Venter tvillinger Januar13 Skrevet 1. februar 2010 #1 Skrevet 1. februar 2010 vi har bobblebad hjemme.. og bruker det av og til (skjelden egentlig) men nå i dag tok jeg et bad.. så sier noen at en ikke skal det som gravid pga bakterier og varmen.. jeg renser karet før fyller det opp og tar en kjapp dusj før hopper oppi.. men det med varmen skjønner jeg ikke.. det skal vist skade den lille.. men svømme i svømmehaller det kan vi som gravide.. vil si det er varmere der og mer bakterier enn i mitt eget kar.. hva mener dere egentlig??
Dros Skrevet 1. februar 2010 #2 Skrevet 1. februar 2010 Jeg har både svømt og boblet meg i varmt boblekar. Hørt at man skal være litt forsiktig hvis man har lett for å få infeksjoner osv. Men gleden og følelsen av hvor deilig det er med et varmt bad/ svømmeøkt, syns jeg overkygger eventuelle farer. hva er det verste som kan skje?
Venter tvillinger Januar13 Skrevet 1. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 1. februar 2010 ser liksom ikke helt prob selv.. greit med felles bobblebad.. da hadde jeg vært skeptisk og men hjemme så er det vel ikke noe fare.. er jo så digg og ligge og vake i et bobblebad eller basseng..
Løvinna30 Skrevet 1. februar 2010 #4 Skrevet 1. februar 2010 jeg var på tur i helga og badet i badekar, og med varmt vann. Lengter mye etter å ha badekar. Har ikke hørt at det er farlig, heller ikke om at man kan få infeksjoner? Vet bare at man ikke skal bade i over lengere tid (sikkert ikke mer enn 30-45 min) i meget varmt vann. Den lille i magen har en kroppstempratur som er ca 1 grad varmere enn din. Tenk på alle de tusen norske hjem som har badekar / boblebad som bader ofte, særlig i denne kulda. Nei, jeg skjønner ikke at det kan være farlig. Men greit å skylle badekaret før man fyller det med vann kanskje. Og en ting til, det kan være bakterier i der boblene kommer ut fra i boblebadet. Var på hyttetur en gang der det kom ut masse lo og dritt fra de boblene. Men ditt egent bobebad er nok ikke så tilgrisa.
Venter tvillinger Januar13 Skrevet 1. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 1. februar 2010 jeg reser det alltid før jeg fyller det opp... så jeg hopper oppi der flere ganger hvis jeg fryser.... tror ikke det skader den lille..
Løvinna30 Skrevet 1. februar 2010 #6 Skrevet 1. februar 2010 Neida, da hadde vi gravide nok hørt om det, og visst om det, for bading er jo en hverdagsting :-) Og den lille er godt beskyttet i magen din.
Frk Fjong Skrevet 1. februar 2010 #7 Skrevet 1. februar 2010 Jeg elsker å legge meg i et varmt kar med vann, og har gjort det relativt ofte nå i vinter (2-4 ganger pr uke). Ekstra deilig er det å ha det ekstra varmt, noe som kanskje ikke er helt bra for babyen... Grunnen til dette tror jeg er at barnet kan bli for overopphetet, og hjerterytmen økes... Hmm... men så er det på en måte smerte stillende også da.. når livmoren strekker seg, eller man har kynnere... I et vanlig basseng er det jo normalt sett ikke mere enn 28 grader i vannet, men bakteriegraden kan nok variere.. Jeg hadde i alle fall ikke tenkt noe videre over å badet hjemme, hvor du selv har ganske stor kontroll på hvor ofte det har blitt vasket/renset osv. Det er vel helst i 3.trimester at man skal være forsiktig med tanke på infeksjoner osv, for nå skal jo slimproppen holde mikroorganismer borte fra barnet, og beskytte den så godt som mulig Kos deg med et varmt bad! Det er så deilig nå i kulda
Venter tvillinger Januar13 Skrevet 1. februar 2010 Forfatter #8 Skrevet 1. februar 2010 er bare 18+4 på vei så ser ikke noe fare for det jeg.. hehe.. plasker nok oppi igjen snart
TillaMaria81 Skrevet 1. februar 2010 #9 Skrevet 1. februar 2010 Men man kan fint bade i svømmehall? Eller gjelder dette der og?
