lactaid på apotek. Jeg liker de bedre enn Kerutab og de er en formue billigere. Men når jeg er ferdig med dem så prøver jeg kanskje Lactrase.
Gjest Skrevet 4. februar 2010 #12 Skrevet 4. februar 2010 Prøv dem:) Det er sånne kapsler med pulver inni, slik at det kan strøes på maten også.. (jeg har ikke prøvd det da:))
bringebærsnipp Skrevet 4. februar 2010 #13 Skrevet 4. februar 2010 Jeg titter inn fra 1 trisemester. Jeg har ikke laktoseintolleranse, men kasein-intolleranse. (melkeprotein) Fyser MYE på ost og dansk leverpostei (med melk i) om dagen. Jeg tar fordøyelsesensymer hvis jeg spiser dette og det hjelper. Får da kun ett symptom og det er løs avføring.. men blir litt beskyrmra alikevel? det kan vel ikke være farlig for fosteret? noen som vet?, Skal spørre hos legen, men tar gjerne i mot erfaringer. Desuten synes jeg også at jeg tåler det litt bedre nå når jeg er gravid.
M@mm@ :-) til to!♥ ♥ ♥ ♥ Skrevet 5. februar 2010 #14 Skrevet 5. februar 2010 .... tilbake til mamma'n min igjen :-) Hun bruker Kerutab som hun får på resept (da er de ikke så dyre!), men kan ikke bruke det for ofte heller. Det værste synes jeg er hvis hun trenger medisiner for noe annet.... også er det laktose i de medisinene da må hun faktisk ta Kerutab for å kunne ta medisiner! .... Ikke lett det der, jeg håper mine barn slipper. Men samtidig så ser jeg jo at det går fint ann å leve med det! Det er bare så mye lettere uten! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå