Gå til innhold

Jobber 100% ,- er det flere?


Turbodama

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg synes jeg får veldig mange " Jøss jobber du fullt enda" om dagen. Joda, jeg har lang reisevei og to barn hjemme, men jobben må gjøres! Så lenge jeg bare er trøtt og sliten, så får jeg heller gire ned på fritiden tenker jeg og komme meg i seng om kvelden. Men jeg opplever at dette er en sjelden tankegang rundtomkring...- eller hvordan er det med deg om din arbeidsmoral? Jeg skjønner at jobber med tunge løft etc må tilrettelegges, men det er da ikke om å gjøre å gå hjemme før tiden?

 

Hilsen produktiv til det siste

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet du, jeg tror ikke det har så mye med arbeidsmoral å gjøre at mange er sykemeldt i svangerskapet.

 

Jeg er sykemeldt 50%. Det er ikke fordi jeg liker å sitte i en stol hjemme i stuen, jeg elsker jobben min, men kroppen sier rett og slett stopp når jeg jobber 7-15 fem dager i uken, pluss en times reisetid hver vei. Med bekkenløsning er det vondt å sitte på en kontorstol foran pcen hele dagen, selv med heve-og-senke-pult blir det ikke bedre, for det er jo vondt å stå også. Mange sliter med forskjellige plager i svangerskapet, jeg tror du er heldig som føler deg såpass frisk. Og fritiden min er allerede kuttet ned på, jeg legger meg sammen med datteren min kl 20 flere kvelder i uken, pga smerter i bekkenet og fordi jeg er tappet for krefter.

 

Det er da bedre å komme seg helskinnet gjennom svangerskapet og ta det litt med ro, enn å spille helt synes nå jeg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt din agenda for å skrive egentlig!! Blir provosert. Du har tydeligvis kontorjobb.. Jeg er førskolelærer i bhg. To barn hjemme selv. Er null tilrettelegging fra arbeidsgiver sin side. Kan forstå at det er vanskelig for de og. Barnehage er jo å jobbe med barn og alt det innebærer. Med bekkenløsning, er det ikke noe annet å gjøre enn å sykemelde seg!! Er absolutt ikke så veldig kjekt å gå hjemme før tiden nei. Men må man, så må man......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det finnes mange av dem som synes det er greit å blir sykemeldt fort som fy, men disse har jeg inntrykk av er mye syk før dem ble gravide også. Jeg har omtrent ikke en sykedag før jeg ble gravid men har nå fått bekkenløsning. Det var i starten ett lite nederlag, for forrige gang jobbet jeg som bare rakker'n til 2 uker før fødselen og det i en skiftjobb. Men så slo det meg.. Jeg har betalt skatt i snart 12 år, er omtrent aldri syk el borte fra jobb med mindre nr 1 er syk så da skal jeg jaggu kose meg og slappe av di 50% jeg ikke er på jobb.

 

Folk er forskjellige, og ingen er like. Vi er jo ikke like hver gang vi er gravide selv jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg jobber fortsatt 100 % men er heldigvis i forholdsvis fin form, og har muligheten til å ta noen pauser iløpet av dagen hvis det trengs. Er det noe jeg har lært i dette ( mitt første ) svangerskapet er at jeg ikke skal kommentere andres form og arbeidsførhet, for jeg har erfart at dette er svært individulet og kan endre seg veldig fra dag til dag.. var selv sykemeldt i to uker før jul da blodtrykket droppet voldsomt på bare en uke..

Men som hovedinnlegger også skriver, så er det svært mange andre "ikke gravide" som virker overrasket over at jeg fortsatt jobber fullt.. jøss, jobber du enda liksom? det sier kanskje litt om samfunnet forøvrig sine oppfatninger / meninger om gravide??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er heldigvis frisk nok til å være i full "jobb" ja. Er student, men er nå, og de neste 8 ukene, i praksis i hjemmetjenesten, så det kan kalles fysisk arbeid ja. Har fått litt bekkenplager, men er heldig og klarer gjennomføre dagene så lenge jeg "posjonerer" bekkenbruken (les: går, sitte, bøye, stå) er ikke værre plaget enn at jeg klarer det så lenge jeg varierer stillingene. Må inrømme at jeg dermed ofte ligger flatt ut på sofaen når jeg kommer hjem, men har heldigvis en mann som trår til. Han kan bruke ettermiddagene til uteaktivitet og annen fysisk lek sammen med barna, jeg kan perle, synge, tegne, lese osv :-). Håper virkelig å kunne fungere like godt resten av svangerskapet også. VI ER HELDIGE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei på deg :o)

Jeg jobber fullt og kommer til å gjøre det frem til jeg går i permisjon håper jeg :o)

Lykke til med siste trimester alle sammen ;o) Nå nærsmer det seg jamen meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 25+5 og fortsatt i 100% jobb. Har hatt 2x2 dager sykemelding pga av nyrebekkenbetennelse jeg ikke får bukt med. Greit med et par dager hjemme når det er på sitt vondeste.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er den som sjelden er vekke fra jobb og allid gir 100 %. Fikk meg en skikkelig vekker da jeg presset meg selv da jeg var 3 mnd på vei, lyttet ikke til hva kroppen min fortalte meg. Plutselig sa det bare stopp og jeg var vekke fra jobb i 3 uker der jeg bare sov hele dagen. Nå er jeg tilbake på jobb, men er sykemeldt 20 %. Jeg kan ikke bare tenke på meg selv, jeg har faktisk en liten en i magen som krever sitt.

 

Selvfølgelig skulle jeg ønske at jeg kunne vært på jobb hver dag, men det går bare ikke. Flott hvis du har energi og klarer det, ingenting er bedre enn det. Men livet er mer enn bare jobb. Man skal ha energi i hverdagen hjemme også. Er det virkelig sånn at man skal bruke opp alle krefter på jobb, og ikke ha noe igjen til mann og gjerne barn når man kommer hjem? Synes at det blir feil...

 

Alle opplever sin graviditet ulikt fra andre, og bare på en selv kjenner man hvor mye man klarer. Selv om noen har et lett svangerskap betyr det ikke at andre har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er den som sjelden er vekke fra jobb og allid gir 100 %. Fikk meg en skikkelig vekker da jeg presset meg selv da jeg var 3 mnd på vei, lyttet ikke til hva kroppen min fortalte meg. Plutselig sa det bare stopp og jeg var vekke fra jobb i 3 uker der jeg bare sov hele dagen. Nå er jeg tilbake på jobb, men er sykemeldt 20 %. Jeg kan ikke bare tenke på meg selv, jeg har faktisk en liten en i magen som krever sitt.

 

Selvfølgelig skulle jeg ønske at jeg kunne vært på jobb hver dag, men det går bare ikke. Flott hvis du har energi og klarer det, ingenting er bedre enn det. Men livet er mer enn bare jobb. Man skal ha energi i hverdagen hjemme også. Er det virkelig sånn at man skal bruke opp alle krefter på jobb, og ikke ha noe igjen til mann og gjerne barn når man kommer hjem? Synes at det blir feil...

 

Alle opplever sin graviditet ulikt fra andre, og bare på en selv kjenner man hvor mye man klarer. Selv om noen har et lett svangerskap betyr det ikke at andre har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber fortsatt 100%, men jordmor anbefalte minst 40% sykemelding da jeg var der i går pga. bekkenplager og trøtthet, noe jeg vurderer. Er et vrak når jeg kommer hjem fra jobb, ligger rett ut på sofaen og mannen må gjøre nesten alt - inkl. å ta seg av sønnen vår på 2,5 år. Forrige svangerskap jobbet jeg 100% pluss videreutdanning helt til det siste, men har hatt et mye tøffere svangerskap denne gangen. Kvalm og trøtt de første månedene, og i tillegg mye syk med influensa, omgangssyke osv. Sykemelding er ikke noe jeg ønsker, men går det ikke så går det ikke. Og det er ingen som takker deg hvis du sliter deg helt ut, og ikke klarer å ta vare på barnet når det kommer. Har ikke noe med arbeidsmoral å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej!

Jag är faktiskt enig med dig. Jag ser ingen grund till att de andra som har svarat ska hissa sig upp så fært. Jag vet att det är många som "bruker" det att dem är gravida som en ursäkt för att slippa jobba. Dessvärre går det ut over oss som vill jobba så länge som möjligt OCH dem som faktiskt har plager. Jag jobbar för närvarande 100% och kommer göra det så länge jag bara orkar,men kommer ryggen eller bekkenet "och tar mig" så må jag ju bara kasta in handduken. Jag jobbar för övrigt som frisör,ett yrke som är väldigt hårt på kroppen och är i min 27 svagerskapsuke.

 

Stå på allesammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er den som sjelden er vekke fra jobb og allid gir 100 %. Fikk meg en skikkelig vekker da jeg presset meg selv da jeg var 3 mnd på vei, lyttet ikke til hva kroppen min fortalte meg. Plutselig sa det bare stopp og jeg var vekke fra jobb i 3 uker der jeg bare sov hele dagen. Nå er jeg tilbake på jobb, men er sykemeldt 20 %. Jeg kan ikke bare tenke på meg selv, jeg har faktisk en liten en i magen som krever sitt.

 

Selvfølgelig skulle jeg ønske at jeg kunne vært på jobb hver dag, men det går bare ikke. Flott hvis du har energi og klarer det, ingenting er bedre enn det. Men livet er mer enn bare jobb. Man skal ha energi i hverdagen hjemme også. Er det virkelig sånn at man skal bruke opp alle krefter på jobb, og ikke ha noe igjen til mann og gjerne barn når man kommer hjem? Synes at det blir feil...

 

Alle opplever sin graviditet ulikt fra andre, og bare på en selv kjenner man hvor mye man klarer. Selv om noen har et lett svangerskap betyr det ikke at andre har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner også flere som nesten ser på det som en "rett" til å sykmelde seg med en gang de har sett den blå streken. Sier de ikke har energi til å gå på jobb, men å springe på kjøpesenter og Ikea hele dagene DET har de energi til. Det orker ikke jeg når jeg er ikke gravid engang. Blir ganske så provosert av denne utnyttelsen av systemet vårt. Er du gravid, så må du regne med å være ekstra trøtt og sliten på kveldene. Det er NORMALT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet 100% frem til forrgie uke..er sykemeldt 20% nå pga bekkenløsning. Er også veldig trøtt og sliten, men har begynt å legge meg tidligere :-) og har en jente på 3 som også krever sitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som i hvertfall er helt sikkert er at folk har forskjellige terskler for å be om sykemelding! Jeg jobber 100 prosent enda. Er sliten, men synes ikke det er grunn god nok for å trappe ned. Da jeg fikk førstemann fødte jeg tre uker før termin, så jeg rakk ikke å gå ut i permisjon først. Håper jeg rekker det denne gangen:) Man vet jo aldri, men jeg regner med å stå løpet ut og jobbe fullt inntil permisjonen starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo opp til den enkelte om en vil slite med eventuell bekkenløsning etter fullgått svangerskap!! Det har jeg sett resultatet av. Lite kjekt for alle barn og mann som skal ha en mor, kone som ikke kan gjøre noe.. Tror det er lurt å tenke litt lenger enn bare å være heltemodig i de ni mnd ett svangerskap varer. Arbeidsplassen sakl jo ha deg lenge.. Familien og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

ser det er masse engasjement rundt dette temaet og det forstår jeg veldig. Det er mange oppfatninger og mininger om dette temaet blandt gravide, ikke gravide og ledere. Jeg kjenner jeg er personlig sliten av alle som skal mene noe om mitt svangerskap og hva jeg burde klare for at det er normalt. For meg er ikke dette normalt :)

Jeg jobber fortsatt 100 prosent,men har tilrettelagt arb tid gjennom nav, så jeg kan ta kortere dager da det trengs, En god løsning for oss gravide som får til det på jobben. Noe jeg synes det snakkes lite om derimot en den følelsemessige utmattelsen man kjenner på, følelser, tanker og uro som gjør sitt med kroppen i en tid da man kanskje er nedsatt fysisk sterk. Jeg jobber daglig med døende mennesker, og kjenner det gjør mer med meg nå som jeg bærer på et yrende liv selv. Jeg synes det er like viktig å ta hensyn til seg selv som et emosjonelt menneske i denne perioden før man skal inni en av sine viktigste oppgaver. Og på bakgrunn av dette planlegger jeg å trappe ned litt på jobben.. vi er alle individuelle med egne erfaringer. Og for meg er graviditet en unormal periode i mitt normale liv.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg. Er veldig følelsesmessig utmattende å gå gravid på toppen av at det er tungt fysisk.. Glad det er siste gang, og bre tre mnd igjen.. Har kanskje noe med alder å gjøre også?? Va r24 første gang. Jobbet fullt helt til perm da.. Var i fysisk veldig god form da. Noe jeg ikke er nå.. Sånn er liver. Gleder meg veldig til vår og å trille vogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...