mamma'n til M & K Skrevet 1. februar 2010 #1 Skrevet 1. februar 2010 Jeg hadde termin 28 februar, og på den datoen så kan nå min lille datter feire sin 1 måneds dag. Den 27 januar var en helt vanlig dag. Jeg jobbet og hadde ingen anelse om hva som kom til å skje dagen etterpå. Jeg gikk og la meg til vanlig tid i ti-tiden. Klokka tre på natta så våknet jeg og gikk på do for å tisse. Dette var jo heller ingen nyhet, jeg hadde vært oppe på do 1-2 ganger pr natt i noen uker allerede. Like etter at jeg la meg igjen kjente jeg at jeg fikk litt vondt i magen. Å nei tenkte jeg nå. Skal det bli slik at jeg skal gå med vonde maserier lenge før hun kommer?? Jeg visste at 2-gangsfødende har mer kynnere (noe jeg også hadde merket) og regnet med at det også gjaldt for slike kjedelige maserier som ikke førte til noe. Jeg syntes heller ikke at de varte så lenge. Det var bare det at det jeg trodde var maserier kom hvert 7-8 minutt. Etter ca 30 minutter var det 6 minutter mellom, og de varte nå i ca 45-60 sekunder. Jeg gikk også på do flere ganger og da kom det en del blod. Nå var jeg ihvertfall sikker på at slimproppen hadde gått. Nå begynte jeg å bli rimelig sikker på at dette her var nok ikke bare maserier, men at jeg faktisk var i fødsel. Klokka 04.10 vekket jeg min mann og sa at nå ringer jeg sykehuset. Han ville da ringe min mor med en gang (hun skulle komme for å være barnevakt) men jeg sa at jeg ville høre med sykehuset først for jeg trodde fortsatt at dette kom til å ta litt tid. Jeg ringer så sykehuset mens jeg sitter på do og da gikk vannet! Da var jeg ihvertfall 100% sikker på at her kommer det en baby ganske snart. Fra forrige fødsel så var vi forberedt på at det kom til å gå fort. Fikk da selvfølgelig beskjed om å komme og først klokka 04.45 fikk vi kjørt hjemmefra og var på vei til sykehuset. Det er jammen ikke lett å kle på seg når man har rier! Det skal sies at jeg ikke hadde så alt for vondt. Jeg er en av de heldige få som har meget effektive men ikke så vonde rier. Jeg er overbevist om at mannen min har hatt det mye vondere enn det jeg hadde da. Mannen min "flyr" da lavt på motorveien (han har etterpå sagt at han var oppe i 170 km/t. Det var nå 4-5 minutter mellom riene. Han spør så om han må ringe ambulanse og dette sa jeg ja til. Det var nå 3 minutter mellom riene. Vi stopper på en bensinstasjon i fem minutter for å møte ambulansen der. Denne kommer klokka 05.00. Det er nå 1,5 minutt mellom riene. Jeg kommer meg over i ambulansen og vi kjører av gårde til Ahus. Vel inne i ambulansen kjenner jeg at jeg må trykke. Joda her kunne jeg bare trykke hvis jeg kjente at jeg måtte det. Etter to press så kommer babyen ut. Klokka var nå 05:12. Etter en liten stopp for å tørke babyen ordentlig så ble hun lagt oppå brystet mitt. Mannen min hadde også stoppet bak og kunne bare konstatere at jeg hadde født. Deretter kjørte dem til sykehuset. Morkaka kom ut på sykehuset. Og så var det tid for å sjekke om jeg måtte syes. Siden hun kom så fort så fryktet jeg at det måtte sys masse. Men neida, her var det kun 3 pyntesting som ble gjort. Jeg kan visst bli en fødemaskin hvis jeg vil, noe jeg ikke har noen planer om å bli. Vi skal ikke ha flere barn heller (har nå to barn) men hvis jeg skulle bli gravid igjen så kan jeg vel nesten bare bli hjemme når jeg skal føde. Jeg trodde ikke at jeg skulle være så heldig å få en lettere fødsel enn forrige gang. Jeg prøvde å innstille meg på at det kunne gå tregere denne gangen, samtidig så visste jeg jo at det sannsynligvis kom til å gå fort denne gangen også, men ikke så fort da! Regnet jo med at vi kom til å rekke sykehuset ihvertfall. En fødsel som tar kun to timer og 15 minutter skal jeg ikke klage over! I tillegg så får jeg visstnok nå penger fra NAV siden jeg ikke fødte på sykehuset. Tror det bare er ca 1700 kr, men det sier jeg jo ikke nei til å få. Vel dette var min korte fødsel (men lange historie). Lykke til til dere alle som fortsatt går og venter.
stinis1973 Skrevet 1. februar 2010 #2 Skrevet 1. februar 2010 Hipp hurra for mor far og barn... en fantastisk historie... Tross en mnd for tidlig.... alt vel med tulla+ hvor stor var hun da? Skal si du fikk kortet inn den siste ventetiden:) Lykke til med baby kos'n
lykkeligmor til to<3 Skrevet 1. februar 2010 #3 Skrevet 1. februar 2010 Oi! Det var fort gjort ja:O) Gratulerer!!!!
*SmurfeMamma* Skrevet 1. februar 2010 #4 Skrevet 1. februar 2010 gratulere så masse:) det hørtes jo veldig greit ut det der!! hvor stor var den lille da??
mamma'n til M & K Skrevet 1. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 1. februar 2010 Hun var 3010 gram, 48 cm lang og 33cm rundt hodet. Jeg hadde svangerskapsdiabetes så vi visste at hun var stor. Hodemålet lå langt over kurven, men heldigvis så var det ikke så stort. Så det var en stor prematurbaby.
ღღTrininho _gravid nr 3 ღღ Skrevet 2. februar 2010 #6 Skrevet 2. februar 2010 Gratulerer med jenta Minner veldig om min andre fødsel dette. Er nå gravid med nr 3 og jordmor anbefalte meg faktisk å føde hjemme neste gang, for hun kunne nesten garantere at det kom til å gå like fort eller fortere enn sist. Har hatt to styrtfødsler nå, og har lite lyst til å føde i bil. Heldigvis lenge til termin,så jeg har god tid til å tenke:) Kos deg med jenta di
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå