Gå til innhold

Dere som lager babymat selv og fryser den ned...

Anbefalte innlegg

Skrevet

På søndag lagde jeg flere porsjoner med grønnsakspuré som jeg la i fryseren. Tinte en porsjon til snuppa idag til middag, men da var det ikke lenger puré, det var helt kornete i konsistensen. Tydelig at vesken hadde gått ut av maten. Jeg blandet i mme og ,moste med gaffel, men hjalp ikke. Noen som vet hva jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan lade du puréen? Med eller uten melk?

Jeg moste bare grønnsaker, evt. med litt kokevann om det ble veldig tjukt. I begynnelsen tilsatte jeg litt MM (gikk for over til MME fordi det ble så rennende) like før servering.

Melkeprodukter tåler frysing dårlig, best å vente til servering.

Hvordan tinte du maten forresten? Kan bli tørt om du bruker mikro. Enklest er å ta ut kvelden før og sette i kjøleskap, eller å lagge i vannbad (jeg bruker varmt vann fra kranen i en bolle, putter begeret med mat oppi).

Lykke til!

Skrevet

Hei! Takk for svar :-)

Jeg fryser ned uten mme, den tilsetter jeg ved servering. Og jeg tinte den i kjøleskapet over natten, vi har ikke mikro. SÅ aner ikke hvorfor det ble slik... kanskje tilsette ltt vann etter at den er tint opp, før servering slik at den blir litt mykere? det som hadde skjedd var at vesken lå i bunnen, og grønnsakene var blitt til tørre klumper. Og de ble ikke mykere når jeg tilsatte mme og moste den inn i det som en gang var puré. Jeg lager det med stavmikser.

Skrevet

Jeg lager også grønnsakspuree til lillegutt, og her også blir den klumpete etter opptining. Men jeg bare tilsetter litt kokt vann og bruker stavmixeren igjen for å mose det litt opp igjen. Funker som bare det :-)

Skrevet

Jeg har ikke opplevd det samme, men jeg bruker ikke bare grønnsaker i maten jeg lager. Bruker som oftest litt kokt ris også, så en blanding kan f.eks. være ris,gulrot, brokkoli. Vi har også begynt med litt kjøtt så jeg koker kjøtt og tilsetter det også.

Det kan være risen som gjør at maten ikke blir tørr og klumpete. Den er nemlig kokt med alt for mye vann. Den blir litt gele-aktig, men blir fi når den varmes opp

Skrevet

Jeg spurte noen jeg kjenner om dette idag, og de sa at det sikkert er fordi jeg har så mye poteter i. Poteter er ikke så greie å fryse ned. Så neste gang skal jeg ha mindre, evt ingen poteter i den maten jeg skal fryse. I tillegg sa de at jeg burde tilsette oljen før jeg fryser ned maten, da fettet vil gjøre sånn at det ikke tørker ut.

Skrevet

Jeg slet med det samme, og fikk tips her inne om å varme maten skikkelig opp etter tining- altså ikke bare litt varmt, men til kokepunktet, slik at det fikk "koke litt sammen" igjen før servering, gjerne spe i med melk osv samtidig=)

Skrevet

Godt poeng, det med potetene. Jeg brukte ikke poteter i mosen, det kan forklare hvorfor jeg ikke fikk det problemet.

Blandet en og en grønnsak og ga dem hver for seg, og poteter oppbevarte jeg i kjøleskapet.

Tips ang. brokkolimos: han likte ikke most brokkoli hvis jeg brukte toppen på bukettene, men stilken spiste han uten problemer. Nå derimot, elsker han dampkokte brokkolibuketter som fingermat.

Skrevet

Takk for tips Trollemor :-) Hun liker veldig godt brokkolimosen, men får en del luft i magen av den. Kanskje stilken gir mindre luft? Kan prøve det neste gang :-)

Skrevet

Takk for tips Trollemor :-) Hun liker veldig godt brokkolimosen, men får en del luft i magen av den. Kanskje stilken gir mindre luft? Kan prøve det neste gang :-)

Skrevet

Skrevet

Noen grønnsaker, som potet, (og også f.eks. oksekjøtt) gir annerledes konsistens når mosen har vært fryst. Bare varm den godt opp etterpå og rør godt, så blir den like fin igjen.

Skrevet

Sjekk evt gruppen "Bare Barnemat" på Facebook.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...