Gå til innhold

Hjelp! Hvordan få babyen til å sovne uen puppen??


baby i august

Anbefalte innlegg

Jeg har en baby på 4 mnd som nekter å sovne på andre måter enn ved puppen! Jeg holder på å bli gal!! Den siste måneden har jeg forsøkt å legge henne i 20-21 tiden (før da var hun oppe til jeg la meg), men det er umulig å roe henne på andre måter enn med amming. Og da er det ikke snakk om litt amming, men opp til en time! Forsøker å lure bort puppen når hun slutter å suge, men ingen sjangs, hun begynner å vri seg og stønne med en gang før hun til slutt roper som en gal. Jeg slipper unna først når hun sover så tungt at hun snorker. Og hadde hun nå enda kunnet sove noen timer, men neida, en halvtime senere er det på`n igjen.. Slik forsetter det hele natten lang..

 

Er det flere som har opplevd dette og som har funnet en "kur"? Akkurat nå er jeg villig til å gjøre hva som helst!

 

Hilsen desperat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan dessverre ikke hjelpe deg, fordi min datter har vært helt lik den siste tiden. Plutselig så vil hun ikke sovne selv lenger, og blir helt hysterisk når jeg skal forsøke å legge henne. Grusomt å høre på den hylingen. Ikke noe annet enn pupp hjelper, selv om det kanskje bare er 15 min siden forrige gang hun spiste.

 

Lar du henne gråte litt, eller tar du hun bort til puppen med en gang hun starter?

I kveld orket jeg ikke det tullet, så hun lå i sengen sin og hylskrek i kanskje et kvarter (da hadde hun tørr bleie og fått mat to ganger siste halvtimen) mens jeg strøk henne på kinnet. Alle sier at de ikke skal ligge og gråte når de er så små, men det fantastiske er at hun nå faktisk har sovet i over en time i egen seng! Så får vi se hvor lenge det varer*s*

 

Godt å høre at man ikke er den eneste ihvertfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det trøster litt at en ikke er alene om å ha dette problemet! Jeg har forsøkt å la henne gråte litt mens vi har strøket henne på kinnet, men hun blir bare helt hysterisk. Så det har dessverre blitt slik at jeg gir henne puppen med en gang, tenker at det er jo ikke noe annet som hjelper uansett, selv om jeg innerst inne vet at jeg bare utsetter og gjør ting verre.

 

Føler jeg har forsøkt det meste, men ingenting virker! Var til helsesøster i går og det eneste hun kunne anbefale var sovemedisin, til en 4 mnd gammel baby! Jeg er desperat, men nekter å dope ned babyen min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære dere

Dette er fullt mulig å gjøre noe med.

Jeg hadde det sånn med sønnen min, men nå med mitt andre barn bestemmer jeg meg for at sånn orker jeg ikke ha det.

Når de skal legges, så stell dem, gjerne bad, rolig kos på stellebordet. Gi så pupp, men når dere merker at de ikke spiser mer, bare suger når puppen blir fjernet, legg babyen i sengen sin. Ja, de kommer til å gråte, skrike, men cluet er jo at man ikke skal la dem bestemme og gi puppen hele tiden. Sitt ved sengen, stryk, kos, ta babyen opp innimellom og byss. Dette er ingen skrikekur, for de ligger jo ikke alene og gråter. Du er der for babyen hele tiden, og du vet at hun er mett og har tørr bleie og ikke er syk. Selv om de blir hysteriske, er jo poenget at de ikke skal få viljen sin med en gang. Da sitter du i fella, og må sitte og amme hele natten. Noe som resulterer i elendig søvn, underskudd på søvn osv.

Nei, ta tak i problemet.

Jeg har gjort dette med datteren min, og nå sovner hun og sover hele natta, med en matpause ( er 3 mnd).

Hun skriker alltid når hun legges, alt fra 5 min til en time kanskje.

Men poenget er altså at man ikke må bli helt psyket ut av skriking og gi etter.

Lykke til, jeg VET at det funker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har helt sikker rett, men på helsestasjonen frarådet de meg på det sterkeste å la babyen gråte for mye. De mente det var rett og slett skadelig når de er så små og at man må vente til de er 6 mnd. Så blir jo litt usikker da.. Men sovemedisin det tilbydde de meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk akkurat samme beskjed fra helsesøster (ringte henne på fredag for å høre hennes mening). Hun mente at de ikke burde gråte for mye før de er litt eldre. Men spurte mamma (hun var barnepleier på 70-tallet), og da sa hun at barna gråt til de sovnet på den tiden. Og jeg personlig kan ikke se at jeg har tatt så mye skade av det:)

Uansett, sovemedisin er jo latterlig å tilby. Tror jeg hadde fått "bakoversveis" hvis noen hadde tilbydd meg det til en baby!

 

Lykke til videre "baby-i-august":)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Slenger meg på dette innlegget. Er helt forferdlig å gå natt etter natt uten søvn, både for mor og barn. Vi fikk tutta våres i november og har ikke sovet mer en max 2 timer sammenhengende siden da.

 

Første 1,5 måneden var jeg heldig om jeg fikk 4 timer søvn tilsammen iløpet av døgnet. Lillejenta var plaget med mye smerter første tiden (har vi funnet ut i etterkant, luft i magen og låsninger) og de ble derfor myyyye skriking og rasing denne tiden. Hun sov hverken dag eller natt og det eneste som dysset litt ned på skrikingen var av jeg bar henne. Og når hun først sovnet var det på puppen eller etter timesvis med bæring.

 

Dette har ført til at ryggen min har flere låsninger og betendelse i flere muskler, både jeg og lillegullet er stuuptrøtte og underernærte på søvn, samt at jeg ikke klarer å høre på lillejenta gråte mer og tar henne opp med en gang nå for jeg er så redd for at hun skal ha vondt igjen!

 

Skal på helsestasjonen i dag og be om råd, for dette går på helsa løs på oss alle....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, jeg hadde samme problem, men har funnet at samsoving er det beste for oss, lillemann sover ved siden av meg hver natt eller i mellom meg og mannen min. Han sover hele natten igjennom utenom at han faar pupp en gang ved 3-4 tiden, han er snart 3 maaneder gammel naa. Det fine er at jeg ikk trenger aa staa opp selv for aa amme og han har heller ikke noe onske om aa vaere oppe og skjont at det er natta.

 

Smaa babyer er utrygge og verden utenfor magen er veldig stor, jo mer trygge man kan gjore dem som smaa jo mer selvstendige tror jeg de vil bli etterhvert. Aa la en liten baby skrike til han ikke orker mer saa vil han kanskje stilne etter noen dager fordi han forstaar at han ikke faar respons, men saa blir han etterhvert utrygg paa at foreldrene ikke hjelper eller er der naar han har vondt eller det er noe galt. Det er ingen babyer som skriker for moroskyld, de er bare saann de kommuniserer den forste tiden av livet. Naar de er blitt saa store at de kan snakke istedenfor aa skrike vil jeg si det er en annen sak og da maa man med grensesetting naar det er nodvendig.

 

Paa dagtid kan min vaere litt vanskelig og vil ikke sove alene da heller, jeg pleier aa tulle han inn i en stramt teppe saa han foler at det er litt trangt i vogna, da kan han sove litt lenger enn vanlig. Hvis dere har en sterk kjokkenvifte anbefaler jeg aa sette den paa fullt og la han sove i vogna ved siden av(hvis han sover naar vi kommer hjem fra tur setter jeg paa vifta og lar han staa paa kjokkenet og da kan han sove i opptil 5 timer hvis han er stup trott).

 

Babyer med litt magevondt har ofte vanskelig for aa roe seg selv og trenger lyder og lukter de kjenner igjen fra tiden i magen for aa roe seg. Min er grei med unntak av naar han har magevondt. Flote, pizza/paideiger, mozzarella ost, pannekaker/vafler og iskrem er gift hos oss og kan gjerne odelegge sovnen i opptil et dogn.

 

Haaper disse tipsene kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg og lar min suttre litt når jeg legger henne. Barn lærer fort hva som fungerer og ikke.

Men jeg sitter ved sengen hennes når hun legges og roer henne med å si at jeg er der noen ganger mellom gråtingen. Om jeg koser på kinnet hennes eller slik, så gir jeg henne noe å fokusere på, og som "underholder" henne. Dermed sovner hun ikke like fort. Men når jeg er ved henne, så lukter hun det, og ved å høre stemmen min, så vet hun at hun ikke er alene.

 

Det er viktig at barna våkner der de sovner har jeg hørt. Det gir dem en trygghet, og de blir lettere forvirret og usikkre om de våkner et annet sted enn der de sovnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

 

Jeg leste innlegget ditt og det ga meg litt ro.

Gutten min er 6 uker gammel og vi driver og lærer han å sovne alene.

Han legges mett med tørr bleie.

Det fungerer for sovet godt, men til tider synes jeg han gråter veldig og lurer på om det kan bli for mye?

Han gråter som regel litt eller sutrer, alt fra 5 min til 15min. Etter 15 min går jeg inn og tar han opp og roer han og legger han så ned igjen og går ut igjen.

Noen ganger skriker han krakilsk for det og når han sovner, så sover han kanskje bare 15 min og det virker litt håpløst.

Det skal sies at for det meste så går det veldig bra nå å legge han, men likevel. Burde jeg sitte ved siden av han hele tiden, istedet for å gå ut f.eks?

Har du noen anbefalinger i denne prosessen?

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

les babyguiden av Gary Ezzo, oversatt til norsk, selges på bokkilden :-) der står det masse om hvordan man får babyen til å roe seg uten pupp. Trikset er at det alltid bær være en fast rekkefølge i det babyen gjør, det er spise-våken- sove. og IKKE sove rett etter mat (utenom på kvelden og natta) .

 

Boken er kontroversiell men bruker man den med fornuft og tar prinsippene hans uten å følge den slavisk, er den genial. Jeg kjenner mange som anbefaler boken på det varmeste og som har fått en utrolig mye lettere spedbarnsperiode etter bruk av hans prinsipper. Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Jeg synes ikke du burde ta den "skrikekuren" på barnet ditt nå som han bare er 6 uker gammel. Barn blir ikke "vanedyr" før 3-4 mnd alderen! Dessuten skal du ikke forlate han på rommet når han er så liten. Denne nye verdenen er stor og skummel for han, og det siste han trenger er å bli forlatt på et rom alene mens han gråter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Jeg trenger hjelp. Jeg har ei dater på 7 månder snart 8 månder. Fra første dagen hun har født,prøvde jeg smokken men hun vil ikke ha den. Jeg er ganske sliten  fordi hun sover ikke alene i senga, hun må ha puppen for å søve, hvis hun sover så legger jeg henne på hennes senga så våkner hun med en gang, så lenge hun søver i vår senga så er jeg altid redd hvis hun faller  jeg kan ikke forlater henne og serlig nå når hun er snart 8 månder. Hva må jeg gjøre? Det er ganske slitsomt😢  

Anonymkode: 04aa5...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...