Gå til innhold

Til dere som har tre barn eller flere, og til dere tredjegangsgravide

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid med tredje og har panikk! Jeg er ikke mer enn ca 11 uker på vei, men har fått en mage som ikke kan skjules eller bortforklares! Ikke klarer jeg å holde den inne og når jeg holder pusten, så har jeg likevel en tydelig kul som stikker ut! Magen er ikke myk og deigete, men hard og fast.

Magen er faktisk lenger ute enn puppene mine...! :/

Synes også jeg kan kjenne toppen av livmoren halvveis opp til navlen.

Jeg er dvask og utrent, men normalt slank (bmi på 22). Det er 5 år siden forrige svangerskap. Er det vanlig å bli så fort så stor med tredjemann? Jeg er redd for hvor dette vil ende... Mannen min er i sjokk over hvordan magen eser ut dag for dag. I helgen brukte jeg en hettegenser som skjulte magen. I dag så fremhevet den magen! Og dette var i morges, så jeg hadde ikke rukket å spise en gang. Men genseren lå stramt over magen og viste en tydelig babykul.

Selvfølgelig kan jeg være lenger på vei enn jeg tror, men hadde veldig regelmessig mens. Dessuten testet jeg med en CB ukeindikator som sa 2-3 uker ved IKM.

Har ikke svangerskapskontroll før om 2 uker (i uke 13) så jeg får ikke legesvar heller i tide og spør derfor her;

Hvordan var din mage i uke 11 når du var gravid med tredje? Kan jeg forvente å bli kjempestor? Har faktisk gått opp 2 kg allerede, enda jeg for det meste bare har kastet opp og sovet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje det er fler inni der da vet du. Når det er så mye som 5 år siden sist du var gravid tror jeg ikke du skal regne med å bli spes mye større fort bare fordi du har vært grevid før. Jeg er i uke 22 med nr 3. Eldste er 3 år, yngste 2 år. Når jeg var i uke 11 syntes ikke noe, i dag synes magen... Og her er det bare en! ;)

Skrevet

Joda, mannen min er overbevist om at det er minst tre i magen slik som jeg har vokst. Jeg prøver å berolige ham med at det sikkert bare er en, men siden jeg er utrent og ikke eier magemuskler, så ser jeg bare mye større ut. Men jeg har jo en kul som også vises når jeg ligger på rygg. Og kulen fyller håndflaten min :O/

HI

Skrevet

Jeg fikk også tidlig mage med nummer tre ,magen vokste mye første halvdel av svangerskapet, men mindre siste halvdelen (i forhold til forrige gangen).

Men om du er så stor som du beskriver allerede i uke 11 ville jeg tenkt flerlinger...! Jo eldre vi blir, jo større er sjansen for å slippe flere egg i måneden vet du, så sjansen for tvillinger øker med alderen vår ;)

Kanskje du må ha en ul for å sjekke om du er lenger på vei enn du tror eller om det er flere der inne.

Skrevet

Jeg har 4,5 år mellom siste og mellomste. De to første fikk jeg tidlig mage med- særlig nr 2, men det er jo bare 13 mnd mellom de første:)

Med sistemann fikk jeg faktisk ikke synlig mage før jeg var 18-19 uker på vei så vi kunne holde det hemmelig lenge;)

Men det er nok veldig tilfeldig hvor store mager man får. Har jo med hvordan babyen ligger å gjøre også.

Skrevet

Jeg fikk tidlig litt mage nå med nr. 3. Men da var det mer slik at jeg så det mest selv. Klarte å skjule det på jobb iallefall til 16. uke (da var det juleferie). Klarte vel faktisk å skjule magen litt nå etter juleferien også når jeg tenker meg om.

Eldste fyller snart 3, og (foreløpig) yngsta er 10 mnd, så mine er temmelig tette.

Skrevet

Det er veldig vanlig å bli oppblåst i magen ved graviditet...

Skrevet

Jeg har lagt ut et bilde som dere kan se:

http://www.flickr.com/photos/47188880@N04/4325401797/

Og til ene anonym her; det er jeg fullstendig klar over (at man blir oppblåst), men det får da være måte på... har aldri vært så oppblåst før.

Hva sier dere? Er jeg bare tjukk?

HI

Skrevet

Kanskje det er tvillinger:) Du hadde ganske stor mage til å være 11 uker på vei ja..

Skrevet

Og tro det eller ei, jeg holdt magen inne så godt jeg kunne på dette bildet! Magen kom hoppende ut PANG! i forrige uke og jeg tuller ikke når jeg sier det er forskjell fra dag til dag. Jeg er helt skremt selv, særlig siden jeg hadde store planer om å ikke kjøpe mammaklær denne gangen og vi ville holde det for oss selv til etter ul i uke 18. Hm, nåja. Tror vi kan glemme å holde det hemmelig i 7 uker til, hehe.

HI

Skrevet

Kan du være lenger på vei? har ikke kjent noe tegn på liv?

Skrevet

Nei, men av og til har jeg "kynnere" selv om det er veldig tidlig. Magen blir hard og rar og vrir seg litt. Vet ikke om det er kynnere engang, men det kjennes sånn ut. Hehe, litt dårlig forklart :-P

Lurer selv på om jeg muligens kan ha hatt mensen og likevel vært gravid, hvertfall at det har skjedd en gang. For magen min er også hard og fast, ikke deigete og myk.

HI

Skrevet

Hvis magen din var nesten flat før graviditeten:

Enten er du mer enn 11 uker på vei eller så er det mer enn en der.

Når en er 19 uker på vei er livmoren rett under navlen

Skrevet

Da jeg gikk gravid med tvillinger begynte magen å vokse på en-to-tre i ca uke 9. Det var akkurat som om den vokste fra morgen til kveld og over natta, noen cm hver gang. Merkelig føltes det, men så var jeg klar over at det var tvillinger da, så jeg regnet med at det var derfor.

Ta det med ro, du får jo ikke gjort så mye annet. Enten får du vite at det er fler inni der, eller at du er lenger på vei enn du antar, eller så har du bare vokst mye, kanskje barnet har lagt seg "utover" denne gangen og det er jo vanlig å få mer mage raskere ved graviditet nr. 2 eller 3 eller mer. Om to uker på kontroll så får du vite det...gled deg!

Skrevet

Jeg har født to barn tidligere, så kan ikke si at jeg har flat og fast mage, hehe. Men den er nesten flat, har bare en liten løshudpose rundt navlen. Tro meg, jeg ser _ikke_ slik ut til vanlig!

Nå er magen min sånn som den så ut ved ca 20 uker med andremann. Og startvekten var den samme i begge svangerskapene.

Kanskje jeg bør ringe legen på nytt og få time tidligere? Det er vel best å sjekke opp i dette, enten om jeg er tjukk, lenger på vei eller har *gulp* flere i magen?

HI

Skrevet

Takk for svar. Det er sånn jeg opplever det nå, endring fra dag til dag.

Ikke noe annet å gjøre enn å smøre seg med tålmodighet. Men lurer jo fælt på hvor denne magen skal ende?

HI

Skrevet

Så frem til du ikke skal ha ultralyd- dvsbare vanlig sv kontroll hos legen får du ikke vite om det er en eller to. Med den magen ville jeg ha dratt på ultralyd imorgen!

Skrevet

Det er bare vanlig sv.skapskontroll ja. Men legen kjenner jo på livmor og hører etter hjertelyd, så han bør jo få en liten mistanke om flere og henvise meg til ultralyd?

HI

Skrevet

Det er bare vanlig sv.skapskontroll ja. Men legen kjenner jo på livmor og hører etter hjertelyd, så han bør jo få en liten mistanke om flere og henvise meg til ultralyd?

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...