Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal selge nå når vi har kjøpt..

Megler er dyrt...

Tips tas imot med takk!

Hva kan vi spare penger på og hva må vi bruke penger på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hihihi, jeg trodde du skulle selge hustips og lurte på hvordan du hadde tenkt å gjøre det:-O

Ang. å selge hus så har jeg lite råd, men jeg mener det er noe som heter egenmegleren eller noe, hvor man gjør det meste selv, og sparer en del på det. Naboen min solgte på den måten og sparte rundt 50000,-

Skrevet

Jeg hadde investert i et spann hvit maling og malt veggene hvite, hvis de ikke er det fra før. Så hadde jeg leid noen møbler - ikke sikkert at alle potensielle boligkjøpere er komfortable med min smak og stil - og møblert det luftig og upersonlig, men pent. Aner dog ikke hva det vil koste.

Har dere bra kamera kan dere ta bildene selv.

Takstmann - er ikke lovpålagt, men hent inn anbud fra noen forskjellige og velg den dere føler dere tryggest på.

Advokat eller oppgjørsmegler for å skrive kontrakt og få pengene.

Finn frem ALT av dokumentasjon dere har, spør hos kommunen om det er noe de har som dere ikke har.

Skriv prospektet selv - finn frem den gamle og les annonser på finn.no.

... dette er hva jeg kommer på i farten i en sen nattetime. Lykke til.

ps. google litt om det å selge boligen selv. ds

Skrevet

Vi solgte nettop en leilighet som burde vært vanskelig å selge: stor og dyr, ikke super barnevennlig, i eldre hus. Den ble solgt på 1 uke, 300 000 over takst (som allerede var høy).

I vår tilfelle var eiendomsmegler faktisk gull verdt. Han hjalp veldig å få frem det som kunne tiltrekke kjøpere. Han foreslo en genial timing, rett etter Jul, skilsmissesesong, fordi han mente vi hadde perfekt bolig for nyskilt. Han fikk fotograf til å ta kjempe fine bilder.

Ikke sikkert det lønner seg alltid å bruke megler, men i vår tilfelle betalte vi i underkant av 100 000 og sitter igjen med 800 000 i fortjeneste etter salget. Og en nyskilt kar flytter snart inn med sin 15 år gammel datter. ;-)

Forøvrig hentet vi tilbud fra 3 meglere før vi bestemte oss. Vi valgte ikke den billigste, men den som virket mest forberedt og kompetent, og deretter forhandlet vi prisen ned fra 2,5% til 1,8%.

Lykke til med salget. Vi må kjøpe vi, for vi er snart hjemløse...

Skrevet

- Ikke ta bildene selv, men bruk en profesjonell fotograf. Det er utrolig hvor mye skikkelige bilder kan gjøre for å få folk til å komme på visning. Dårlige bilder skremmer folk vekk.

- Sørg for å ordne opp i alt som "bare har blitt liggende". Dvs. mal lister som ikke er malt, fiks opp løse ledninger, sørg for at alt som er gjort med huset er byggemeldt og godkjent hos kommunen, etc og at det ikke foreligger pålegg fra feievesen/e-verk. Det ligger et hus ute her i byen som har måttet senke prisantydning med halvannen million det siste halvåret pga uklarheter rundt byggesaker og ulike utbedringspålegg...

- mal alle flater som ikke er nøytrale i en pen, dus farge. Ikke sikkert alle liker det sjokkrosa jenterommet, f.eks, og det er mange som ikke har lyst til å male som det første de gjør når de flytter inn.

- dersom badet er gammelt og burde vært oppgradert: kjøp et rimelig dusjkabinett slik at kjøper ikke trenger å pusse opp umiddelbart

- hent inn anbud fra flere meglere, og husk å få salgsgaranti (dvs. at dersom boligen ikke selges til en pris dere godtar så betaler dere ikke noe for meglertjenestene).

Skrevet

De var på nyheten her om dagen at man kan se langt etter eieskifteforsikring om man ikke bruker megler...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...