Venter tvillinger Januar13 Skrevet 1. februar 2010 Forfatter #10 Skrevet 1. februar 2010 kan begynne og lure... sies at svømming er bra når en er gravid..og svømme inne elle ute så er det alltids noe bakterier vel?? nei.. her er det bare og svømme og plaske i bobblebad sier jeg
Frk Harepus Skrevet 2. februar 2010 #11 Skrevet 2. februar 2010 Hei, har jobbet litt med bakterier i boblebad. Der forekommer det en bakterie som heter P.aeruginosa. Denne er opphav til enkelte øre og hudinfeksjoner blant annet. Har testet private boblebad og funnet denne bakterien. Den er en tøffing som også lever i desinfeksjonsvæsker, så den er så og si umulig å bli kvitt om man først har fått den i hus. Hvorvidt denne er skadelig for foster aner jeg ingenting om, men fant dette på nettet: "Forfatterne finner ikke grunnlag for å fraråde bading i boblebad, annet enn hos personer med redusert immunforsvar eller cystisk fibrose. Forfatterne tilrår forsiktighet med boblebad hos gravide, da det er påvist alvorlige infeksjoner med Pseudomonas hos nyfødte, også knyttet til bruk av varme bad." Hentet fra: http://nhi.no/sykdommer/hud/akne-kviser/boblebad-og-hudinfeksjon-25840.html Legger til at jeg selv bader masse i badkaret vårt og bekymrer meg ikke nevneverdig.
Venter tvillinger Januar13 Skrevet 2. februar 2010 Forfatter #12 Skrevet 2. februar 2010 tror ikke dette er noe og bli bekymmret for gitt.. skal en høre på alt en hører og leser så blir en helt tullerusk og kan låse seg inn på et rom.. min mening det da... jeg lever så si som jeg gjorde før jeg ble gravid her..... ikke noe bekymmringer for det
K ♥ tærten Skrevet 2. februar 2010 #13 Skrevet 2. februar 2010 Tittet inn fra 1. trimester. Vi kjøpte oss badekar forrige uke (ikke boblebadekar) og jeg spurte spesifikk legen min om jeg kunne bade nå som jeg var gravid. Hun sa at det var det ikke noe problem å gjøre. Det man skulle være litt obs på er at man ikke sitter der for lenge og bli for varm, og man skulle ikke bade hvis man lett fikk infeksjoner som urinveisinfeksjon etc eller hadde en infeksjon.
Venter tvillinger Januar13 Skrevet 2. februar 2010 Forfatter #14 Skrevet 2. februar 2010 da er det bare og plaske oppi uten noe prob da jenter
Elefanten Skrukkeskinn Skrevet 3. februar 2010 #15 Skrevet 3. februar 2010 At du kan få en infeksjon som i verste fall får deg til å føde for tidlig eller spontanabortere. Det verste som kan skje, altså. Ville ikke tatt sjansen.
Elefanten Skrukkeskinn Skrevet 3. februar 2010 #16 Skrevet 3. februar 2010 At du spontanaborterer, er det verste som kan skje, og kan føde for tidlig, pga evnt infeksjoner.
Elefanten Skrukkeskinn Skrevet 3. februar 2010 #17 Skrevet 3. februar 2010 At du spontanaborterer, er det verste som kan skje, og kan føde for tidlig, pga evnt infeksjoner.
Elefanten Skrukkeskinn Skrevet 3. februar 2010 #18 Skrevet 3. februar 2010 At du spontanaborterer, er det verste som kan skje, og kan føde for tidlig, pga evnt infeksjoner.
Elefanten Skrukkeskinn Skrevet 3. februar 2010 #19 Skrevet 3. februar 2010 At du spontanaborterer, er det verste som kan skje, og kan føde for tidlig, pga evnt infeksjoner. Selv om man renser ofte er det mange bakterier i slike bad, også pga varmen. I en svømmehall er det langt kjøligere i vannet!
Tingeling27 Skrevet 4. februar 2010 #20 Skrevet 4. februar 2010 Jeg fant dette på nettdoktor.no Når du er gravid skal du ikke gå i boblebad eller sitte i varmt vann. Høye temperaturer kan være skadelig for barnet, og selv kan du få soppinfeksjoner i skjeden. Det er mange bakterier og soppsporer i disse bassengene og motstandskraften din overfor dem er nedsatt når du er gravid. Dette er fordi syrebalansen i skjeden endres under graviditeten på grunn av hormonene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå