Lille bolle nr 2 Skrevet 1. februar 2010 #1 Skrevet 1. februar 2010 Er det nødvendig å vaske babyklærne før bruk, og hvorfor det egentlig? Sengetøy bør vaskes vet jeg selvfølegelig, (det gjør vi jo til oss selv også) Synes nytt og mykt babytøy slites veldig fort og blir ikke like mykt og deilig etter vask. Hva med tøy som er arvet fra storesøster? Vasker dere det også?
♥Bubble♥ Skrevet 1. februar 2010 #2 Skrevet 1. februar 2010 Grunnen til at jeg vasker alt tøyet/sengetøy er for at det har fabrikkstøv og butikkstøv på seg. I tillegg lukter klærne sånn som våre klær
Adrian07♥ Sofie10♥ Skrevet 1. februar 2010 #3 Skrevet 1. februar 2010 Nytt tøy inneholder overflødige kjemikalier og bør vaskes. Huden til de nyfødte er jo veldig sensitiv. Ang klær etter søsken spørs det jo hvor de er oppbevart, mine er i boks på loftet. Så da velger jeg å gi de en vask slik at de lukter friskt og godt og ikke "loft"..
HippieChic Skrevet 1. februar 2010 #4 Skrevet 1. februar 2010 Henger meg på.. og med spørsmålet, bruker dere vanlig vaskepulver/skyllemiddel..eller det uten parfyme og den slags? (kommer nok til å vaske alle klærne med allergi vaskepulver..) Men litt nysgjerrig på hva dere andre gjør..
Adrian07♥ Sofie10♥ Skrevet 1. februar 2010 #5 Skrevet 1. februar 2010 jeg bruker sensitiv vakemiddel på hvitvask og skyllemiddel. Men har foreløpig ikke brukt på mørkvask da jeg ikke bruker mørke farger til baby. Og når de er større så føler jeg det er greit..
mibella Skrevet 1. februar 2010 #6 Skrevet 1. februar 2010 Samme som Adrian07♥ & jente i magen♥ her òg. Klarer ikke tanken på å ikke vaske de en gang før bruk, blir nesten som å kjøpe frukt i butikken og spise den før den er skylt..
maibaby2012 Skrevet 1. februar 2010 #7 Skrevet 1. februar 2010 Du MÅ vel ikke strengt tatt vaske babytøyet, men jeg er enig med de andre her... Føler tøyet ikke er helt rent etter at mange folk har tatt på det i butikken osv. Hvis du bruker skyllemiddel, feks neutral, så blir tøyet godt og mykt. Det blir også kjempemykt i tørketrommel. Jeg har ikke vært så nøye på å vaske yttertøy osv, men veldig nøye på ting som berører hud! (body, strømpebukser +++) Klær fra storesøster har jeg vasket opp, men kun fordi jeg vil ha den friske og gode lukta i tøyet. Det har jo ligget nedpakket siden det var i bruk...
Diddels Skrevet 1. februar 2010 #8 Skrevet 1. februar 2010 Du kan jo håndvaske det om du vil ha det mykt. Poenget er bare å vaske bort fabrikkstøv, og finbgermerkene til alle de andre som har tafset på tøyet når det hang butikken. Det er akkurat som du vasker nytt undertøy du har kjøpt til deg selv før du bruker det
b77h Skrevet 1. februar 2010 #9 Skrevet 1. februar 2010 Mange her nevner fabrikkstøv ol, men det som er det viktigste å få vasket ut er nå kjemikalier og fargestoffer, tror jeg... Jeg kjøper for det meste økologiske klær for å unngå dette, men vasker også de (iallefal det som skal inderst mot huden). Har kjøpt mye via nettet, og da har det heller ikke hengt i noen butikk. Vasker (selvfølgelig tenker jeg...) med vaskepulver og skyllemiddel uten parfyme. Men det har jeg også gjort til oss selv de siste 5 årene. Det blir en vane, og nå syns jeg det er ubehagelig å ta på klær som "stinker" parfyme/vaskepulver. Vasker med Neutral og Ecover (de har også oppvaskmaskinmiddel og andre vaskemidler m mindre kjemikalier osv).
FrkBomst&Frø Skrevet 1. februar 2010 #10 Skrevet 1. februar 2010 Jeg syns ikke tøyet får like frisk duft med neutral sitt vaskemiddel, det lukter ikke rent. Så på dette punktet innrømmer jeg at jeg liker parfymen, ellers styrer jeg unna. Men til bebisen kommer jeg til å bruke flytende vaskemidler fremfor pulverformen. Dette fordi det blander seg bedre i vannet i vaskemaskinen og rinses bedre ut av klærne. Pulver har en tendens til å legge seg igjen, i små, små, usynlige mengder som irriterer huden... Har selv atopisk hud og allergier, med fler i familien, og jeg vet at det flytende fungerer best i utbruddsperioder.
FrkBomst&Frø Skrevet 1. februar 2010 #11 Skrevet 1. februar 2010 Jeg syns ikke tøyet får like frisk duft med neutral sitt vaskemiddel, det lukter ikke rent. Så på dette punktet innrømmer jeg at jeg liker parfymen, ellers styrer jeg unna. Men til bebisen kommer jeg til å bruke flytende vaskemidler fremfor pulverformen. Dette fordi det blander seg bedre i vannet i vaskemaskinen og rinses bedre ut av klærne. Pulver har en tendens til å legge seg igjen, i små, små, usynlige mengder som irriterer huden... Har selv atopisk hud og allergier, med fler i familien, og jeg vet at det flytende fungerer best i utbruddsperioder.
b77h Skrevet 1. februar 2010 #12 Skrevet 1. februar 2010 Enig i at neutral sitt skyllemiddel ikke gir så super duft - derfor bruker jeg Ecover sitt skyllemiddel m sitronlukt. Den lukter veldig friskt og godt, uten at det blir "parfymeri" ;-)
*SmurfeMamma* Skrevet 2. februar 2010 #13 Skrevet 2. februar 2010 Jeg har vasket alt tøyet.. og det kommer jeg til å gjøre med alt nytt tøy til han iallefall er nærmere året... vasket alt forrige gang også, men en gang gjorde jeg det ikke, og det straffet seg... stakar han fikk utslett på hele overkroppen der bodyn hadde vært... så her vaskes ALT!!!
Liten snupp + liten spire =) Skrevet 2. februar 2010 #14 Skrevet 2. februar 2010 Her vaskes ALT! Har en datter på 2 år også og jeg vasker alt nytt tøy til henne også! Det lukter jo skikkelig vondt av nytt tøy!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå