Gå til innhold

Hørt at barna ikke skal arve dyner??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørt at babyer ikke bør arve dyne av søsken, er det tilfelle? Og i så fall hvorfor? Hvis man vasker/ renser den osv osv...

Kjøper jo gjerne ny, men ble nysgjerrig her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kommer til å bruke dynen jeg brukte til nr 1 og 2...

Samme madrassen og.

Jeg vasker og lufter dem godt før jeg bruker dem!

Skrevet

Mine barn har alle brukt samme dyne og madrass. Jeg har vasket dem godt og satt dem på lufting.

Skrevet

Vet jeg har lest noe om ammenhengen med krybbedød. Faren var visst mindre når dyner/puter/madraer ble arvet av søsken enn av en "hvilken som helst" da. Har vel noe med støv, midd, sopp osv etter f.eks rester av gulp, tiss, bæsj... Men om dette henger på greip aner jeg ikke. Husker ikke hvor jeg har lest det.

Har lurt litt på dette selv, men tror det blir vask på 60 gr og evt frysing av dyner før nr. 2 kommer her. Madrassen har alltid hatt tisselaken på så den kommer jeg bare til å banke først.

Skrevet

Har dyne som nå kommer til å bli brukt av sjette mann, den er som ny. Tror det er en kvalitets dyne som ble kjøpt for 19 årsiden. Ungene er gode og varme under den, og den er det bare å stappe i maskinen og vaske den på 60 grader.

Madrasser skal man ikke arve!

Skrevet

Kom visst to ganger...

Skrevet

Ungene mine har brukt samme madrass, dyne og pute=) Jeg vasker dyna og puta på 60 grader og madrassen fryser jeg i dypfrysern. trekket vaskes + overmadrass og tisselaken=)

Skrevet

Har fått anbefalt å ikke kjøpe brukt madrass hvis de er gulpet eller bæsjet på, da det kan øke risiko for krybbedød.

Skrevet

Hjelp!

Jeg har fått låne en sprinkelseng fra en venninne, det var en utgående modell fra Ikea så har uvanlige mål, ca ti cm kortere og smalere enn vanlig str.

Og madrasser også, to sånne tynne Ikea har... Nevøen hennes har sovet på disse i 2 mnd. Så har jeg tenkt å kjøpe en overmadrass og kutte til, evt bare stappe oppi- de er jo så tynne på blir jo evt bare litt overskudd som kan gå som "kant"- vi får se. Men blir dette trygt da mtp krybbedødfaren flere snakker om ved flerbruksmadrasser??

Vart litt skræmt no!

Skrevet

hei. jeg spurte jordmor om det me madrassen, å hu sa at vis du fryser den (sett den ut i minus ca 8 grader el kaldere) så var det ikke noe problem. Midd ol dør da.. enkelt å greit. spurte om dette me gasser fra gammelt tiss gulp ol å det va ikke noe. Hun annbefalte å kjøpe tisselaken å ha over, så det ble som en liten overmadrass,så va det så bra som ny! på princess får man tisselaken metersvis, så jeg har kjøpt to som dekker hele madrassen ( med de 40% i rabatt kostet det bare 100,-).

Skrevet

de sier det er pga krybbedød tror jeg.. men her i huset har snuppa arvet 1 dyne etter kusina si, og lillemann i magen får dyna etter snuppa... samme med madrassen

Skrevet

jeg bruker en gammel dyne etter mine kusiner, den brukte jeg til sønnen min og skal bruke den nå også... jeg har kokvasket den, og den er like fin:)

madrassene har jeg byttet ut da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...