HMB Skrevet 2. februar 2010 #1 Skrevet 2. februar 2010 Hei! Er førstegangs og syns det er litt vanskelig med denne permisjonssøkningen, håper noen kan hjelpe meg litt Har termin 27 april 2010, er altså litt over 28 uker på vei nå. Vi har bestemt oss for 80 % lønn og 56 uker permisjon er det vel... Far skal ha sine 10 uker og kun det. Vi ønsker at hans uker blir fordelt slik: 2 uker rett etter fødselen, de andre 8 ukene: 2 dager i uken på slutten av min permisjonstid, slik at jeg starter i gradert stilling, for så å øke når hans permisjonstid er over...Jeg mener å hørt at det er mulig? Far har eget firma og de er bare 2 ansatte, så litt kritisk å være sammengengende borte i mange uker..Hvor på permisjonsskjemaet fylles det ut? Hvordan gjøre det med ferie? Jobber i privat sektor, og har rett til 4 uker + en dag er det vel...ønsker at ferien skal være så mye sammenhengende som mulig med permisjonen...har jeg krav på ferie for både 2010 og 2011? har ikke tatt ut ferie for i år... Når sendte dere inn permisjonssøknaden? Ser på nav sine sider at den må sendes inn etter uke 26 for oss i trondheim, så tenker å sende den inn etter jeg mottar siste gode lønnslipp 12 februar..det holder vel... Noen regel for om nav betaler for permisjonen, eller om arbeidsgiver betaler, for så å få refusjon? Skriver dere opp både deres egen lønn og far sin lønn på permisjonsskjemaet?? Utbetaling til meg beregnes av min lønn, og utbetaling til far beregnes av hans lønn? Og skal hans lønnsberegning foretas allerede nå? Hva om inntektssituasjonen er endret når han skal ta ut permisonen på slutten av permisjonstiden? Kanskje litt vanskelig å forstå hva jeg spør om her, men håper noen av erfaring kan hjelpe meg litt...Bør kanskje ta en samtale med nav eller jordmor for å få litt veiledning... Gleder meg til søknadene er sendt inn og alt er i orden, syns dette er vanskelig å forstå gitt
Gjest Skrevet 2. februar 2010 #2 Skrevet 2. februar 2010 2 uker etter fødselen kan far ikke få, desverre. Han har rett til 2 uker, ubetalt og det er i tillegg til disse femtiseks ukene. Noen arbeidsgivere betaler for disse to ukene, men langt fra alle.Far og mor kan nemlig ikke ha permisjon betalt av NAV samtidig og de seks først ukene er forbeholdt hun som har født. For å få til gradert permisjon må dere inn på nav.no og hente skjemaer, lage avtaler med deres arbeidsgivere og sende inn sammen med permisjonssøknaden. Egentlig enkelt og greit. http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+fødsel+og+adopsjon/Fleksibelt+uttak/Gradert+uttak/805345079.cms Lykke til Vet ingenting om ferieuttaket så her er det sikkert noen andre som kan noe
4 ♥ Skrevet 2. februar 2010 #3 Skrevet 2. februar 2010 Ja, velkommen til klubben:-) Permisjonen er kjempevanskelig!! Det ble mye frem og tilbake for oss før vi fant vår løsning. Kan ikke svare deg på alle spm du har men noen. Utbetalingene regnes fra hver deres lønn ja. Det vi fant ut var at far tapte myye på at vi tok 80% lønn. Så vi tar 80% perm + min ferie, da er vi på 39-40 uker på meg før far tar tidskonto 2 og 3 dager i uken. Jeg reduserer også stillingen min i den tiden. Slik kan vi drøye bhg start for lille gull til neste høst. (har term 8.april) Du kan også ta ulønnet permisjon en stund og sitte igjen med mer utbetalt enn ved 100% perm. Da må du jo spare opp litt til den ulønnete tiden. Om nav eller arb.giver betaler er opp til arb.giver. Heldigvis betaler min arb.giver. Da blir det samme utbetalings dato o.s.v som vanlig lønn. Er i 32.uke i dag. Skal sende søknad i løpet av uka. Lykke til:-)
gmfosse Skrevet 2. februar 2010 #4 Skrevet 2. februar 2010 2 uker etter fødsel har far rett på omsorgspermisjon. Det er IKKE del av 10 uker fedrekvote, men kommer i tillegg. Sånn sett har far rett på 12 uker i alt
MAXlykke *gutt utenfor magen* Skrevet 2. februar 2010 #5 Skrevet 2. februar 2010 Man kan ikke ha permisjon sammen, om ikke du tar ut ferie da han har sin permisjon...Jeg syns dette var så vanskelig, så gikk på Nav, der de hjalp meg å fylle den ut:)))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå