Anonym bruker Skrevet 30. januar 2010 #1 Skrevet 30. januar 2010 jobben min gikk konkurs i permisjonsperioden min, og jeg har ingen jobb å gå tilbake til. det er også veldig lite jobb å få her jeg bor. Jeg søker jo selvfølgelig på det som er, men permisjonen er nå over, og jeg har enda ikke fått noe! Når snart flytter bf ut, og jeg blir alene med barnet vårt. Jeg var å pratet med NAV, men hun satt bare som ett spørsmålstegn og lurte på hva i hulste jeg hadde tenkt å leve av fremover. jeg er så fortvilet nå, så jeg spør her: er det slik at jeg må få dagpenger for å få os? jeg har lest litt, og jeg har ikke tjent nok til å få dagpenger. får jeg ingen støtte fra nav da? jeg har tjent ca 60 000 det siste året (foreldrepenger).har gått skole årene før det, så jeg vet ikke hva de dagpengene skulle blitt regnet ut fra håper det er noen som forstår hva jeg prøver å forklare her,og som kan svare meg!
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2010 #2 Skrevet 30. januar 2010 Jeg kan ikke reglene ut og inn, men mener da at du ihvertfall har rett på full os. Jeg står uten jobb når permisjonen min går ut (jobbet i vikariat), og jeg fikk beskjed om på NAV Trygd at jeg skulle søke os frem til jeg fikk ny jobb. Akkurat snakket med dem, for mannen flyttet ut for noen uker siden. Nå har jeg opparbeidet meg dagpenger også, men os skal du jo få uavhengig av hva du har tjent tidligere. Gå inn på NAV, finn frem alle skjemaer (os, støtte til barnetilsyn, ekstra barnetrygd), fyll dem ut og ta deg en tur på NAV-kontoret igjen. Husk også skjemaet som både du og bf skal fylle ut/signere, en bekreftelse på at dere går fra hverandre, fant ikke det på nettsiden, fikk det ikke utdelt på nav, og nå må jeg vente enda lengre på å få behandlet søknadene.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2010 #3 Skrevet 30. januar 2010 Du har rett på full os om barnet er under 8 år, og du ikke har annen inntekt. Og har du ikke barnehage, så får du kontantstøtten. Og har du full os så skal du i tillegg ha et småbarnstillegg på ca 660. Du skal også ha en ekstra barnetrygd i forhold til antall barn. Om du har barnehageplass eller dagmamma, så må du melde deg arbeidsledig for å få stønad til barnepass. Dette dekker 64% av barnepassutgiftene, utenom matpenger. Du kan søke bostøtte hos kommunen. Inntektsgrensen der er ca 200 000 for en voksen og et barn. du kan plusse på 25 000 på denne, om du bor i en av de store byene. Du kan enten bruke siste ligning eller dagens inntekt, alt etter hva som gir deg lavest inntekt, om der ikke er stor forskjell på dem. Noen kommuner har også redusert foreldrebetaling i barnehager, ved lav inntekt:) Og så skal du ha bidrag fra barnefar. Og husk at du skal ha skatteklasse 2. Dette kan du ordne på skatteetaten. Men merk deg ; ALT dette avhenger av at du har barnet mest. Dvs hovedomsorgen. og NAV opererer med ca 60-65% av tiden her. Og det første du må gjøre, er å få ordnet med adresseendring for deg eller barnefar, slik at dere bor på ulike adresser i folkeregisteret. Og så må du bestille meklingstime på familievernkontoret. Så noe å leve av får du:)
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2010 #4 Skrevet 31. januar 2010 tuuusen hjertelig takk! jeg har pratet med mange på NAV og har ikke fått i nærheten av like godt svar som her HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå