blessed87 Skrevet 31. januar 2010 #1 Skrevet 31. januar 2010 har lyst å begynne å handle inn til gutten min men vet ikke hvor jeg skal begynne er det noen som vil gi meg en komplett utstyrliste? og hvor mye man trenger av ting og tang... det er så utrolig deilig å tenke på at man kan begynne å bygge et rede til babyen :) (19+2)
eja Skrevet 31. januar 2010 #2 Skrevet 31. januar 2010 Dette har jeg på min liste foreløpig. Veldig fint om andre kan supplere med ting jeg (sikkert) har glemt seng/kurv vogn m utstyr (stelleveske, myggnett, regntrekk osv) bilstol vippestol sengetøy (dyne og pute) vognpose helsetepper uro matte som babyen kan ligge på på gulvet babygym leikegrind elastisk sjal til bæring/evt. mei tai el annen bæresele tåteflasker mme i tilfelle? brystpumpe stelleunderlag/stellebord badebalje bleier bleieoppbevaring (bleiebøtte el våtpose hvis man bruker tøybleier) gaskluter el andre myke kluter badehåndklær stelleprodukter: bleiesalve (med sink), krem til ansikt, badeolje våtservietter temperaturmåler til baby Også klær da selvfølgelig. Har fått sterke anbefalninger om å tenke praksisk med tanke på klær, og satse på mest bodyer og strømpebukser i starten. Kjoler og andre søte plagg kan visstnok være fryktelig irriterende noen ganger, og blir ikke brukt. Håper det var til litt hjelp
eja Skrevet 31. januar 2010 #3 Skrevet 31. januar 2010 Forresten trengs vel ikke pute sånn helt i starten når jeg tenker meg om
Ladybug~N&E Skrevet 31. januar 2010 #4 Skrevet 31. januar 2010 tja;) kan jo prøve å gi deg en oversikt. Sove: Seng, madrass, dyne str. 80x100, 3laken, tisselaken, 3sengesett, helseteppe, sengekant Stelle: Stellebord/stellepute/balje, olje, zinksalve, tørrservietter, våtservietter, 4egne myke håndkler, a-krem eller annen god krem, gulpekluter, digitalt termometer (til rumpa, ingenting er like nøyaktig) bleier kan du vente med til du kommer hjem og ser hvilke bleier som fungerer best. trille: vogn, underlag, dyne str. 65x80, 2 sengesett i samme str., tepper, vognpose til vinter, ullteppe, helseteppe, myggnett, regntrekk bilsete dagsoving/stuekos vi brukte vognbagen til dagsoving i starten siden vi hadde kombivogn men har man ikke det så funker det utmerket med en liten kurv/vugge eller eller bare sove i senga. dette var ihvertfall det jeg hadde klart;) i tillegg til klærne da;) og der er jeg ikke rette person å spørre for jeg hadde altfor masse av noe for lite av annet så jeg skal prøve å få det riktig denne gangen;)
*LillaMeg* Skrevet 31. januar 2010 #5 Skrevet 31. januar 2010 Dette har jeg kjøpt til babyen kommer: Seng + madrass (Skal kjøpe en tisseovermadrass sak) 4Flasker. (Skal kjøpe en eller annen pumpe og tror jeg, men er ikke sikker) 2laken 1 sengesett til vogn, og et sengesett til seng (Skal kjøpe et par til..) 1 helseteppe. (Skal nok kjøpe et til tror jeg) Bilsete Kommode til ting og stellematte. Klær Dette er min liste.. Virket litt lite.. Men er det jeg har funnet ut at jeg trenger før fødsel. Skal selvsagt kjøpe vogn og da..
*LillaMeg* Skrevet 31. januar 2010 #6 Skrevet 31. januar 2010 Har kjøpt 2 dyner og da.. En til vogn og en til seng. Sengekant. Skal handle bleier senere.
ღMadame_mim ღ Skrevet 31. januar 2010 #7 Skrevet 31. januar 2010 - sprinkelseng + madrass - vogn (myggnett + regntrekk) - vognbag . 65x80 dyne - 80x100 dyne - 4 sengesett (2 av hver str) - 2 laken til sprinkelseng - 1 tisselaken til sprinkelseng - 1 laken til vogn - gulpekluter - små tepper til å ha under hodet til babyen i sengen (ser ut som putevar uten pute inni) - babycalling - babygym - brystpumpe - brystskjold/ammeskjold (husker ikke helt hva det het) - smokker - brystvortekrem - baby olje - zinksalve - klorhexidin til rens av navle - a- creme - vippestol - bilstol - klær - bleier - uro - bilspeil (genialt for å kunne se baby mens man kjører) - tepper - våtservietter - 2 flasker - 2 smokker - MME for sikkerhetsskyld. - termometer - kluter - vaskebalje + stellemadrass (skal ikke ha stellebord) Jeg tror det var det.. Det er jo ikke alt man trenger å kjøpe med en gang heller, butikkene er jo ikke stengt etter man har fått babyen :-)
Junibølle Skrevet 31. januar 2010 #8 Skrevet 31. januar 2010 Beklager så veldig mye min store uvitenhet.....men hva er babygym?
