Gå til innhold

Bekkenløsning fra helvete!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå blir jeg snart gal av disse bekkenløsningssmertene. Det var vondt i begynnelse, men nå er det ille! Er 50% sykemeldt, og har igrunn følt at det har gått bra, frem til foe en ukes tid siden. Siste tiden har jeg vel mer innbilt meg selv om at det går bra, for det går bra å jobbe halv dag, men smertene etter jobb er forferdelige. Jeg orker ingenting mer enn jeg må, sliter med nattesøvnen, i kveld har vært den verste kvelden hittil. Jeg hylgråt flere ganger pga forferelig vondt og samboer blir frustrert og lurer på om vi må på sykehuset, han får jo heller ikke sove når jeg har så vondt og han ville ikke at jeg skulle gå på jobb idag. Han mener jeg bør sykemelde meg 100%. Jeg har jo ikke lyst til det, men kjenner at det går utover alt å ha det slik som nå, hvor alt er en stor utfordring etter å ha vært på jobb. I helgene går det greit, har vondt da også, men ikke på lengt nær like mye. Har fått henvisning til fysioterapi, men det var laang ventetid, flere måneder.

Det fikk bli dagens klaging fra meg ...

Har noen gode tips?

Er det sant at det bare blir verre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det trenger ikke å bli verre,heldigvis.

Tips: Når du går, sving litt ekstra på hoftene, for å tvinge bekkenet til bevegelse.

Begynn å svømme NÅ!

ET tips jeg fikk av naboen min som jeg ikke har prøvd selv ennå. legg foten oppi vasken på badet (!) og len deg framover så langt du klarer. Tell til hundre. Gjør det samme med andre beinet.

Skrevet

Her har du tips!

Tatt fra Lommelegen.no:

Hva hjelper?

Fysioterapi. Individuelt tilpasset fysioterapi har vist seg å ha en lindrende effekt på bekkenplager. Det er viktig at øvelsene og behandlingen er tilpasset deg og dine behov - generelle øvelser har liten effekt. Øvelsene skal bidra til å stabilisere bekkenet.

Massasje. En studie som sammenliknet massasje med avspenningsøvelser viste at dem som fikk massasje hadde mindre smerter, bedre humør og søvn enn dem som kun gjorde avspenningsøvelser.

Akupunktur og vanngymnastikk. Flere studier er blitt gjort for å se på effekten av disse tiltakene. Sammenfattet kan man si at både vanngymnastikk og akupunktur kan hjelpe mot bekkenplager, selv om man trenger flere studier for å se på effekten av akupunktur.

Manipulering/mobilisering og bekkenbelte. Studiene som er gjort for å se om manipulering og mobilisering hadde effekt på bekkenplager kan tyde på at det har en viss effekt, men studiene er usikre og gir ingen endelig konklusjon. Bruk av bekkenbelte er ikke undersøkt som behandlingsmåte og det er derfor vanskelig å si om det hjelper.

En oppsummering: Dersom du er gravid og har problemer med bekkenløsningssmerter kan individuell fysioterapi med stabiliserende øvelser være til hjelp. Vurder også vanngymnastikk og akupunktur. Snakk med legen eller jordmoren din!

Skrevet

Takk for svar og tips! Var litt vel frustrert i natt, sov ikke mange minuttene. Har vært hos legen, og ble 100% sykemeldt i to uker. Har også endelig fått time hos fysio, som er spesialister på kvinne/svangeskap/bekkenløsning. De har også vanntrening, så håper å få¨bli med på det. Fikk ikke time før 18.2, men da har jeg hvertfall en time. Akupunktur har jeg prøvd, syns ikke det hadde noen effekt jeg.

Skrevet

Uff, dette höres ikke bra ut :/

Jeg synes det höres ut som du trenger en 100% sykemelding. Du skal jo lade opp til den store dagen, ikke bare tappes fullstendig for krefter. Jeg hadde purret på fysioterapi, evnt kontaktet noen andre fysioterapeuter som kanskje hadde ledig time.

God bedring :)

Skrevet

Prøv kiropraktor også -kan hjelpe for mange som har låsning i tillegg til løsning. Bra for meg :) Og der får man ofte time på dagen!

Skrevet

Hei.

Går gjennom 3 svangerskap med bekkenløsning. Jeg går nå til en som utøver naturmedisin. Det var rett og slett fantastisk. Han holder til på Karmøy, men jeg regner med at det er flere som sitter med en slik kunnskap. Healing har jeg også hørt har effekt. Selv har jeg prøvd både fysioterapi og akupunktur uten hell... Lykke til :)

Skrevet

Prøv kiropraktor også -kan hjelpe for mange som har låsning i tillegg til løsning. Bra for meg :) Og der får man ofte time på dagen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...