Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter jeg har ammet lillejenta på 3,5 måneder må jeg gi en del MME i tillegg for at hun skal bli mett. Det sies jo at du ikke skal begynne før tidligst 4 måneder med grøt, men har vurdert frem og tilbake om jeg skal begynne med litt smaksprøver. Er det noen gylden grense for hvor mye hun skal drikke før man begynner å gi grøt i tillegg? Er helt grønn på dette da jeg er førstegangs.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner godt at du lurer, for det gjorde jeg også.

Jeg er også førstegangs.

Her er erfaringen vår:

Piraten min ble kun ammet de første 2 ukene, så hun er godt vant med mme (hun er 4,5 mnd nå)

Hun fikk smaksprøver på grøt fra hun var akkurat 4 mnd. Jeg hadde ikke behov for å begynne noe før. Hun begynte å tulle med melka så jeg tenkte at hun var klar for noe annet.

Hun spiser omtrent full porsjon nå, og vi har nettopp begynt å gi henne morgen og kveld. Noen ganger metter grøten bare et par timer, mens andre måltid metter den godt over tre timer, så det er litt vanskelig å vite når hun blir sulten igjen.

Jeg hadde villa venta et par uker til om det går, da grøt er ganske kraftig kost for små mager.

Kanskje du kunne begynt med velling i stedet eller hatt en grøtskje i en flaske mme? (husk å kjøp flere hull/større hull på smokk)

Vi prøvde det en dag eller to, men gikk som sagt over til grøt.

Kanskje er det også mildere for magen om du koker potetmos med litt mme til jenta di?

Regner med det ligger noe info på nett, eller at noen med mer erfaring herfra svarer deg.

Lykke til iallefall!

Skrevet

Det er anbefalt å vente med grøt til tidligst 4 mnd fordi mage - og -tarmsystemet ikke er utviklet nok til å tåle annen føde enn melk.

Men så er det det, at det er heller ikke anbefalt å gi mer mme enn 1 liter i døgnet. Så da spørs det hvor mye du ammer, og hvor mye mme du gir.

Jeg ville ha venta til 4 mnd, og så forsiktig begynt med smaksprøver på grøt. Vi begynte da, fordi Sjarmtrollet våknet så masse om natta. (jeg ammet bare). Når han var 4.5 mnd var vi oppe i full porsjon. Han ble mettere, men hjalp ikke så mye på de nattlige oppvåkningene da men...

Nå er han 9 mnd og spiser bare fast føde. Får litt mme morgen og midt på dagen.

Lykke til :)

Skrevet

vi begynnte med små smaksporsjoner grøt når snuppa var litt over 3 mnd.. har begynnt med større porsjoner nå nettopp å nå er hun 5 mnd! ammer enda da...

Skrevet

Jeg gir mellom 100-150 ml MME i tillegg til at jeg ammer. Har prøvd å pumpe meg for se hvor mye melk jeg hadde og da fikk jeg ut ca 100ml. Og det sies jo at babyen får ut mer melk enn om man pumper seg. Så da får hun i seg ganske mye mat på ett måltid. Hvor mye er det vanlig at en baby på 3,5 måneder drikker per måltid?

Skrevet

Hei. Jeg har snakket med min helsesøster ang. dette i dag. Min lille sønn på 10,5 uke drikker 960ml i døgnet og innimellom går det litt over literen. Han får bare MME. Det er anbefalt at babyer i 3-4 måneders alderen skal drikke mellom 160-200ml pr måltid 5 ganger i døgnet.

Grøt blir jo ikke akutelt her ennå, så nå skal jeg prøve å skifte MME for å se om et anna merke metter mer. Har brukt HIPP, så skal prøve NAN igjen. Helsesøster sa at de som får MME anbefales og begynne med grøt tidligst ved 4 måneder, og de som ammes tidligst ved 6 måneder.

Du kan jo ta en telefon til helsestasjonen og høre hva din helsesøster mener. Lykke til:-)

Skrevet

Vi begynte med grøt for omkring en times tid siden:) Blandet en isbit morsmelk med litt maisgrøt, og gav henne mellom 1 og 2 ts. Og hun elsket det*s* Hun er snart 20 uker, og vi skal sakte men sikkert øke dosen fremover

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...