Ronja&Odin Skrevet 31. januar 2010 #9 Skrevet 31. januar 2010 sånn lekemattegreie de ligger på med leker over seg:) http://images.google.com/images?hl=en&q=babygym&sourceid=navclient-ff&rlz=1B3DVFA_enNO244NO248&um=1&ie=UTF-8&ei=r8BlS-SaBNzgsAaovrTOAw&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CCUQsAQwAw sånne
Bumblebeee Skrevet 31. januar 2010 #11 Skrevet 31. januar 2010 Å, så deilig å se på disse lange listene og vite at nesten alt dette er i hus fra forrige gang. Kan bare kose meg med klesshopping nå jeg da:) Neida, redebygging er fantastisk gøy. Men det er ikke til å stikke under en stol at det er billigere andre gangen;) Kos dere med å lage liste, shoppe og krysse av etterhvert. Jeg elsker sånt, og kommer til å gjøre det denne gangen også. Kan jo bare supplere litt da, selv om det er til mor: - ammeinnlegg i ull (kanskje ikke like viktig om sommeren som vinteren, men man lekker en del i starten og kan fort bli veldig kald. - engangs ammeinnlegg - ammetopp/ammebh (jeg brukte mye de singletene fra H&M, særlig om natta. Må ha noe å holde ammeinnleggene på plass med, ellers kan du våkne iskald og badet i morsmelk) - ammepute kan være kjekt å ha, men vanlige puter funker også bra. Pass i såfall på å kjøpe stor nok ammepute, min var for liten så den ble kun brukt som sengeforminsker rundt hodet til babyen, hehe.
Linchen Skrevet 31. januar 2010 #12 Skrevet 31. januar 2010 Veldig vanskelig å vite hva man virkelig trenger. Uansett ender man sikkert opp med å kjøpe noe unødvendig... Anbefaler å kjøpe babycall der ingen av enhetene MÅ sitte i en kontakt hele tiden (kun til lading). Støtter det med engangs ammeinnlegg og ammebher. Det hadde jeg på meg døgnet rundt i mange måneder - ellers var senga/dyna/klærne mine klissvåte av melk... Sikkert ikke alle som har det sånn, da.... MME har jeg aldri kjøpt, det kan dere vente med og se om dere trenger det. Ikke sikkert dere trenger pumpe og flaske heller. Og babygym og matte til å ligge på kan dere godt drøye en stund. Da jeg var i babyavdelingen i går slo det meg hvor mange upraktiske klær som finnes og som jeg håper at vi ikke får... Eksempelvis olabukser med tykk linning og hardt stoff. Eller alle overdeler med hette!!! Hva i all verden skal man med det til - de er bare i veien og blir aldri brukt. Og når de blir eldre er det jo en direkte fare (kan hekte seg fast og kveles i verste fall) Lykke til med redebyggingen alle samme - er det ikke koselig?)
Bumblebeee Skrevet 31. januar 2010 #13 Skrevet 31. januar 2010 En ting til. Bleiebøtte. Vet at veldig mange synes dette er noe tull, men for oss var den uunværlig de første ukene. Snuppa bæsja ca 7-8 ganger i døgnet, vi bor i andre etasje og orket ikke løpe ned og ut med bleier hver eneste gang. Du får den gratis på Reflex eller Babyproffsen i Sverige om du bor nær grensen. Da kan du jo selv prøve om det er noe for deg. Har inntrykk av at folk enten elsker eller hater dem. MEN, unngå å sette den på varmekabler, da kan du få lukt. En ulempe med bøtta er at refillene er knalldyre. Vi brukte den som sagt bare i starten, sluttet når bæsjebleiene ble færre. Kan også kjøpe refill på nettet, mye billigere. Vet ikke om jeg ville brukt penger på å kjøpe en bleiebøtte, men så lenge den er gratis er det jo verdt et forsøk. (må som oftest betale for posene da..)
^..^--- Skrevet 31. januar 2010 #14 Skrevet 31. januar 2010 Anbefaler at du ikke kjøper flere flasker av samme sort. Mange vil IKKE ha Avent flasker, MAM flaskene er mere lik en brystvorte, så det var eneste typen min tok, hadde da forsøkt ca 6 forskjellige typer. Men når det skal sies, så fikk vi ikke bruk for flaskene før babyen va 10 mnd. Før det ville hun IKKE ha i det hele tatt.....
