Gå til innhold

Styrtfødsel og nedlagt fødeavdeling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kejnner at jeg blir litt stressa. Er i utgangspunktet ikke noen nervøs person, men nå har det liksom hengt seg litt fast.

Hadde veldig rask fødsel med nr 1. Våknet av at vannet gikk og pang i gang med rier som varte 50 sek, 2,5 min mellomrom. Vi bor 10 min fra sykehus, og vi var der ca tre kvarter etter at det startet (bare kle på seg, komme seg i bil mellom rier, kjøre, parkere og gå opp på føden). 20 min etter vi kom på sykehus hadde jeg sterk pressetrang og 7 cm åpning. 2,5 timer totalt tok fødsel før jenta var ute.

Nå har de stengt fødeavdelingen vår, og kjørevei til sykehus har blitt 45 min- 1 time. Jeg har ikke lyst til å føde å rasteplass.

Kan noen berolige? som kjenner til følgetjeneste e.l.?

Hvorfor skal det bare være sykehus rundt Oslo. Det bor faktisk folk andre steder i landet også! (hjertesukk)

Får ikke sove ordentlig om natta av dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi deler nok samme skjebne du og jeg, er bosatt i distriktet hvor denne midlertidig stengte fødeavdelingen er. Jeg har nå over en times kjøring til fødested. Har en styrt fødsel på 1time og 20min bak meg, så fødsels skrekken min har avtatt betraktelig de siste dagene, for bekymringen nå er hvordan rekke fram i tide!!

Skrevet

Vi deler nok samme skjebne du og jeg. Fødeavdelingen i mitt distrikt er også stengt. Jeg har nå over en times kjøring til fødested. Har ingen motforestillinger mot å føde der, mitt første barn er født der og var veldig fornøyd, men bekymringen er om jeg i det hele tatt rekker dit. Har en styrtfødsel på 1time og 20min bak meg fra før. Jeg har termin om ett par uker og kjenner stressnivået øker ja..;0). Har sliti med fødselsangst etter første gang, men denne bekymringen har avtatt betraktelig de siste dagene, er liksom andre ting som opptar meg nå.. Lykke til når du skal i ilden, håper det går bra..

Skrevet

Hei

Du har visst enda mindre tid enn meg du da. Ikke noe morro. Men godt å høre at de er flinke i Drammen. Har en veninne med mindre koselig erfaring fra barsel der. Og jeg hadde det så fint i Kongsbeg sist, at jeg håper de kommer i gang igjen før jeg skal i ilden.

Lykke til fremover du også. Det er vel bare å belage seg på å ringe sykebil for å være på sikre siden. og i hvertfall for deg. Har du lenge igjen?

Skrevet

En time er jo ingenting, jeg har minst tre timer med ambulanse før jeg kommer meg på sykehuset ...

Skrevet

Hei

Jeg føler virkelig med de som bor lenger unna sykehus. Men en time kan også være for langt når man ikke får noe forvarsel og hele fødselen varer 1-2 timer. Pressrier sittende i bil, eller fødsel på rasteplass er ikke noe drømmesenario for meg i hvertfall.

Skrevet

Jeg hadde barn på nyfødt intensiv så de var veldig opptatt av at jeg skulle ha det bra på alle måter når jeg fikk på Drammen, så har overhode ikke noe å utsette på de der. Har 4 uker igjen nå, det går nok bra, pleier jo stort sett alltid å gjøre det. Hvor lemge har du igjen?

Du må finne en hybel i nærheten av fødestedet stm80..;0)

Skrevet

Jeg har ikke termin før 27 juni, så det er lenge igjen. Egentlig er det sikkert bare tull å bekymre seg så mye som jeg har gjort, for det meste ordner seg. Men det har liksom satt seg fast i hodet og nakken og ligger som spenning i kroppen. Finner ikke igjen roen liksom. Men tenkte at det hjelper å prate litt om det. Føler meg faktisk roligere nå.

Skrevet

Du får trøste deg med at innen da er det hvertfall tørre, bare veier..;0) og i aller værste tilfelle blir det fødsel i mottagelsen på KS. Jeg tror ikke mannen min er så innmari klar for bilfødsel heller igrunn. Så regner med at farta nedover ikke blir spesielt lav, fint med vinterføre da..hehe.

Så bra at det hjalp å snakke litt om det. Kanskje du kunne nevne det for JM også så har hun sikkert litt å bidra med.

Skrevet

Neida trenger ingen hybel, jeg får helikopter eller ambulansefly hvis det skulle være nødvendig :)

Skrevet

:) Lykke til

Privatfly hadde jo også vært fint enkelte steder i Norge. :)

Skrevet

Det går nok fint med oss alle skal dere se..;0) kanskje vi får en "god" historie å fortelle senere, som vi ser humoren i når alt har roet seg. Men er utrolig effektivt mot fødselsskrekk dette med reisevei, for smerten bekymrer meg fint lite akkuratt nå..:0)

Skrevet

Jeg må si du er flink til å se det positive i situasjonen i hvertfall. Og uansett hvor det blir så gleder jeg meg til veslejenta ser dagens lys. Det er en utrolig flott opplevelse!

Skrevet

Vi venter jo alle på å endelig møte nurket. Om det er han eller hun gjenstår for oss å se, for vi vet ikke kjønnet. Og jeg har hatt ekstrem svangerskapskvalme hele tiden denne gangen også så begynner å bli klar for å slippe kvalme og oppkast hver dag... Har finni ut at hvis jeg konsentrerer meg om disse tingene hjelper det på skrekken for det ene, og det andre..;0). Lykke til med fødselen!!

Skrevet

Som sikkert alle vet nå er jeg på OVERTID og venter bare på at min 3. fødsel skal sette i gang. Har fødsler på 1,5 og 2 t bak meg, men bodde da i byen. Har nå 1 time i bil foran meg og jeg kjenner at det er dette jeg gruer for og ikke selve fødselen.

Veer og snøføre er ikke noe jeg hadde planlagt...

Selv har jeg avtalt med ei jordmor som bor her i distriktet. Om jeg blir redd for en bilfødsel og hun er hjemme skal hun kjøre bak oss. Hun har mottatt i bil før.

Kan jo være lurt å finne ut om det bor en JM på vei til sykehuset. Enten det en sykepleier eller lege. Man kjenner jo gjerne noen når man bor slik til og ikke vær redd for å spørre.

Man kan jo og ringe føden å få de til å sende ambulanse med JM og møte den på veien. Spesielt om man har historie på kjappe fødsler kan det være en god løsning. Dette kan og avtales med JM.

Skrevet

Jeg har fått beskjed fra min JM om å ringe ambulanse så fort jeg skjønner noe er på gang så de skal møte oss på veien. Det som stresser meg litt også, er det at min 1 fødsel er satt igang noen uker før termin og jeg var langt fra føde-klar så jeg vet ikke hvordan min kropp reagerer når noe er på gang, og siden tiden er viktig for å rekke fram er jeg redd for å være for lenge hjemme og "lure" på om det som skjer er, eller ikke er starten på noe. Men håper det følger med en slags "intuisjon" så jeg raskt forstår. Det går nok helt fint, men noen tanker kommer snikende innimellom..;0). Lykke til du som er på overtid, håper du slipper å vente lenge, og at du holder oss oppdatert når det hele er over, om hvordan det gikk. Tvi Tvi!!...;0)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...