Gå til innhold

Hva tilby en liten gutt med omgangssyke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten tass her som har fått omgangssyken.

De ringte fra bhg igår, da hadde han kastet opp der, og han fortsatte med det i hele går, i natt og kaster fortsatt opp alt han tar til seg..

Hva kan jeg tilby han? Noen med tips..?

Og hvor lenge varer egentlig slik omgangssyke, når bør vi håpe på forbedring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

her går det somregel i elias-chips, eller tom og jerry kjeks+ blåbærsaft, eplejuice eller cola når minsten er syk... er det han vil ha..

Skrevet

jeg har hørt at hvis det varer i mer enn et døgn (hos barn) skal man rådføre seg med lege, men jeg bor i utlandet (Korea) og der er de gjerne litt ivrigere på legebesøk enn hjemme i trauste norge... :)

ndg hva å gi så hadde jeg forsøkt med litt svak buljong kanskje, få i ham både væske og salt på én gang, og det er ikke så "hardt" å kaste opp igjen. tørre kjeks og kokt ris skal også være mildt og godt for en syk liten mage. og så mye vann/saft som han klarer! mye kommer nok opp igjen men det som blir i kroppen gjør nok godt...

i USA har de en slags "sportsdrikk" som man kan gi små som er syke med oppkast/diaré, har de det på apoteket i Norge kanskje? det hjelper på væskebalansen ifm omgangssyke...

god bedring til dere!!!

Skrevet

Vi har også dette i hus nå, gir mye vann slik at ungen ikke blir dehydrert, han er fedig med å kaste opp men har fått en fæl diare.. Fikk et tips om å koke vannet, kanskje tilsette en ts potetmel da dette binder magen litt, godt tips fra mormor..

Skrevet

Kan være annet enn omgangssyke..De sier at etter 12 timer og/eller 4-8 "tømminger" så er de fleste ferdig med selve "syka"......

(det er ikke like lett og tenke på når man ligger der som kvalmest, men når man er ferdig er det deilig...Også finner man ut at man var ikke syk SÅÅÅÅ lenge.....JEg har prøvd og telle antall oppkaster..Og selv om 4 gang høres lite ut, er det mye når man ligger der på timesvis, dritkvalm, og ingenting komme rut....FØr PLUTSLEIG alle veier er åpne....)

Om gutten din fortsatt er syk vil jeg kontakte lege..For å ta prøver evt.....Ellers så er sportsdrikk kjempebra..Inneholder samme sukekr/salt blanding som diaremedisin barn i utviklingsland får ved diareutbrudd..Binder væske og gir krefter... Egentlig det eneste vi vanlige folk trenger sportsdrikk til..Reparering etter diare/oppkast :o)

Skrevet

Kjøp Gem på apoteket og bland i litt saft for smakens del. Dette er veldig lett og bra for en mage som ikke klarer å absorbere noe ellers. Inneholder en god balanse med sukker og salter og er det som skal til for å unngå dehydrering. Ellers er 50/50 eplemost og ristet farris (for de som ikke liker kullsyre) en slager og hjelper også mot kvalmen.

Hos oss var det om og gjøre å gi litt og litt ad gangen, ellers kom det bare i retur. På denne måten fikk hun i seg væske (om noe mindre enn vanlig) og litt energi og var ikke helt slapp og uggen.

Skrevet

Viktig at han får i seg veske, bland farris og eplejus, da får han i seg både salt og søtt. Gi han 10 ml hvert tiende minutt eller 5 ml hvert femte. Pass på at han har våte bleier, dersom han holder på å bli uttørret vil du kjenne en svak acetonlukt av munnen. Da må du veske han opp! Bruk engangssprøyte, og ikke gi for mye av gangen, da kaster de lettere opp igjen. Prøv å gi ris, loff, salte kjeks og annen skånekost når han skal begynne å spise igjen. Har selv ei frøken som ble lagt inn på sykehus to ganger i fjor pga dehydrering, og de sa at man omså skal tvinge i dem drikke. Det finnes også gem pulver på apoteket som du kan gi, det er helt riktig balansert mht salt og søtt. men de sa på sykehuset at jus/farris er like bra. Du kan også gi han saftis, da får han i seg veske. Dersom du gir han for kraftig kost for tidlig vil han mest sansynlig kaste det opp igjen, så la magen venne seg til mat før han får noe annet enn skånekost. Det varer opptil en uke... men kan gå fortere over også! Husk at han er smittsom ihvertfall 48 timer etter siste oppkast/diare. God bedring!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...