Pura Vida Skrevet 31. januar 2010 #15 Skrevet 31. januar 2010 Ser at det ikke er noen som nevner lammeskinn. Det hadde "alle" da vi fikk nr 1 og 2 for hhv 5 og 7 år siden. Vi hadde veldig mye glede av det og ungene syns det var deilig å ligge på. Er det kanskje ikke anbefalt lenger (jeg har ikke akkurat fulgt med på babyutstyrsfronten de siste åra)?
blessed87 Skrevet 31. januar 2010 Forfatter #16 Skrevet 31. januar 2010 tuuuusen takk for nyttige svar!! skal printe ut siden og ta med meg på shopping ! men foressten,hvilken str i klær kjøper dere?? er det vitsi å kjøpe så mye i de minste str?
ღMadame_mim ღ Skrevet 31. januar 2010 #17 Skrevet 31. januar 2010 56 er det minste jeg har handlet. Har arvet noen få bodyer i str 50. Det er mange babyer som blir født såpass store at 50 aldri passer så da er det dumt å ha handlet en del inn i denne størrelsen. Jeg tenker det at man også kan brette opp litt på armer/ben i str 56 dersom det er litt for stort. Babyen vokser utrolig fort den første tiden så det er jo ikke snakk om mange uker som man må brette litt! Nå er jenta mi estimert til å bli 3800g ved termin slik at det er helt i grenseland for at 50 kommer til å passe, derfor velger jeg det bort. Blir hun mye mindre så får jeg heller ta hasteinnkjøpt etter fødselen. Dersom jenta haddel blitt estimert til å bli f.eks 3300g ved termin hadde jeg kanskje handlet litt i str 50 fordi da er det større sjans for at dette passer i en liten stund! Lykke til med handlingen. Det er lett å gå seg vill i jungelen med klær og utstyr :-)
Ladybug~N&E Skrevet 31. januar 2010 #18 Skrevet 31. januar 2010 det er nok ikke vits i å kjøpe så veldig mye i den aller minste str. men jeg vet at de aller aller fleste passer inn i 50 en liten stund. jeg pleier å si at jeg synes nok bodyer i 50 er viktig da dette er babyens undertøy. det synes jeg bør passe akkurat til enhver tid. det blir veldig mye bretting og folder når den i tillegg skal ha klær utenpå som også skal brettes opp her og der. så derfor anbefaler jeg å ha hvertfall 4-5 bodyer i 50 som babyen kan bruke den første tiden. så må gjerne sparkebuksa være i str 56. akkurat der er jeg ikke så nøye.
Ronja&Odin Skrevet 1. februar 2010 #19 Skrevet 1. februar 2010 strl 56, noe i 50 til de første dagene... som feks. når vi skal hjem fra sykehuset:)
FruBoger fødeklar Skrevet 1. februar 2010 #20 Skrevet 1. februar 2010 Vi brukte 50 i to måneder..og trengte mange av de bodyene og pysjene, og liten er ho i beina og brukte dermed 50 der i lengre... Så se det litt an? Vi brukte 56 i 1-2mnd bare...og lengre periode på 62 og kort på 68 osv..vokser i rykk og napp! Gulptekluter fra NAMEIT må du handle inn, alt annet er bare tull og ball.. De er lange, absorberer bra og er billige. Og fine:) De kan du slenge på skuldra når du ammer og brette under puppen, så det blir mindre søl og du bare kan slenge babyen opp etterpå. Vi brukte også minste bleiestr lenge, du merker jo det på sykehuset hva som passer best. De pleier å ha den minste str der. Men null stress, senga og slikt bruker du garantert lite av de første månedene..om du er som oss, her koser vi oss i senga til mor og far:D Barnerommet er fortsatt ubrukt:P 14mnd.....
*Sirkeline*, Snuppa og Snippen Skrevet 1. februar 2010 #21 Skrevet 1. februar 2010 Nå har ikke jeg lest alle svarene, men jeg kom på en ting jeg var glad for at jeg hadde, fordi snuppa her var en skikkelig gulpeunge. Tisselaken er et must og det bruker de fleste, men man blir veldig klam av å ligge rett på det, og også med et laken over. (prøvde selv da jeg var høygravid, i tilfelle vannavgang om natta. Fysj, så klamt) Jeg hadde tisselaken på madrassene og så en tynn overmadrass oppå (kjøpte på Jysk) Da blir det ikke klamt OG du sparer madrassene, og mye vask, slipper lukt osv. Overmadrassen er lettvin å slenge i maskinen på 60 gr Har det på senga til snuppa nå også, veldig kjekt under omgangssyke, nå som hun har sluttet med nattbleie osv.
^..^--- Skrevet 1. februar 2010 #22 Skrevet 1. februar 2010 Min første va 2740 g og 47 cm lang, så da svømmte hun i str 50! Hadde bruk for den størrelsen lenge, og skulle gjerne ønske va hadde handlet noe i mindre størrelser. Men dette er selvfølgelig kjempeindividuelt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå