Gå til innhold

Ang sykemelding, noen som vet??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan sjefen kreve sykemelding levert samme dag som første fraværsdag?

Eller har jeg rett når jeg sier at han må vente til mandag så jeg får time hos fastlege. Legevakt tar ikke inn folk med mindre det er alvorlig for de har så stor pågang i dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes vel ikke egentlig noen unntaksregler for dette, men det vanlige er at legen tilbakedaterer siden det var helg og håpløst å komme til på legevakt.

Kan du ikke bare si at du tar egenmelding så lenge, da?

Skrevet

Absulutt ingen rett av arbeidgiver å kreve sykemld med en gang .. Du har rett tiil å informere arbeidgiver om at du er syk og ikke hvet hvor lenge du blir sykemeldt ,men at du skal ringe lege for timebestilling ,,, sykemld får arbeidgiver etter at du har vært hos legen .. og legen skriver som regel sykemld fra første fraværsdag.. men husk å fortelle damene i resepsjonen eller de du bestiller timen av at de skal notere ned at du er borte fra jobb,slik at legen kan se dette :)

Håper dette hjalp

Skrevet

Han kan ikke kreve å få innlevert sykemeldingen den første fraværsdagen, men dersom du har gått tom for egenmeldingsdager kan han forlange at sykemeldingen er gjeldende fra den første fraværsdagen, hvis ikke får du ikke lønn de dagene du ikke har sm.

man kan jo ikke forlange at legen har til deg den første dagen man er syk slik at du kan risikere å få time senere i uken. Helsesekretæren må da bare notere at du har vært i kontakt med dem slik at sm kan tilbakedateres. Kan være greit å minne dem på det slik at det ikke skjer noe feil. Dersom ikke legen ser noe tegn på at du har tatt kontakt på et tidligere tidspunkt har han ikke lov til å tilbakedatere.

Skrevet

Problemet her er at arbeidsgiver nekter å godta egenmelding, og mener han har god nok grunn til det fordi jeg for 2 uker siden spurte om det var noen andre som hadde lyst å jobbe denne vakten..

Så sjefen mener at han kan kreve sykemelding levert i dag. Altså at jeg skal dra til en privat lege ca 1 time unna...

Skrevet

Tja. Han har forsåvidt rett til å nekte å godkjenne en egenmelding om han mener det er grunn til å tro at den er falsk, så sånn sett kan du måtte gjøre som han sier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...