surfepia Skrevet 30. januar 2010 #1 Skrevet 30. januar 2010 Hei hei og god helg til dere alle!! Normalt sett så er helgen høydepunktet når det gjelder mat, god drikke og ikke minst godteri!! :-) Men nå for tiden så er mat et ork for meg. Jeg ELSKER nomalt sett å lage mat, prøve nye ting, invitere venner på middag, gå ut å spise osv. Og normalt sett er jeg skikkelig sjokoman! Jeg elsker simpeltent sjokolade!! Men nå... neiii..... Jeg prøver virkelig å glede meg over maten, men jeg har liksom en klump i halsen hele tiden og brekker meg jevnlig utover kvelden og ettermiddagen. Dette fører til at jeg må planlegge spisingen. Har ikke lyst på de samme tingene lengre, spiser ikke godteri, klarer ikke sjokolade og brus.(det er jo forsåvidt bra, men savner kosen) Akkurat nå er jeg så matlei at jeg lar gutten på 10 og mannen bestemme alt av mat. Jeg orker ikke lengre... Noen som har det på samme måte? Noen tips til hva man kan spise uten å bli kvalm?? Prøver kose meg med frukt. Og det går jo forsåvidt det. Men kan ikke bare leve på frukt heller. Må spise ca hver 3-4 time ellers blir jeg dårlig. Men brødmat er jeg nå skikkelig lei altså. Så om noen vil dele tanker, opplevelser, oppskrifter eller bare ideer så er dere hjertelig velkommen til det!! :-) Er forresten bare 8+5, så dette kan jo vare en stund til....
Known Skrevet 30. januar 2010 #2 Skrevet 30. januar 2010 Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver her.. Jeg sitter akkurat nå å prøver å få i meg noe.. Ikke lett.. Så her går det mye i knekkebrød med gulost på.. Det er stort sett godt .. Ellers mye havregryn og MASSE vann.. Er tørst hele tiden og brus har jeg sjelden lyst på lengre.. Har aldri vært noen godteri-fant egentlig, så det spiser jeg ikke nå heller.. Blir til at jeg må gå på butikken når jeg er skrubbsulten bare for at jeg skal få lyst på noe.. Så det varierer.. Men knekkebrød funker iallefall for meg, men skjønner jo at man ikke kan spise det til middag hele tiden Ellers spiser jeg mye appelsiner og kiwi.. NAM
surfepia Skrevet 30. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 30. januar 2010 Hei, godt å høre det er flere der ute! :-) Ja knekkebrød bakte jeg faktisk selv for første gang her om dagen. De ble kjempegode og det har jeg også spist mye av de siste dagene! Metter bra, både med ost og med eplebiter og annet snacks på.:-) Men som du sier, dette er jo ikke middagsmat. Vann forsøker jeg også drikke mye av, er også mye tørst. Men syns det er en utfordring pga at jeg har sure oppstøt og brekninger. Blir liksom redd for å drikke for mye på en gang. Skal i butikken nå snart å prøve finne på noe lørdagssnacks. Skal iallefall handle med meg kiwi! Det er jammen lenge siden sist jeg spiste :-) God helg til deg!!
Known Skrevet 30. januar 2010 #4 Skrevet 30. januar 2010 Ja også er det fullt av jern og veldig sunt Utdrag etter et kjapt googlesøk fra Oslo Kommune sine sider faktisk: For de aller fleste er det tilstrekkelig å spise jernrike matvarer under graviditeten. Mat rik på vitamin C som appelsinjuice, paprika, sitrusfrukt, kiwi eller kålrot til brødmåltidet fremmer jernopptaket. Men man må vel nesten bare prøve seg frem. Brødskiver med leverpostei klarer jeg innimellom også.. Men håper det går over snart så jeg kan få tilbake den fulle apetitten jeg en gang hadde. Spiser også mye mindre enn hva jeg gjorde før. Føler det ikke er plass til mer etter en liten posjon, så må jo spise da etter et par timer etter middag igjen for da er jeg sulten Ha en flott helg du også
ღ askepott ღ Skrevet 30. januar 2010 #5 Skrevet 30. januar 2010 Jeg KJENNER meg igjen skikkelig her... Er så rart å være sulten, kvalm og ikke ha lyst på mat på en gang! Her går det mye i knekkebrød - i dag hadde jeg litt kavring også - med hvitost på med enten eple eller tomat på... Middag er vanskelig, uff... Men i dag kokte jeg en halv pakke med frossen lapskausblanding med en buljong oppi - og det var KJEMPEGODT Problemet mitt er når det lukter eller smaker mye, da blir det lett ekkelt, hehe Er mett nå faktisk - kan ikke huske sist jeg var det! er ikke kvalm heller nå, deilig Lykke til
surfepia Skrevet 30. januar 2010 Forfatter #6 Skrevet 30. januar 2010 Huff ja middag er utfordring. Og ettersom jeg har en liten familie her så må jeg liksom lage noe middagsmat. Idag ønsket min lille seg taco, så da fikk han det innfridd. Er jo veldig greit ettersom det er mye salat og man blir ikke så tung mett. Kjenner igjen det med mye lukt. Og jeg som vanligvis elsker sterkt krydret mat med mye hvitløk, jeg klarer ikke spise det lengre. For da går jeg å gulper krydder hele kvelden og DET takler jeg ikke... Håper virkelig dette går over!!! Savner å nye sene kvelder med god mat!!! Det er en utfordring med at jeg ikke kan bli sulten eller skikkelig mett, blir jo kvalm og får brekninger av alt... Men ja småspise knekkebrød og frukt er også min oppskrift sålangt. Bra du er mett og ikke kvalm.:-) Høres ut som du kan få en fin lørdagskveld! Lykke til!! Klem!
