svangeria82 Skrevet 31. januar 2010 #1 Skrevet 31. januar 2010 jeg har lest i en bok at det er farlig å sove på ryggen når du er gravid pga av at vekta av fosteret i magen klemmer på nerver og organer,gjelder dette allerede i 2 trimester?er det ok å ligge på magen?
Schuppa og Linemor+junibaby Skrevet 1. februar 2010 #2 Skrevet 1. februar 2010 Hei Det verste er at det klemmer på en stor blodåre, og det kan bli dårligere blodtilførsel til livmor. Du vil merke det når baby+ mage er blitt stor, for det er veldig ubehagelig. Sist sov jeg på ryggen ganske lenge, men det sluttet jeg med av meg selv. Det ble ubehagelig også i søvne og jeg rullet automatisk over på siden. Tror du kan ta det med ro.
Schuppa og Linemor+junibaby Skrevet 1. februar 2010 #3 Skrevet 1. februar 2010 Hei Det verste er at det klemmer på en stor blodåre, og det kan bli dårligere blodtilførsel til livmor. Du vil merke det når baby+ mage er blitt stor, for det er veldig ubehagelig. Sist sov jeg på ryggen ganske lenge, men det sluttet jeg med av meg selv. Det ble ubehagelig også i søvne og jeg rullet automatisk over på siden. Tror du kan ta det med ro.
Emmilo Skrevet 1. februar 2010 #4 Skrevet 1. februar 2010 Du skal ikke tro på alt du leser. Tenk på de som er superfete, de ligger på rygg de og. Legg deg så du ligger behaglig du.
NormaJean Skrevet 1. februar 2010 #5 Skrevet 1. februar 2010 Ligg på magen, ligg på ryggen. Så lenge du ikke opplever ubehag så er det greit. Selv ligger jeg ikke helt flatt, men med ryggen litt opp, blir så anpusten. Var sånn forrige svangerskap også, men ikke farlig.
♥REBECCA♥ Skrevet 1. februar 2010 #6 Skrevet 1. februar 2010 jeg har 3 barn og sovi på ryggen med alle, og det er ikke farlig,og du kan ligge på magen så lenge du klarer og ligge sånn, jeg er i uke 22,og våkner altid på magen
Mammaaaaaa Skrevet 1. februar 2010 #7 Skrevet 1. februar 2010 Har merka på slutten med dei to første at eg har blitt svimmel og uvel av å ligge på ryggen litt lenge. Samme med å ligge på ei side. Men veit ikkje om det er farlig.. Ligger på magen så lenge det ikkje er vondt eller ubehagelig.
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 1. februar 2010 #8 Skrevet 1. februar 2010 Det er vel ikke direkte farlig, men for noen kan dette være veldig ubehagelig. Jeg har også merket det i det siste at jeg blir kvalm og svimmel når jeg ligger på ryggen. er 29 uker i dag(innom fra 3.trimester) i dag. Så lenge du ikke ligger flatt ut på ryggen så går det bra:) Legg en liten pute i svaien i ryggen så går det nok helt fint for de fleste. Forresten. det er noe helt annet å være gravid enn å være "tjukk" som noen skriver. En helt annen vekt,samtidig som ting er trangere inne i magen når man er gravid. Fra NHI.no: Sirkulatoriske endringer knyttet til kroppens posisjon er av betydning for gravide både i hvile og under anstrengelser. Etter første trimester vil livmoren/fosteret klemme mot blodårene i bukhulen når den gravide ligger på ryggen. Det hemmer blodstrømmen tilbake til hjertet, noe som reduserer mengden blod som pumpes ut av hjertet. Av denne grunn bør gravide unngå å ligge på ryggen både i hvile og under trening. Også det å stå helt i ro, er forbundet med klar reduksjon i blodvolumet hjertet pumper ut, slik at også det bør unngås.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå