Gå til innhold

svak positiv på rubella-test ( røde hunder) noen andre??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen i går og fikk svar på blodprøver vi har tatt.. Han sier så til meg, du har testa svakt positiv på rubella, så når du har født er det nok best at du vaksinerer deg..

Jeg ble utrolig oppskaket og redd og tenkte hva skjer nå?

Men legen sender meg vel ikke avgårde med det svaret om det er VELDIG farlig og han ikke kan gjøre noe?

Er det noen andre som har opplevd dette?

Vet jo hva røde hunder kan gjøre med bebien under ett svangerskap så tenker jo litt på det da :S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oisann! Det er ikke bra!

Håper det går greit med deg. Men røde hunder når du er gravid er slett ikke bra. Fosteret kan få store misdannelser.

Jeg vet om noen som fikk røde hunder i sitt svangerskap og barnet var veldig skadet.

Sier ikke dette for å skremme deg. Men, hør med legen igjen, evt jordmor hva du burde gjøre. Hvor langt er du på vei? Burde du få ungen ut før? Kan du få ordenlig utslag av røde hunder? Det vet ikke jeg. Men for all del, ikke gi deg. FÅ litt mer info!

Lykke til!

Skrevet

det står positiv på rubella testen jeg tok og, men legen sa at det er fordi jeg har antistoff mot det i blodet.. altså at jeg er vaksinert....

Skrevet

Hei!

Dette fikk jeg også til svar på blodprøven min, men verken jordmor eller lege har kommentert det. Så snakket jeg med noen andre, som mente at det var kun i 1. trimester dette var skadelig for fosteret. Ikke vet jeg,

I og med at de ikke har kommentert det, så gikk jeg ut ifra at det bare må forbli sånn ut svangerskapet. Naivt kanskje men......

Skrevet

det står positiv på rubella testen jeg tok og, men legen sa at det er fordi jeg har antistoff mot det i blodet.. altså at jeg er vaksinert....

Skrevet

Hei:) Jeg har akkurat det samme, og fikk samme beskjed. Jeg vet ikke hva vi skal gjøre jeg. Håper bare vi greier å holde oss unna det inntil babyen kommer.

Gjest aloshia
Skrevet

Jeg fikk også positivt svar. Og legen min sa også at det var fordi jeg nok var vaksinert. Har derfor ikke tenkt noe videre på det.

Skrevet

Huff som noen svarer deg, uten å ha peiling overhodet på hva de snakker om. Veldig synd med sånne forum at man risikerer masse unødig engstelse fordi Gud og hvermann svarer i hytt og pine og skremmer vannet av folk uten grunn. Når du tester svakt positivt betyr det KUN at du muligens har litt lite antistoffer mot røde hunder, altså at du kanskje bør revaksineres etter du har født. Dette har overhodet ikke noe med at du har fått røde hunder nå eller trenger å uroe deg for babyen. Men for sikkerhetsskyld ville jeg latt vær å utsette meg for mulig røde hunder smitte, noe som innebærer at jeg personling ville latt vær å reise til utlandet før knerten din kommer. Pga vaksinasjonsprogrammet i Norge er det så vidt jeg bekjent ikke tilfeller av røde hunder lengre, men tror det finnes i land som ikke vaksinerer barn. Legen din ville aldri bare sendt deg hjem hvis han trodde dette var noe alvorlig, men neste gang du ikke forstår eller han ikke har forklart godt nok, spør dem istedet for her inne. Folk som forteller deg at barnet ditt får store misdannelser bør tenke seg om litt!!! Å få røde hunder under svangerskapet er veldig farlig, men HI har antistoffer mot sykdommen og er altså enten vaksinert eller har hatt sykdommen tidligere, men ifølge legen kan det altså være antistoffbeskyttelsen er litt svakere enn ønskelig. men hun har antistoffer!!!!!! Altså trenger du ikke bekymre deg for dette, men holde deg unna fattige land uten barnevaksinasjonsprogram inntil du får revaksinert deg etter du har født. Håper jeg har forklart så du forstår, skriver på en liten iPod og sliter med tastaturet touchscreen.... Bare spør mer hvis du lurer på mer om dette, skal hjelpe deg hvis det er noe jeg kan, men uansett syns jeg du skal snakke med legen din så han får vite at du ble skremt og at de alltid alltid alltid må forklare grundig og ikke ta for gitt at vi forstår når de tar avgjørelser på våre vegne. Sender deg en klem, syns det er trist du har blitt så skremt både av legen din og andre innlegg her.

Gjest aloshia
Skrevet

Jeg fikk også positivt svar. Og legen min sa også at det var fordi jeg nok var vaksinert. Har derfor ikke tenkt noe videre på det.

Gjest aloshia
Skrevet

Skrevet

Hei, samme som deg. Er fordi jeg ikke er vaksinert for røde hunder da foreldrene mine trodde jeg hadde hatt det. Ingen grunn til engstelse fordi røde hunder er så og si utryddet sa legen, men anbefalte likevel å ta vaksinen sammen med barnet etter fødselen. Ikke engste deg, vi er jo i tillegg over 3 mnd. Det går bra skal du se.

Skrevet

Altså min test var også svakt positiv. Ser det kunne misforstås :)

Skrevet

samme her, må vaksineres i barsel, har ikke fått vite at det er noe farlig, så stresser ikke med det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...