Gå til innhold

ADVARER MOT PØLSESKINN!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pølser er barnas favorittmat, men de aner ikke hvor farlig det faktisk kan være.

Jeg har en 3-åring, som akkurat satt fast en stor bit i halsen. barna sluker disse hele fordi skinnet er vanskelig å tygge imellom for små barnetenner. ambulanse ble tilkalt da h*n ble bevistløs. etter et minutt kom biten opp igjen, og det var legevakten neste. H*n går det bra med nå, men familien sitter igjen med et stort arr i sjela.

Da jeg har luftet mine tanker om 5årsmerke på pølsepakka er alle enige.. det burde faktisk vært mer lufta for småbarnsforeldre. pølser er ikke bare godt. skinnet MÅ tas av! mange dødsfall på barn pga bl.a pølsebiter sitter fast!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

så grusomt. Godt det gikk bra!!!

En lege på jobben sa det at wienerpølser er en av de vanligste dødsårsakene når det gjelder kvelning. Tykkelsen på pølsa er akkurat like stor som et gjennomsnittelig luftrør.... så får du den feil så setter den seg fast.

Men pølseskinn er forferdelig seigt. Stakkars unge.

STøtter dere i å få gjennom et merke på pølsepakka... hvertfall en advarsel!!!

Skrevet

Det er vel strengt tatt bare å vise forsiktighet! Alt kan settes i halsen! Eplebiter, druer, store brødbiter, potetbiter, banan - ja alt.

Da måtte man i såfall merke all slags mat - det er jo en potensiell kvelningsfare ved å spise!

Det er syns når det skjer og det går alvorlig galt.

Skrevet

Slukte han pølsa hel skjønner jeg at han satte den fast i halsen.

Del den opp for han neste gang du!

Mine har aldri hatt problemer med å tygge skinnet så lenge jeg har delt opp pølsene først. Kan komme av at jeg er kresen på hvilke merker jeg kjøper. Ingen billigmerker kommer inn i huset vår.

Skrevet

Hmmm rart ser ikke noen av svarene du har fått..

Jeg er enig i deg at man bør være flinkere til å advare mot slike ting, men jeg trudde ikke man skulle spise pølseskinnet uansett (kommer vel kanskje ann på hvilken type pølse det er snakk om).

Skrevet

Dette gjelder så mange matvarer at jeg vet ikke om det er løsningen.

Tror heller det er viktigere at HS fokuserer på hvordan og hva man gir til barn og til hvilken aldersgruppe.

Gutten min har smakt pølser og jeg tar av skinnet.

Selv de beste pølsene kan jo være litt seige å tygge.

Men jeg er heller føre var da..

Men jeg ser rundt om folk som gir matvarer som ikke egner seg for de små.

Så det er heller at folk er lite opplyst det må gjøres noe med..

Skrevet

wienerpølser er like store som barnas luftrør, så de er ekstra fæle, spesiellt pga det seige skinnet og fordi det er de fleste barns favorittmat. prater med foreldre om dette temaet nå, og flere sier de faktisk tar av skinnet til barna er over 5 år. jeg trodde jeg var blitt så skremt at jeg faktisk ble litt sær, men når alle er enige og jeg hører dems politikk ang pølser, så er jeg ikke redd for å nekte mine barn pølseskinn. det er en følelse jeg aldrig vil oppleve i mine mareritt engang.

vet at mye mat kan være en potensiell fare, men ser man statistikken, så er wienerpølser en høy topp på arket:(

Skrevet

å diskutere med mine barns liv er uaktuelt for mnin del. ville bare advare dere om det samme. når det gjelder merker på pølser, så er de en diskusjon. se for eksempel på first price...de har faktisk det tynneste skinnet av alle merker, og di er billigst. kutt ut med merketullet.

mine hadde heller ingen problemer med pølserbiter inntill den dagen .. han fikk foressten pølsen delt opp.. men som sagt er omkretsen påpølsen like stor som ditt barns luftrør...så husk å del den opp på tverrs også da..

Skrevet

Det er ikke tykkelsen på skinnet det kommer an på men om det er sprøtt eller seigt.

Så tynt skinn på First Price pølsene synes jeg ikke høres ut som noe bra argumet akkurat.

Ekkel opplevelse du hadde ja, men som det sies over her kan man sete all mat halsen.

Skrevet

I alle dager, da er et jammen mye mat som bør merkes... Det er det dummeste jeg har hørt!

Spis grillpølser da, hvis ikke ungen din klarer å tygge ordentlig. Alt kan jo settes i halsen!

Skrevet

Syns det er kjempebra du deler opplevelsen din med oss andre mødre så vi blir mer bevisst på det. Det at du deler dette med oss gjør faktisk at vi tenker mer over det og hvor farlig en uskyldig pølsebit faktisk kan være.

Skrevet

helt enig med Madeleine80!

Hvis venninnen din , søsteren din eller en bekjent hadde fortalt denne historien hadde dere da svart det samme som her? "lær ungen din å tygge" osv..

..?

Skrevet

Pølser er farlig når man tenker på at mange barn setter det fast i halsen..

Jeg har alltid delt pølser på langs ,å så deler jeg de igjen i små biter...

han minste min er 4 å når han får pølse i brød så deler jeg også opp pølsen på langs i 2 strimler ..

tilogmed 9 åringen min.. nettopp pga at det skal så liten bit til før det setter seg fast...

Skrevet

Hmm, jeg maa innroemme at jeg aldri har moett noen som har delt opp poelser til barn over ca 2 aar. Men historien din er en tankevekker HI. Kanskje det blir strimlet poelse neste gang vi skal paa skogstur.

Skrevet

Eh, seriøst?

Trodde det bl.a var derfor barn hadde foreldre jeg, for å lære dem å spise alt mulig uten å sluke det slik at det setter seg fast i halsen?

Og når foreldrene ser at barna sliter med å greie å spise en spesiell matvare er det jo de som må sette i gang tiltak.

Skrevet

Dette har jeg faktisk ikke tenkt på...

Min fireåring får delt opp pølsa, så river jeg skinnet av samtidig,men han e veldig gla i å spise kald pølse rett fra posen,og da spiser han som regel skinnet.

Takk for tipset :)

Skrevet

Grusom opplevelse, men jeg kjenner en 13 åring som satte pølse i halsen, moren måtte ta heimlich-grepet (eller hvordan det enn skrives) for å få den opp.

Og for noen år siden så hørte jeg om en dame som døde av å sette ett kyllingben i halsen!!

Så tror nok ikke det nytter å merke pakkene, for som sagt ovenfor, all mat kan settes i halsen av både store og små.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...