ღ askepott ღ Skrevet 30. januar 2010 #7 Skrevet 30. januar 2010 Kjenner igjen det med at familien skal ha mat ja Det har endt opp med at de spiser middag, så tar jeg knekkebrø - hehe Men taco er jo ganske greit, det hadde vi i går - jeg spiste agurk og ruccolasalat og litt kjøttdeig Ha en deilig kveld du også
gullklomp 2 Skrevet 31. januar 2010 #8 Skrevet 31. januar 2010 Samme problem her. Jeg lever på nudler, knekkebrød, frukt, ostepopp og saltstenger skikkelig sunt, not, men det er bedre enn ikke å få i seg noe. Trøsten er at det kommer bedre tider rundt 15 uke og da får du plutselig lyst på alt og enda mer enn alt, slik var det iallefall sist jeg var gravid. Gikk opp 25 kilo sist og håper å ikke gjøre det denne gang, selv om de var borte etter 3 md sist
surfepia Skrevet 31. januar 2010 Forfatter #9 Skrevet 31. januar 2010 Hei igjen! Søndagen har begynt fint her. Ble ferske brød med vanlig skinke og ost i morrest og nå til lunsj ble det fruktsalat. Gjett om gutten min på 10 ble gla for det da :-) Går egentlig usedvanlig bra med meg tidlig på dagen, bare jeg får sove og spise nok. Men på ettermiddagen/kvelden så kommer kvalmen. Middag og kvelds blir derfor et lite mareritt.. Går liksom med en klump i halsen hele kvelden og brekningene kommer bare plutselig. Av en lukt eller noe... Synes jo det var så godt med taco i går, spiste mest salat da, men likevel. Jeg spiste jo litt løk, kjøtt og salsa, og det straffet seg til natta. Lå i timesvis å rapet og gulpet løk...blæææ..!! Fikk vel sove en gang etter to... Får prøve spise mindre løk og krydret mat en periode. Kjøpte forresten MASSE frukt i går. Og det er jo veldig greit å gå å småspise. Og så kan man ha det oppå pålegget på knekkebrød :-) Ostepop og saltstenger er jo ikke så sundt nei. Men så heldig du er som får i deg noe lørdagskos da! :-) Jeg klarer ikke tanken..... Åååå så jeg gleder meg til dette er over!!! Jeg hadde det ikke sånn i forrige svangerskap. La da på meg 19 kilo!! spiste egentlig helt som vanlig da, men mye mer frukt og diverse mellommåltid. Men nå veier jeg jo 8 kg mer i utgangspunktet enn hva jeg gjorde da.... Håper ikke jeg legger på meg like mye. Men egentlig så er ikke det så viktig, bare maten begynner smake som normalt og jeg blir i bedre form enn hva jeg har vært hittil!! Ha en fin søndag!!
*1.gangs gravid* Skrevet 31. januar 2010 #10 Skrevet 31. januar 2010 Kjenner meg veldig igjen i det du skriver Er en ordentlig kosemons jeg også, når det gjelder kos i helgene! Men nå har jeg ikke lyst på så mye av det vanlige.. Må også spise ofte ellers kommer kvalmen tilbake Jeg fant ut at det er lurt å spise noe før du står opp egentlig, ha litt kjeks ved sengen, slik at kvalmen ikke skal få begynne når du står opp:) Hjelper:) Ellers syns jeg lakris tar vekk kvalmen min! Det fins jo mange typer, men det jeg blir litt bedre av, er smågodteret Candyking sin lakris;) og karameller av og til.. men innebærer som regel at jeg er litt mett når jeg spiser dette.. Ellers hjelper det med kjeks! Ritz kjeks og Mariekjeks f eks Cola Zero hjelper også av og til. I dag våknet jeg for første gang på mange dager uten å være kvalm, jippi:D Så her ble det tomatsuppe med egg, var kjempegodt det:) Tror mye kan være godt så lenge du ikke er kvalm:) Kvalmen går som regel over her når jeg får i meg noe å spise... Masse lykke til videre :D
*1.gangs gravid* Skrevet 31. januar 2010 #11 Skrevet 31. januar 2010 Og Heksehyl! Det hjelper veldig på meg
Gjest Skrevet 31. januar 2010 #12 Skrevet 31. januar 2010 Jeg har det ikke slik med mat, men med drikke! Vet ikke hvorfor.... vann blir jeg bare kvalm av, og selv om jeg er kjempe tørst kan jeg se på glasset mitt i flere timer uten å ha lyst til å røre det :S merkelig... Jeg drakk mye cola før, hver dag, og trodde det ville bli vanskelig å kutte ut, men fra og med dagen jeg fant ut om den lille har ikke cola fristet engang... Merkelig...
surfepia Skrevet 31. januar 2010 Forfatter #13 Skrevet 31. januar 2010 Det meste er litt merkelig med mat og drikke om dagen. Jeg var jo nesten avhengig av cola zero og pepsi max. Men det klarer jeg ikke lenger! klarer ingenting med kullsyre. Så her har det gått mye i eplejuise og de der tørst drikkene. Alt som er litt syrlig. Men prøver drikke vann når jeg ikke er kvalm. Jeg er jo kvalm om ettermiddag/kvelden og ikke så mye om morgenen. Så lenge jeg får i meg mat med engang jeg står opp iallefall... Salt lakris har faktisk jeg også brukt når jeg har vært kvalm. Har alltid lilla läkerol i veska :-) Men men, vi satser på at dette går SNART over!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå