Gå til innhold

Bemanningsbyrå kvaler...synspunkter, takk :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

4 måneder på vei og usikker på om det er rett av meg å skjule graviditeten ovenfor bemanningsbyrå. Har sagt at jeg nå er på utkikk etter noe midlertidig og kortvarig, siden jg ikke vil vente lenge på noe langvarig og relevant.

På en side, så legger jeg selv til rette, tatt utgangspunkt i min nåværende standpunkt, men samtidig kan jg jo få midlertidig på et år....samvittighetskvaaaaler... :/

Er vel kanskje litt dumt å ta sorgene på forskudd...men har dere noen synspunkter, jenter??

Vet at man er nødt til å informere når man er 6 måneder på vei, men jeg har en liten mage jg holder skjult under et stort lang med klær.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber selv for et bemanningsbyrå. Er utplassert i en bedrift og har 1 mnds kontrakter . Da jeg fortalte at jeg var gravid ble hun på bemanningsbyrået litt skuffet for å miste meg etterhvert, men ønsket meg hjertelig velkommen tilbake etter permisjonen. Både hun og bedriften jeg jobber i ønsker å gi meg kontrakter helt frem til jeg går ut i permisjon i Juni.

Er også 4 mnd på vei og sliter fælt med bekkenløsning, men sitter heldigvis på kontor. Ønsker å jobbe så lenge som jeg kan:)

Er både glad og lettet over å ha sagt at jeg er gravid, da det begynte å bli vanskelig å skjule magen.

Skrevet

Jeg jobber selv for et bemanningsbyrå. Er utplassert i en bedrift og har 1 mnds kontrakter . Da jeg fortalte at jeg var gravid ble hun på bemanningsbyrået litt skuffet for å miste meg etterhvert, men ønsket meg hjertelig velkommen tilbake etter permisjonen. Både hun og bedriften jeg jobber i ønsker å gi meg kontrakter helt frem til jeg går ut i permisjon i Juni.

Er også 4 mnd på vei og sliter fælt med bekkenløsning, men sitter heldigvis på kontor. Ønsker å jobbe så lenge som jeg kan:)

Er både glad og lettet over å ha sagt at jeg er gravid, da det begynte å bli vanskelig å skjule magen.

Skrevet

Skrevet

Så lenge du er i god form og kan jobbe fult uansett så er det vel inget problem? Eller er du redd for at du ikke skal få flere oppdrag fordi du er gravid?

Jeg tror jeg ville ha sagt det. Spesielt om du har et ok forhold til sjefen din. Det blir litt rart når de begynner å spekulere på om du er gravid (hvis de ikke allerede har begynt). "Hva sier det om deres forhold om du ikke sier fra før 6 mnd" (noe som vil være umulig for de fleste pga mage uansett ;-)) ville jeg som din sjef ha tenkt.

De har jo ingen grunn til å la være å gi deg flere oppdrag så lenge det har gått fint frem til nå? Men finnes selvsagt mye merkelig mennesker. Dersom du tror de skaper problemer for deg og ikke tenker å gå tilbake til selskapet etter endt barselpermisjon uansett så hadde jeg droppet det - og ventet til meldeplikten 6 mnd kommer =O)

Lykke til! =O)

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Problemet mitt, er at jeg har vært arbeidsledig i to måneder nå. Har hatt trøbbel med å finne meg jobb pga. manglende arbeidserfaring. Føler ikke at jg øker sjansene mine med å si at jg er gravid.

Så det vil si at jeg ikke har noen forhold til bemanningsbyrå annet enn at de har CV'en min, og jeg har vært på personlig intervju.

Jeg vet at det er nesten på grensa til uærlighet, nå som jg er relativt langt på vei, men jg er bare så redd for at jeg ikke får kommet meg ut i arbeidslivet før permisjonen bare for at jg er ikke strategisk nok.

Det ville ha vært enklere hvis jeg hadde hatt mulighet til å vise hva jeg er god for i min svangerskapstid, men jeg ser nesten på situasjonen min som håpløs nå....

blæh

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Problemet mitt, er at jeg har vært arbeidsledig i to måneder nå. Har hatt trøbbel med å finne meg jobb pga. manglende arbeidserfaring. Føler ikke at jg øker sjansene mine med å si at jg er gravid.

Så det vil si at jeg ikke har noen forhold til bemanningsbyrå annet enn at de har CV'en min, og jeg har vært på personlig intervju.

Jeg vet at det er nesten på grensa til uærlighet, nå som jg er relativt langt på vei, men jg er bare så redd for at jeg ikke får kommet meg ut i arbeidslivet før permisjonen bare for at jg er ikke strategisk nok.

Det ville ha vært enklere hvis jeg hadde hatt mulighet til å vise hva jeg er god for i min svangerskapstid, men jeg ser nesten på situasjonen min som håpløs nå....

blæh

Skrevet

Sier du at du er gravid vil ikke bemanningsbyråene formidle deg videre. De sier ikke det men det er sånn det er. Du må tenke å deg selv og barnet og så kan de selv tenke å seg. DU trenger heller ikke informere når du er seks måneder å vei. Det er bare hvis du skal søke ermisjon men det trenger du jo ikke om det er vikariat.

Skrevet

Du har jo bedt om kortvarige oppdrag, så i prinsippet så skulle det jo ikke være noe problem om du ikke sa noe, men hvis du blir vurdert til et oppdrag som varer 1 år el.l, så er det nok best å si i fra ... synes nå jeg. Jeg tror også at det ikke er noe problem å fortelle bemanningsbyrået om situasjonen din når du allikevel har gitt uttrykk for korte oppdrag - da skjønner de i hvertfall hvorfor, og selv om du får større og større mage kan du jo jobbe fordet.

Jeg håper (og tror) at det ikke skal føre til noen ulempe for deg, men jeg skjønner absolutt hvorfor du har samvittighetskvaler og lurer på hva som er best å gjøre. Jeg kan ikke si jeg har noen erfaring med hvordan bemanningsbyråer tenker når det gjelder slike ting, så håper det går bra.

Lykke til!!!

Skrevet

Tror jeg må ta og printe ut svaret ditt, Gyntha Ogg, så når jg begynner å tvile på min magefølelse, så kan jeg ta frem svaret ditt.

Men det er sant..hvis vi er likestilte, skal ikke det ha så mye å si at jg holder tilbake informasjon. Det er jo ikke som om jg har ranet en bank :P

Men det var veldig relevant info, det at jg ikke behøver å si noe når det gjelder vikariat.

Det eneste som var litt vanskelig, er at bemanningsbyråmannen hadde spurt om svangerskapspermisjon vikariat på et år, ville vært aktuellt Jeg sa jo selvfølgelig ja til forslaget, men er nok usikker når det gjelder "lange" vikariater. Hva skal jg gjøre hvis et slikt tilfelle kommer??

Skrevet

Jeg har jobbet for et bemanningsbyrå da jeg ble gravid. Og jeg fikk mange forespørsler om å jobbe etter jeg hadde sagt det. Tror det gjerne kommer litt an på hva slags jobber det er..

Nå har jeg bedt om annen type jobb, og har ikke hørt noe etter det.. burde ha tatt kontakt med dem igjen, men desverre har jeg hatt så problemer med kroppen, at jeg har ikke klart å jobbe i det hele tatt.. så må nesten vente til jeg blir litt bedre..

Skrevet

Takk for svar, MOsi :)

Jeg har sagt at korte oppdrag er noe jeg ønsker å ha, mens jeg leter etter noe langvarig og relevant.

Jeg setter pris på hver og en mening, for de hjelper meg til å se på situasjonen fra flere perspektiv.

:)

Skrevet

Det er nok ikke noe fasitsvar på spørsmålet ditt. Jeg jobber selv i et bemanningsbyrå, så jeg rekrutterer stadig medarbeidere. Og hvordan byrået reagerer på at du er gravid vil være veldig avhengig av personen du møter. Forteller du at du er gravid vil konsulenten din kunne tenke at det er en viss risiko ved å sette deg ut i et oppdrag ettersom mange gravide jo blir sykmeldte. Og det siste man vil når man setter noen ut i et oppdrag er at medarbeideren skal bli syk fordi du kanskje er i et vikariat for noen andre som er syke. Så blir spørsmålet; skal konsulenten fortelle oppdragsgiver at du er gravid, eller kan det gjør at de kanskje velger noen andre fremfor deg? Det skal sies at arbeidsgiver ikke trenger å ha noen kostnader ved å at gravide medarbeidere blir syke ettersom de har fra på refusjon fra NAV i slike tilfeller hvis man søker om det, men jeg tror ikke alle arbeidsgivere er klar over dette.

Så for kortvarige oppdrag vil jeg si at du ikke har noen informasjonsplikt ifht at du er gravid, selv om det jo nødvendigvis er grenser for hvor lenge du kan holde det skjult da...Er det derimot snakk om langvarige oppdrag, f.eks svangerskapsvikariat, bør du fortelle at du er gravid- eller takke nei til oppdraget. Du må vite at det er et vikariat du klarer å fullføre.

Jeg har selv valgt å sette gravide medarbeidere ut i jobb, men så er jeg jo også gravid selv og vet hvor vanskelig situasjonen til de gravide er ifht opptjening av permisjonspenger.

Hvis man som rekrutterer står mellom to ellers sidestilte kandidater er det nok en kjensgjerning at mange nok ville valgt den medarbeideren som ikke er gravid. Det innebærer minst risiko...

Skrevet

Bamse&baby+spire: Jeg søker på kontorjobber, som i og for seg ikke representerer DEN store belastningen på kroppen.

Høres ikke så greit ut med at du sliter sån med kroppen. Kan tenke meg at det oppleves som kjipt når hodet vil, og kroppen nekter å samarbeide...God bedring og lykke til videre med rugingen :)

Snuppsa: Er så glad for at du tok deg tiden til å skrive innlegget ditt. Leser stadig vekk folk som presenterer seg som arbeidsgiver i BIM, som mener at "ærligheten varer lengst" og stadig refererer til rettigheter en gravid har i vårt herlige samfunn.

Jeg er utrolig takknemlig for de lovene og reglene som er ment å beskytte oss men skjønner også at ting er ikke alltid rettferdige, og at skal man noen steds i livet - må man tenke strategisk. DET er det harde fakta.

Det skal nok sies at jeg har sjelden opplevd å være borte fra skole/jobb, siden jeg er velsignet med god immunforsvar og god arbeidsmoral. Det skal mye til for å holde meg hjemme (ikke alltid like vellyket når jg ender opp med å smitte medarbeidere). Og for første gang i mitt liv, opplever jeg at folk tenker for meg. At jeg ikke er bare den et menneske med egne mål i livet, men at jg er en slags rugekasse som kan falle sammen når som helst.

Jeppjepps..det var bare et lite hjertesukk fra meg.

Selv om jg sutrer litt over situasjonen min, er jg overlykkelig over at jg bærer på mitt og samboersitt hjertebarn. Det blir godt å ha et menneske til å være glad i :)

Skrevet

hei:)

jeg tenkte bare å dele min erfaring fra sist svangerskap da jeg søkte ny jobb pga flytting.

var på flere intervjuer og hos bemanningsbyrå og fikk på den harde måten bevist at gravide på ingen måte får jobb på lik linje med ikke gravide. jeg har aldri tidligere hatt problemer med å få jobb og fikk litt hakeslipp over hvordan mange arbeidsgivere avskjærer deg nesten umiddelbart etter at du fortalte at du var gravid.

Det hendte meg flere ganger og tom bemanningsbyrået kunne fortelle meg på personlig intervju at jeg sannsynligvis ikke kom til å få noe jobb siden jeg var gravid. heldigvis klarte jeg å ordne meg som vikar på egenhånd den gangen.

Jeg ville nok etter mine egne erfaringer ventet lengst mulig med å fortelle om graviditet.

Jeg har nok en gang havnet i en situasjon hvor jeg er jobbsøker og gravid, denne gangen er det betraktelig mindre stillinger i området hvor jeg bor og jeg har ingen planer om å fortelle på et evt intervju om graviditet så lenge jeg kan holde det skjult en liten stund.

For at jeg skal ha mulighet til å i det hele tatt få meg jobb nå må jeg legge bort litt av samvittigheten min til senere og tenke på det økonomiske for å klare å holde familie og hjem med alt det innebærer.

lykke til:-)

Skrevet

For all del ikke si noe så lenge det er snakk om vikariat! Alt opp til et år, vil jo si at du ikke kommer tilbake etter permisjonen.

Jeg har slitt masse med dette selv, på en arbeidsplass jeg allerede har jobbet et år. Måtte dra inn arbeidstilsynet og arbeidsmiljøloven, jussformidlingen osv. Orker ikke å skrive hele historien....

Mitt beste råd i denne sitasjonen er å tenke på deg selv, ingen andre kommer til å gjøre det!

Skrevet

Så , Linn Bg, du sier det at hvis jeg blir tilbudt et års vikariat, at det ikke skal ha noe å si heller?? Synes du det er greit hvis jg takker ja til det uten å nevne at jg er gravid?

Skrevet

Jeg syns det er ok ja. Det viktigste for deg er å ha en jobb frem til permisjon, rett til fødselspenger osv. Kan selvfølgelig treffe på en hyggelig konsulent som finner et vikariat som passer akkurat, men det hadde ikke jeg tatt sjansen på i det hele tatt. Klart det er kjedelig for bediften å måtte ansette en ny igjen om et par måneder, men det er ikke ditt ansvar. Bedriften får ikke mye ekstra utgifter, annet en evt en måned med opplæring for en ny person, du skal leve av dette i 1,5 år fremover. Ser at det kan bli ubehagelig hvis du får et års vikariat og må si om en måned at du er gravid (husker ikke helt hvor langt du var kommet) men det er sånn som skjer. Da må du vurdere hva du har mest brukt for; referansen eller pengene... Sånn ser i alle fall jeg på det!:)

Skrevet

Jeg kom ikke inn på skola igjen dette året.. Fant også ut at jeg var gravid rett før skolestart.. Mistet samtidig retten på utvidet OS da jeg ikke kunne fortsette skolegang selvfølgelig.. Begynte deretter å stresse med å finne meg noe jobb slik at jeg kunne få mulighet til å opparbeide meg permisjon.. Var innom alt av bemanningskontorer og ville ikke føre noen bak lyset med tanke på graviditeten,osv da dette allikevell ville ha slått tilbake på meg selv da det blir vanskelig å skjule i lengden.. Skal si de alle fikk seg en god latter på kontorene.. Jeg var nok bare pent nødt for å se realitetene i situasjonen min.. Jeg var jo egentlig ganske forberedt på dette i utgangspunktet,så det kom vel ikke som noen overraskelse.. Hvem har vel lyst til å ta sjansen på å ansette en gravid kvinne med lite yrkeserfaring/skolegang som kan skape hindringer på deres arbeidsplass,samt som at de da også er klar over at vedkommende må ut i permisjon etter kort tid? Whats the point lizzm..?? Skjønner de godt jeg.. Blir jo bare ett stort tap for bedriften på alle områder å ansette noen i en slik situasjon..

Skrevet

Selvfølgelig blir det tap for bedriften, men syns ikke du skal tenke på dette. Tenk på deg selv, det er jo det bedriftene gjør når de velger å ikke ansette gravide? Som sagt, ingen tar ansvar for deg, så du må gjøre det selv...

Skrevet

Er veldig glad for at det er vintertid når jeg nå allerede er 4 måneder på vei og er en arbeidssøker :) Ville ikke ha gått å skjule graviditeten på sommers tid...hehe

Takker atter en gang for fornuftige svar. Jeg er overbevist over at jeg kommer til å være sikker på megselv og mitt valg når jeg neste gang skal på et personlig intervju med bemanningsbyrå. Føler at jeg har tenkt over det meste rundt de utfordringene jeg kommer til å møte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...