Gå til innhold

Plaget med mye vondt i magen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har over lengre tid slitt med en trøblete mage. Har vært hos legen flere ganger som har tatt blodprøver og kommet frem til at jeg har irritabel tarm. Hun vil ikke sende meg videre til utredning på sykehuset (coloskopi), da hun mener det ikke er noen tegn til annen sykdom i tarmen min. hvordan kan hun egentlig vite det og hvorfor kan hun ikke sende meg dit når jeg har ytret ønske om det flere ganger? Jeg har tatt i mot alle de råd hun har gitt meg. Kuttet ned på kaffe, brus, drikker mere vann, spiser fiberrikt, trimmer osv. Likevel syns jeg magen er like ille, om ikke enda verre enn tidligere. Jeg er ikke så plaget med løs mage, men er VELDIG mye plaget med luft i magen, verk og noen ganger litt kvalme. Dette plager meg forferdelig mye og det går utover hverdagen min, humøret mitt og livet mitt. jeg har to små barn som krever sitt, jobber i 100% stilling og har egentlig nok om jeg ikke skal slite med magen min også. Samtidig går jeg rundt og engster meg for at det skal være noe mer alvorlig som sitter der og som kanskje legen ikke oppdager.

Har vurdert å kontakte homeopat for å få noen gode råd. Jeg har sjekket både gluten intolleranse, melke intoleranse og diverse andre ting som magen kanskje reagerer på. Hva ville dere gjort i en slik situasjon for å få løst dette problemet? jeg har innsett at jeg kanskje må leve med dette resten av livet, men skulle så gjerne ha fått undersøkt magen i det minste, slik at jeg kunne være trygg på at det ikke feilte meg noe annet enn "bare" irritabel tarm. Sukk...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun som lege kan ikke nekte deg om du vil videre undersøkes om det er det du ønsker. "mener" er ikke godt nok for meg .... Jeg hadde krevd om du føler på deg at noe ikke stemmer. Stå på ditt !!

Skrevet

Jeg synes du skal prøve å få i deg litt melkesyrebakterier hver dag. Det har hjulpet meg. Ta det i form av idoform, og/eller biola.

En stressende hverdag kan faktisk være nok til at magen slår krøll på seg om det likevel er en svakhet hos deg.

Dersom legen sier at det ikke er behov for koloskopi, så for man håpe vedkommende har rett. Det er visst ikke spes behagelig....

Dersom du likevel ønsker en slik undersøkelse, ville jeg stått på mitt. Spør legen om hvorfor. Du kan jo ta en titt på pasienthandboka.no og se om du finner noe mer info der.

Lykke til!

Skrevet

Let på nett, finn frem artikler som omhandler plagene du har. Tipper at du vil finne mange diagnoser. Både autoimmune sykdommer og allergier kan jo gi slike symptomer. Cøliaki, Morbus Chrons, Ulcerøs Kolitt osv.

Bestill deg en legetime til og legg dette frem for henne. Hun kan ikke få svar på noe av dette via blodprøve alene (udugelige legekrek sorry, men blir forbanna).

Spør hvorfor hun ikke vil utelukke sykdommer som dette hos deg.

Lykke til!

Hilsen en som fikk diagnose for et halvt år siden etter årevis med mageplager.

Skrevet

Let på nett, finn frem artikler som omhandler plagene du har. Tipper at du vil finne mange diagnoser. Både autoimmune sykdommer og allergier kan jo gi slike symptomer. Cøliaki, Morbus Chrons, Ulcerøs Kolitt osv.

Bestill deg en legetime til og legg dette frem for henne. Hun kan ikke få svar på noe av dette via blodprøve alene (udugelige legekrek sorry, men blir forbanna).

Spør hvorfor hun ikke vil utelukke sykdommer som dette hos deg.

Lykke til!

Hilsen en som fikk diagnose for et halvt år siden etter årevis med mageplager.

Skrevet

Jeg har en ekkel mage selv. Får oppblåst mage med voldsomme smerter om kan være veldig lenge. Og er veldig vondt.

Legen min og meg har sammen testet melkefri diett, mer fiber og en rekke andre ting. Han tok masse blodprøver for å se etter allergier også.

Til slutt henviste han meg til sykehuset fordi han ikke kunne tenke på noe mer. På sykehuset har de sendt bestilling på gastroskopi til meg, så det venter jeg på nå. Jeg skal få gastroskopi fordi det er cøliaki litt uti slekta mi.

Sånn er det her. Det er så dumt å gå sånn, for jeg blir jo helt paralysert, må bare finne en varmeflaske og sofaen. Klarer ikke gå oppreist engang. Og smertestillende tar jo ikke smerten heller. *knurr* lei av trøblete mage ja!

Gjest irismor
Skrevet

Jeg har UC (ulcerøs colitt). Coloskopi er ubehagelig men fremfor å ha magesmerter uten å vite årsaken er det "a piece of cake".

Jeg tåler ikke fet mat, røkt mat (sommerkoteletter er det beste jeg vet), melkemat (hvitsaus, risgrøt osv..) sterkt krydret mat og enkelte matprodukter som matfløte og eggemel. Resultatet blir noen sinnsyke magesmerter og diare. I disse periodene tør jeg for all del IKKE å slippe en fis, for den kommer som regel med følge. Ikke kult.

Te og kaffe er ikke noe problem. Stress er et stort problem, da slår magen til for fullt med alle gleder og sorger det medbringer.

Så mitt råd er finn deg en ny lege eller stå på krava, ikke gi deg.

Mine plager ble verre etter at søta det ble født. Min mor fikk UC da jeg ble født.

Skrevet

irismor:

Dette høres ut som meg! Jeg kan heller ikke spise noen av de tingene. Men jeg kan heller ikke spise biff. Eller reint kjøtt. Da kommer magesmertene (et sant hellvette faktisk) og diare i løpet av ganske kort tid.

Men jeg har vært på colonoskopi da, for 5-6 år siden. Men de fant ingenting...

Ingen som har tatt allergi tester på meg heller, men tror uansett ikke de slår ut på det jeg vet jeg ikke kan spise..

Enkelte sauser kan jeg også bare glemme...

Skjønner ikke at leger ikke sender folk videre med magesmerter med en gang, det er jo IKKE godt!

Ei venninne av meg har gått med påvist gallesten siden mars i fjor.

De vil ikke operere henne, fordi kvalme IKKE er et symptom på gallesten.......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...