Gå til innhold

Hva og hvor mye gir dere til deres små som er 6 mnd:)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om noen av dere kan svare meg på dette:)

jenta mi er 6 mnd om 1 uke, hun har i det siste forlanget mer mat. har kun gitt grøt i 3 uker ca på kvedlstid, begynnte med grøt på dagen i helga. Sover bedre med 2 porsjoner grøt løp av en dag, og morsmelk selvsagt. Har alltid sovet godt, men kan tuller mer nå.. kan være hun trenger mer mat på dagen. ?

Det eg lurer på; er det ikke tideli å begynne med middag når de såvidt er blitt 6 mnd gammel, ser det er flere som gjør de, veldig berligende å vite det, sjøl om jeg vet alle barn er forskjellige:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vet det er forskjellig alt ettersom når man begynte å gi mat osv, noen er oppe i mange måltider med fast føde allerede før ungene er 6mnd. Her begynte jeg med fast føde når hun nærmet seg 6mnd. Gir nå en porsjon havregrøt om formiddagen, en halv banan ved middagstid og maisgrøt til leggetid. Tulla tuller en del om natten, så lurer på om jeg bør gi mer mat, men det er ikke alltid hun spiser opp porsjonene sine. Noen som har noen tips til meg, hiver meg altså på spørsmålet til mammas nurk, hva og hvor mye gir dere til deres små som er 6mnd:) ?

Skrevet

Jeg gir grøt morgen og kveld, litt frukt midt på dagen, og har gitt et par smaksprøver av middag, men virker ikke altfor inntressert i det enda! Er veldig fornøyd om han får sutte på litt eple eller gullerot da :)

Skrevet

slik ser lillemanns matrutiner ut:

07-08.00: 1 porsjon grøt + vann (mildgrøt)

11-12.00: 200 ml MME

15-16.00: Litt middag eller potetmos (med eller uten grønnsaker) + vann eller MME (avhengig av hvor mye middag han spiser - han får MME hvis han spiser lite)

18-19.00: 1 porsjon grøt + MME (havregrøt)

Det neste blir vel å innføre litt banan eller frukt til det måltidet rundt kl.11-12.00.

Lillemann er ikke glad i vann, så jeg prøver å tilby han det når han feks får frokostgrøten sin eller middag. Og ellers om dagen, selvsagt. Flaska med MME om kvelden får han mest fordi det er kos, og så sover han godt om natta.

Ang. middager så har jeg ikke prøvd så mye, men det er neimenn ikke alt som faller i smak :) Det jeg har hatt mest suksess med hittil er Nestle sin NaturNes Potet, kalv og brekkbønner. De andre middagsglassene er ikke like populære. Han får kun en halv porsjon enda.

På 6 mnds kontrollen spurte jeg helsesøsteren om hvor mye fast føde han skulle ha osv, og fikk til svar at etterhvert kunne lillemann nøye seg med ca 5-6 dl MME i døgnet, INKL. grøtmåltidene (er jo melkepuler i grøten også).

Dette ble visst litt langt, men slik har vi det i alle fall :)

Skrevet

så bra når kan få se hva andre gir de små... har nemmlig null erfaring:) men tenker skal begynne med litt prøvesmaking på middag i dag:) føler hun blir mer tilfreds både natt å dag, når får bli helt mett å god:)

men når dere sier at dere bruker havregryn, det er den vanlige gule pakken som vi voksne bruker?:)

Skrevet

nei, havregrøten fra nestle. Den det står 6 mnd på pakken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...