Lululu Skrevet 2. februar 2010 #1 Skrevet 2. februar 2010 Jenta mi er nå 6,5 mnd gammel. Begynte med grøt første gang for ca tre uker siden. Har gradvis økt opp og hun spiser nå som oftest en halv porsjon grøt (av 0,5 dl væske) til kvelds. Men noen ganger sluker hun i seg alt og andre ganger nøyer hun seg med en ts før hun kniper munnen sammen. Hvor mye skal jeg da prøve å "tvinge" henne? Ender jo som oftest med at hun får spise seg mett på puppen hvis hun ikke vil ha grøt. Kan jeg begynne med flere grøt måltider før hun er oppe i full porsjon grøt? Og evt litt frukt? Har begynt med 4 mnd grøter men er det ok å prøve 6 mnd grøter også? Ammer dere før eller etter dere gir grøt?
Rampongi Skrevet 2. februar 2010 #2 Skrevet 2. februar 2010 Jenta mi er straks 5 mnd og har fått grøt en 3ukers tid. Starta med noen tskjeer og jobbet oss oppover. Hun kan nå på det meste spise omtrent en porsjon (hipp maisgrøt med fersken og banan, laget på 0,75 dl vann). Vi begynte nettopp å gi grøt morgen og kveld. Hun kan gafle i seg masse eller ingenting. Alt etter som. På kvelden får hun feks grøt klokka 18.30 og melk (mme) klokka 19.30 sånn at jeg vet at hun har en del i magen sin før natta begynner. Hun sover fra 20.00. Jeg liker ikke å slutte av dagen med grøt da jeg innbiller meg at hun kan bli tørst. Om hun spiser lite grøt blir hun jo gjerne sulten i løpet av den nærmeste timen og får da som sagt melk. Jeg kommer nok til å vente noen uker til før jeg starter med 6mndgrøt, da jeg innbiller meg at den er såpass mye mer tungfordøyelig enn 4mndgrøten (mulig det bare er i hodet mitt altså). Men din jente er jo litt eldre enn min, så mulig hun er klar for det. Jeg ga litt fruktmos på toppen av grøten her en dag og det likte hun veldig godt, men fikk sånn magevondt noen timer etterpå, så det dryger vi noen uker til. Har også lest at noen hs har sagt at fruktmos på grøt bør man vente med så ikke ungen forventer at all mat er søt eller noe i den duren. Jenta mi fikk avocado her en dag og det likte hun ikke, men jeg gir ikke opp. Synes godt hun kan lære seg å like det så jeg får prøve mer om en stund.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå