Tyren78-09+12 Skrevet 31. januar 2010 #1 Skrevet 31. januar 2010 Hvorfor er det sånn at den som føder før termin får tilsvarende dager trukket fra på slutten av permisjonen? Det vi jo si at de som føder på termin eller på overtid får totalt flere dager permisjon da. Hvor er rettferdigheten i det da? skjønner ikke helt det...man bestemmer jo ikke selv NÅR man vil føde...
Guttemamma75 Skrevet 31. januar 2010 #2 Skrevet 31. januar 2010 Stemmer at man mister av permisjonen om man føder FØR termin, men det er jo fordi de 3 ukene før termin er nettopp det - 3 uker som er ment å være FØR fødsel.. Om man føder før har man da ikke behov for mer tid før fødsel og man går deretter rett over på resterende del av permisjonen. De som går over termin får riktignok lengre permisjon ja, men husk at de får mindre tid sammen med babyen.. Går man to uker over termin får man to uker mindre tid sammen med babyen - og det er jo DEN tiden som er viktig.... Husk at deres barn må 2 uker før i barnehage enn ditt barn må! Om du fødte 3 uker før termin og likevel fikk disse 3 ukene permisjon ville det si at ditt barn kunne være 5 uker mer sammen med mamma eller pappa hjemme enn hun som gikk over termin - og hvor rettferdig er det???? Det oppleves nok urettferdig begge veier men ettersom bare 5% føder på termindato er det slik systemet er laget for å gjøre det mest mulig rettferdig..
Tyren78-09+12 Skrevet 31. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 31. januar 2010 jojo..men dette med barnehage..man får jo ikke begynne i barnehage akkurat når ungen er feks 1 år..det kommer jo an på om det er ledige plasser osv.. august(og januar?) er vel oppstartsmåned. Og om man velger 80% eller 100% dekning.. De som føder på våren må jo gjerne vente til august før de begynner i bhg. Men jeg skjønner de som føder på overtid også. Det virker som at å føde på termin er det ideelle men dette styrer man jo ikke selv =)
septbaby09 Skrevet 31. januar 2010 #4 Skrevet 31. januar 2010 Jeg fikk også vite dette mens jeg var garvid, og da ville jeg plutselig ikke føde før:) Men det hele endte med 16 dager over termin, så som hun over sier. Det kan jo bli ganske urettferdig om det ikke er slik det er... altså, noen får da mye mer tid med barnet...
Tyren78-09+12 Skrevet 31. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 31. januar 2010 Ja, det blir vel uansett ikke rettferdig for alle. Får være fornøyde likevel! kose oss hjemme så mye som mulig før plutselig permisjonener over..grur meg til den dagen!
septbaby09 Skrevet 31. januar 2010 #6 Skrevet 31. januar 2010 Gruer jeg også, lille er snart 4 mnd og hvor den tiden er blitt av skjønner jeg ikke ;(
Gjest Kira06 Skrevet 31. januar 2010 #7 Skrevet 31. januar 2010 Det er jo som regel ikke så mange som føder veldig lenge før termin, så jeg personlig ser ikke på det som noe stort problem (selv om jeg fikk planlagt keisersnitt pga tverrleie en stund før terminen). Jeg synes vi skal være kjempe fornøyde med den lange permisjonen vi har her i Norge. Jeg har flere venner i utlandet, og de er så misunnelige på oss. Tenk deg at de må ut i jobb igjen når barnet kun er 3 mnder, det må være vanskelig! I tillegg har vi jo også pappa som nå kan være hjemme i minimum 10 uker, strålende spør dere meg:)
septbaby09 Skrevet 1. februar 2010 #8 Skrevet 1. februar 2010 Ja jeg vet, vi er veldig heldige:) Men du vet, mye vil ha mer... hehe. Vi er nok litt bortskjemte iforhold til andre land
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå