semalilla Skrevet 2. februar 2010 #1 Skrevet 2. februar 2010 Jeg har morkake som ligger nært inntil den indre mormunnen. Den dekker ikke, men legen sier at det er sjans for at morkaken kan bli påvirket når mormunnen begynner å åpne seg - at den kan løsne da. Da får jeg angst, for det betyr blødning, og det er et traume jeg sliter med etter forrige fødsel. Jeg ble liggende og blø fra morkaken som ikke løsnet i to timer, og mistet over halvannen liter blod. Gikk i blodsjokk og måtte hastes ned til operasjon. (Hallo, etter TO timers blødning.) Uansett, jeg har fått en knekk psykisk nå, pga denne risikoen - og da tenkte jeg å høre om andres erfaringer med lignende morkakeposisjon? Jeg vet at det er økt sjanse for keisersnitt i denne tilstanden, noe jeg ikke har lyst til heller... Huff, er så forvirret og kaotisk i hodet. Er forresten 29+3 idag.
♥Bubble♥ Skrevet 2. februar 2010 #2 Skrevet 2. februar 2010 Skjønner godt du har et kaos oppe i hode etter forrige fødsel. Har også traumer etter min Jeg hadde placenta previa fram til uke 34, den har nå flyttet seg nok til at jeg får føde normalt. Min morkake har ligget over mormunnen i store deler av svangerskapet (oppdager i uke 12) men har ikke hatt noe problem med det. Fikk sammleie forbud for at livmorhalsen ikke skulle bli irritert og begynne å blø. Hadde 2 små blødninger (dvs. litt friskt blod som kom og gikk over to dager) mest sansynlig pga stress. I de fleste tilfellene går det veldig bra, og du har ennå tid til at den flytter seg godt bort fra mormunnen. Masse lykke til
semalilla Skrevet 3. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 3. februar 2010 det var oppløftende å høre - tror jeg krisemaksimerte litt i går. men veldig godt å høre om andres erfaring! jeg blør litt for tida, ikke mye, mer som rosa utflod. ikke gøy.. skal på ny kontroll i morra, så får vi se hva de sier.
DenherJenta Skrevet 3. februar 2010 #4 Skrevet 3. februar 2010 hadde placenta previa marginal. da lå den kant i kant med livmormunnen.. dette oppdaget de på UL i uke 20. da jeg kom tilbake nå i 28 lå morkaken helt oppe ved navlen fremme! de syns det var veldig overaskende at den hadde trekt seg så mye opp! hadde morkaken blitt liggende så langt nede hadde det blitt keisersnitt pga 2.5 times reising til sykehus og rask fødsel sist..
1jente+1spire Skrevet 3. februar 2010 #5 Skrevet 3. februar 2010 jeg skal inn på min 3 ul i mårra å sjekke er da i uke 28, morkaka ligger litt over ELLER helt kant i kant, det var så vanskelig å se, fikk beskjed om at den kunne flytte seg frem til uke 30, men om den ikke er flyttet til i mårra så setter de planlagt ks dato og bare føler opp. har ikke hatt noe form for blødniger i svangerskapet.
lille_Harepus Skrevet 3. februar 2010 #6 Skrevet 3. februar 2010 Iforje svangerskap hadde jeg placenta previa som ikke ble oppdaget før fødselen var i gang. Det endte i styrt blødning på badet hjemme, (mast 2,6 liter blod sånn ca), ambulansetur og akkutt keisersnitt med full narkose. Denne gangen ligger morkaken 10mm fra mormunnen, er spent på om den flytter seg videre oppover etterhvert i svangerskapet. (er bare i uke 21 enda). Men føler jeg får veldig god oppfølging på Føden. Flytter den seg ikke belager jeg meg på enda ett keisersnitt. Her håper vi på det beste og forbreder oss på det værste ( keisersnitt). Jeg håper du får god oppfølging og mulighet til å snakke med noen som kan svare på alt du lurer på rundt dette! samtidig at morkaken vill flytte seg og ligge seg der den skal v'ære.
semalilla Skrevet 4. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 4. februar 2010 Da har jeg vært på kontroll igjen, og det viser seg at morkaka faktisk dekker deler av åpningen. Det ser derfor ut til å bli keisersnitt. Jeg ble så skuffa at jeg gråt, men nå når det har sunket inn litt, føler jeg meg litt letta og tryggere egentlig. Da slipper jeg ihvertfall å være redd for å blø under fødsel og at det blir dramatikk på den fronten. Samtidig er jeg veldig lei meg for at jeg ikke får oppleve å føde selv, nå var jeg egentlig veldig godt forberedt og følte meg sterk og klar for det. Men man kan vel ikke få alt som bestilt her i livet - og det viktigst av alt er jo at Freja kommer ut frisk og fin og at jeg ikke blir helt ødelagt av dette heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå