Gå til innhold

barselmat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som baker å fryser ned, hva lager dere? Noen kaker som er gode å fryse?? Går det greit å fryse sjokoladekake?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg har frosset ned sjokoladekake og croissanter + har noen "muffins 123-pakker" liggende. Samtidig er det vanlig at de som kommer på barselbesøk har med seg mat, så jeg hadde ikke tenkt å ordne så mye mer. Sjokoladekake går helt fint å fryse ned, gjærbakst er også supert!

Skrevet

Jeg pleier å fryse sjokoladekake, går helt fint det. Kanelsnurrer er kjempegode å fryse, de er så kjappe og tine i ovn, så lukter det nybakte kanelsnurrer med en gang :) Ellers så har jeg ikke bakt så mye.. Men det går jo an å fryse successterte, eplekake og kakebunner... Boller er jo gode å fryse og tine i ovn og servere med syltetøy og brunost... Åh, nesten så jeg fikk lyst til å bake nå :) kanskje litt sent å begynne på denne tiden, hehe....

Skrevet

Jeg har bakt eplekake og coockies i dag =) Ellers så har jeg sjokoladekake i fryseren også. Gjærbakst er jo også veldig fint. Jeg har bakt kakene i langpanner og delt i 4 deler. Da kan jeg ta opp kake ettersom hvor mange gjester jeg får besøk av. Så kan jeg skjære de opp i kakestykker og legge de på et fat. (om du skjønte det der da!) Ofte er det jo kanskje bare to stykker som kommer på barselbesøk, og da er det jo litt dumt å ta "hull" på en stor rund kake bare for det besøket. Er jo begrenset hvor mange ganger en kake kan tines også fryses igjen. Derfor syns jeg det er smart med langpanne-metoden ;o) Gjærbakst som boller, kanelsnurrer osv kan man jo også ta ut etter behov. Og det smaker helt nybakt om man tiner de litt i microen :)

Folk tar vel kanskje også ofte med seg noe?? Jeg er førstegangs, så vet ikke. Men virker jo litt frekt å først be seg selv bort (slik jeg har inntrykk av at de fleste gjør) for så å forvente full servering av en nybakt mamma...

Skrevet

Jeg har fryst ned 6-7 middager til meg og mannen :-) Laget pastasauser med masse grønnsaker, tomatsaus og kylling + noen m kjøttdeig. Da kan de tines lett, så er det bare å koke fersk pasta.

Til gjester så har jeg kjøpt litt is + sjokolade og enkle ting. Har virkelig ikke tenkt å være den flinke serveringsdamen da! De får få en god kopp kaffe og litt snop eller frukt. Det er jo ikke maten de kommer for (og for å være ærlig så håper jeg ikke det kommer mange de første dagene hjemme).

Går jeg mye over tiden baker jeg kanskje en sjokoladekake i langpanne - som tiner kjempefort (ikke noe micro her i huset). Og grunnen til at jeg baker den er vel mest fordi jeg fikk veldig lyst på den selv nå, hehe...

Skrevet

Så flinke dere er da! Skikkelige husmødre hele bunten :) Her har vi foreløpig bare en liiiiten fryser..en sånn hylle i et mini kombikjøleskap fordi vi nettopp har flyttet... Så her får de kaffe og kjeks når de kommer på besøk tror jeg..hehe.. Eller så får de ta med seg noe godt selv.. :-P

Skrevet

Jeg beundrer dere damer som er flinke til å bake jeg!! Jeg er god til å lage mat, men bakekunnskapene er igrunn på bunn.. hehe

her får besøket kaffe, brus/saft og kjeks eller ferdigkjøpt kake ala sitronkake eller noe i den duren.

Jeg regner ikke med at de forventer noe mer avansert når de vet jeg akurat har født, så vil de ha noe mer så får de ta med dette selv!!

Skrevet

Da dattern min ble født for to år siden hadde alle som kom på besøk med seg noe selv, så det eneste jeg tenker på å ha i huset er noe å drikke og kaffe (",)

Men noe som var kjempe kjekt å ha fryseren var all middagen jeg hadde lagd! Godt å slippe å stresse med middag med to små i hus... Pizza, lasange, gryteretter og lappskaus fungerte greit å fryse ned..

Skrevet

Syns det er lurt å stresse ned mht servering av gjester når man kommer hjem fra sykehuset!!! Jeg har stressa litt mindre for hvert barn, nå siste gang tømte jeg kjekshylla på butkken og handla inn kaffe og te:-) Ingen forventer at en nybakt mamma skal diske opp med allverden, og dessuten pleier mange gjester å ta med seg litt spiselig på barselbesøk:-)

Veit av erfaring at det fort blir utrolig mange som bare "stikker innnom for å se babyen" og så blir de alltid ei stund..... Man blir ganske utslitt av sånt, enda så koselig det er.............

Så jenter: løp og kjøp;-)

Skrevet

Jøss dere tenker jo på alt også da. Hvis folk vil komme å se på min baby så er det bare å komme, men å stå å ordne til masse stesj for at folk vil se på babyen gjør jeg ikke. Også tenker jeg litt sånn "dere kom ikke å besøkte meg noe serlig før, så hvorfor skal dere komme nå", selv føler jeg meg som en stor Babykake som alle skal ha en bitt av bare fordi de kjenner meg eller samboeren.

Skrevet

He he, jeg er så selvsentrert at jeg ikke har ofret servering av gjestene en eneste tanke etter noen av mine fødsler, og dette blir min tredje:)

Har aldri oppfattet at det har vært forventet heller.

Mange tar med seg noe, og ellers har faktisk mine gjester vist hensyn og ikke blitt så lenge.

Sist jeg fødte fikk jeg et stort fat med kanelboller i barselgave av en nabodame, det var kjempekoselig, og veldig praktisk fordi jeg da hadde noe klart når folk kom innom.

Skrevet

med fyrstemann stressa eg rundt for å halda "orden" på huset, perfekt rundt meg, alltid nybakt i ovnen. Og gråt meg i søvn fordi eg var så sliten om kvelden. Skulle liksom vera den perfekte husmor som klarte alt. Denne gongen er det bebis og storebror som er i sentrum, og orkar eg ikkje besøk ein dag, så sender eg evt gjester heim. Og vil dei ha kaffimat, ta med noko sjølv.

Skrevet

her blir det lagd opp litt middagsmat å handla inn sånne ting som er kjekkt å slenge i gryta. ;) Ellser så baker jeg brød,boller å rundstykker å lager noen kaker som heter sarah bernard. små fine kaker som man kan fryse ned å som tiner på ti min. Vil gjestene ha noe annet kan de ta det med sjøl.

Men som en lenger opp sa, håper det ikke blir så kjempe mye besøk de første dagene ;)

lykke til alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...