ZineEddineMadeInMe Skrevet 2. februar 2010 #1 Skrevet 2. februar 2010 har veldig lyst til å studere videre, og har ikke lyst til å gi opp drømmen fordi jeg har fått barn... har en sønn på 9 mnd som trenger min oppmerksomhet hele tiden da han krabber rundt, putter ALT i munnen og krever og forlanger... kanskje jeg er litt sutrete akkurat nå når han så vidt vil gi meg litt tid og fred til å finne ut av praktiske opplysninger om skole og utdanning. er d alderen hans som gjør d vanskelig for meg å finne et fredelig øyeblikk til å gjøre noe som jeg vil - vil d bli lettere etterhvert som månedene går - årene går? får du som studerer og har småbarn tid og fred til å gjøre lekser osv når du er hjemme med barn? får du gode karakterer f.eks.? får så dårlig samvittighet når jeg blir irritert fordi jeg ikke får tid til noe av d jeg vil fordi jeg må passe på min sønn hele tiden, det er så frustrerende! er så glad i han, men burde jeg få dårlig samvittighet fordi jeg blir sint pga dette og tilbringer tid på noe egoistisk og ikke han? tror d er normalt, men hadde/har du dårlig samvittighet av de samme grunnene? ja du vet, er vel litt på tuppa akkurat i kveld... hadde vært fint med litt oppmuntring hehe...
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 2. februar 2010 #2 Skrevet 2. februar 2010 Jeg startet på sykepleien nå i høst - da var tulla 13 mnd. Man må være strukturert!!! Jeg har ikke lest hjemme en eneste dag med unntak av til eksamen (den siste uka). Forelesningene går som regel ikke lenger enn til kl 14, og da sitter jeg på lesesalen frem til 15-16, før jeg henter jenta i barnehagen:-) Mange av de studentene uten barn drar hjem etter forelesning og sitter der å leser, treffer venner, ser tv osv, men på lesesalen får man ro:-) Men samtidig kan det være veldig greit å ha en mann/familie som kan hente i barnehagen hvis du har mye å gjøre en dag, eller mot eksamen:-) Økonomisk er det helt klart trangere, men det går bra:-) Du må selfølgelig ha barnehageplass, men vi bruker høyskolen sin, og den er heeelt fantastisk!!! :-D Pluss at barnet er nært:-)
termin i september Skrevet 2. februar 2010 #3 Skrevet 2. februar 2010 Hei, jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Studerer medisin, og har en sønn på 15mnd. Det kan til tider være krevende og det er mye obligatorisk undervisning. Har studert fulltid siden han var 9mnd takket være mammaen min som har stilt opp 100%. Det er er ikke bare en drøm å være student og mamma. Dårligere rettigheter enn alle de andre mammaene, dårlig samvittighet når man ikke jobber med skole OG dårlig samvittighet når man ikke er 100% tilstedeværende mamma. MEN jeg vet at jeg ikke ville vært foruten hverken sønnen min eller studiet mitt, og det har blitt så mye enklere nå som han går i barnehage. Han koser seg med de andre barna og jeg er 10xså effektiv student nå sammenliknet med tidligere. Som student har jeg nå også mer tid til sønnen min enn om jeg hadde jobbet 100% fordi man som student har litt mer fleksible dager og noen studiedager. Jeg syns det har vært veldig tøft, men nå fungerer det bra. Det passer nok ikke alle, men jeg ville gjort det samme om igjen. Jeg trenger å være mamma OG ha en jobb jeg liker om enn bare 80% stilling når jeg er ferdig studert. Kanskje noen vil si det er litt egoistisk, men jeg tror jeg er en bedre mamma om jeg tar noen valg basert på hva jeg vil og ikke BARE valg basert på at jeg er småbarns mamma;-)
L|ndA - 2 små gullgutter! Skrevet 2. februar 2010 #4 Skrevet 2. februar 2010 Heisann. Jeg har en gutt på 20 mnd, og en ny i magen som kommer i april. Tok et års permisjon fra studiene da jeg fikk eldstemann, og hadde planlagt å ta fag i permisjonen men fant meg i samme situasjon som deg.. helt motløs. Men da han var rundt 8-9 mnd startet jeg opp igjen (leste kun hjemmefra da mitt studie ikke har obl. undervisning). Leste strukturert om kveldene da han var i seng, så ble såklart litt mindre tid til mannen, men det gikk så fint. Fikk 2 Aer og 2 Ber det semesteret, så er kjempefornøyd! Fikk barnehageplass til han i fjor høst, han var da litt over året. Fulgte forelesninger og leste litt på kveldstid og helger og fikk noen Cer til jul. Var jo da gravid i tillegg så det var tungt, men det gikk det også. Nå har jeg egentlig bare dette semesteret igjen så er jeg ferdig, men har termin i april så klarer ikke/vil ikke pga støtte fra lånekassen. Tar derfor ett års permisjon igjen, og satser på å fullføre til våren 2011. Planlegger å ta hovedoppgaven nå hvis jeg klarer, men det vet jeg ikke om går. Har allerede ligget en uke på sykehus så henger litt etter, i forhold til det å bli ferdig før babyen kommer. Det er krevende å ha småbarn i tillegg til å studere, men du blir en mye bedre student faktisk da du utnytter den tiden du har til det fulleste med lesing, samtidig som du har en større motivasjon for å bli ferdig. Det at du ikke har tid til å lese mens lillemann er våken, det er nok ikke noe som vil forandre seg. Småbarn krever oppmerksomhet sånn er det bare. Tiden du har til å lese er når poden er i seng, og når du evt. får barnevakt. Så lenge du utnytter kveldene vil du klare deg bare fint, men selvsagt lurt å starte med de "letteste" fagene for ikke å gå på en kraftig smell. Og selvsagt så fremt du har mulighet til å studere hjemmefra. Hvis du skal gå på skolen må du få barnehageplass/dagmamma, og det vil også gjøre ting enklere for deg. Da vil du som sagt over her kunne utnytte dagene til lesing, også ha ettermiddag/helg med barnet og fri på kvelden. Jeg skal som sagt gjøre det enda en gang, så det kan gå bare du vil. Men syns det var fryktelig tøft i starten å måtte utsette ting, men måtte bare innse at det måtte bli sånn. Så lenge du er strukturert og holder motivasjonen oppe så går det nok bra! lykke til
L|ndA - 2 små gullgutter! Skrevet 2. februar 2010 #5 Skrevet 2. februar 2010 Heisann. Jeg har en gutt på 20 mnd, og en ny i magen som kommer i april. Tok et års permisjon fra studiene da jeg fikk eldstemann, og hadde planlagt å ta fag i permisjonen men fant meg i samme situasjon som deg.. helt motløs. Men da han var rundt 8-9 mnd startet jeg opp igjen (leste kun hjemmefra da mitt studie ikke har obl. undervisning). Leste strukturert om kveldene da han var i seng, så ble såklart litt mindre tid til mannen, men det gikk så fint. Fikk 2 Aer og 2 Ber det semesteret, så er kjempefornøyd! Fikk barnehageplass til han i fjor høst, han var da litt over året. Fulgte forelesninger og leste litt på kveldstid og helger og fikk noen Cer til jul. Var jo da gravid i tillegg så det var tungt, men det gikk det også. Nå har jeg egentlig bare dette semesteret igjen så er jeg ferdig, men har termin i april så klarer ikke/vil ikke pga støtte fra lånekassen. Tar derfor ett års permisjon igjen, og satser på å fullføre til våren 2011. Planlegger å ta hovedoppgaven nå hvis jeg klarer, men det vet jeg ikke om går. Har allerede ligget en uke på sykehus så henger litt etter, i forhold til det å bli ferdig før babyen kommer. Det er krevende å ha småbarn i tillegg til å studere, men du blir en mye bedre student faktisk da du utnytter den tiden du har til det fulleste med lesing, samtidig som du har en større motivasjon for å bli ferdig. Det at du ikke har tid til å lese mens lillemann er våken, det er nok ikke noe som vil forandre seg. Småbarn krever oppmerksomhet sånn er det bare. Tiden du har til å lese er når poden er i seng, og når du evt. får barnevakt. Så lenge du utnytter kveldene vil du klare deg bare fint, men selvsagt lurt å starte med de "letteste" fagene for ikke å gå på en kraftig smell. Og selvsagt så fremt du har mulighet til å studere hjemmefra. Hvis du skal gå på skolen må du få barnehageplass/dagmamma, og det vil også gjøre ting enklere for deg. Da vil du som sagt over her kunne utnytte dagene til lesing, også ha ettermiddag/helg med barnet og fri på kvelden. Jeg skal som sagt gjøre det enda en gang, så det kan gå bare du vil. Men syns det var fryktelig tøft i starten å måtte utsette ting, men måtte bare innse at det måtte bli sånn. Så lenge du er strukturert og holder motivasjonen oppe så går det nok bra! lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå