:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 29. januar 2010 #1 Skrevet 29. januar 2010 *takler ikke å titte tomt ut i luften mer*
Gjest splætt Skrevet 29. januar 2010 #2 Skrevet 29. januar 2010 Hvis du får med deg hva som blir sagt kan det ikke være problematisk. Men kanskje ikke så foreleseren ser det - kan tenke meg at det føles litt demoraliserende
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 29. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 29. januar 2010 det må jo føles mer demoraliserende med alle de tomme blikkene? jeg får mye mer med meg hva som blir sakt om jeg gjør noe. for øyeblikket legger jeg kabal, men da må jeg sitte bakerst ellers distraherer jeg hele verden. også er det litt lite givende i lengden
Gjest sug lut Skrevet 29. januar 2010 #4 Skrevet 29. januar 2010 Absolutt. Ville aldri påtalt strikking, jeg har strikka meg gjennom gymnaset og det var helt uproblematisk. Men tar du opptak av forelesninger, eller husker du bare? Hvis du skal huske må du antakelig vente med strikking til du kan det godt nok til å ikke måtte se på det hele tida, og unngå komplisert mønster Jeg tror at jeg ville sagt fra til foreleser om at det er en grunn til at du ikke skriver notater, om du ikke har gjort det alt, og at strikking hjelper deg å konsentrere deg. For det finnes grinete mennesker innimellom, greit å holde seg inne med dem så godt det lar seg gjøre.
Iris Skrevet 29. januar 2010 #5 Skrevet 29. januar 2010 Hvorfor i all verden skriver du ikke notater i stedet???!!! Det er det jo faktisk litt mening i! Du er vel der for å lære noe? Å klare å trekke ut det som faktisk er viktig ut av alt tørrpratet og få det formulert i klare setninger/punkter på et ark er både nyttig trening og gir deg en kjempefordel i forhold til eksamen senere. Er du flink til så skrive notater fra forelesningene så husker du både det som er sagt bedre, og kan bruke notatene som sammendrag/krisehjelp hvis det blir dårlig tid til å lese pensum før eksamen. Jeg synes også at det er lettere å holde seg våken når man noterer underveis ;-)
Ranveig R Skrevet 29. januar 2010 #6 Skrevet 29. januar 2010 Heh, dei notatene eg har tatt oppgjennom har aldri blitt brukt til noko. Heilt bortkasta for min del. Har eg først høyrd det, treng eg ikkje å lese det seinare. Det er verre med det eg leser, då treng eg ofte fleire gjennomgangar. For andre som er slik som meg må strikking vere eit supert alternativ under forelesningar. Eit par punkt berre: * eg trur eg ville spurt forelesaren på førehand om det var greitt * bruk bambuspinnar! Vanlege metallpinnar lagar mykje meir lyd, som kan vere svært irriterande for dei andre
OsloMor Skrevet 30. januar 2010 #7 Skrevet 30. januar 2010 Studerer man barnevern så er det veldig akseptert, nærmest påbudt. Har opplevd én gang en foreleser ba en student om å slutte, og det var nok mer i irritasjon over at oppmøte var så dårlig. Selv kan jeg ikke strikke, dvs. jeg kan strikke rett frem, men ikke legge opp maskene. Noterer i stedet, bruker notatene mye før eksamen og i oppgaver.
Gjest Skrevet 30. januar 2010 #8 Skrevet 30. januar 2010 I min klasse er det fascinerende mange som strikker under forelesningene. Ingen forelesere som sier noe på det.
LivetErEnLek Skrevet 30. januar 2010 #9 Skrevet 30. januar 2010 Vet det er en del som gjør det, men jeg synes det er en uting. Når man er på forelesning, skal man konsentrere seg om det som blir sagt der, prøve å forstå , reflektere og sette i sammenheng. IKKE drive med strikking, kabal og annet tull og tøys. Jeg har selv forelesninger på høyskolen fra tid til annen og sier klart i fra før jeg begynner, at strikketøyety, det kan det ta frem når det blir pause!
Gjest Skrevet 30. januar 2010 #10 Skrevet 30. januar 2010 Det synes jeg er en ufattelig sær holdning.
Gjest Skrevet 30. januar 2010 #12 Skrevet 30. januar 2010 Fordi du ikke har noe med om studentene dine strikker. Normal strikking bråker ikke, hvis studentene ellers er stille og følger med på deg synes jeg det er ekstremt sært å nekte dem det. På grensen til selvhøytidelig.
melkekua™ Skrevet 30. januar 2010 #13 Skrevet 30. januar 2010 Når jeg gjorde lekser hjemme MÅTTE jeg ha på musikk el radio for å få det gjort. Strikk i vei jenter ;o)
OsloMor Skrevet 30. januar 2010 #14 Skrevet 30. januar 2010 Er litt enig med Jeanette73 egentlig, men nå er jo jeg sær da;) Strikking er ikke det verste, men kabal, FB etc, hvorfor ikke bare være hjemme da?
LivetErEnLek Skrevet 30. januar 2010 #15 Skrevet 30. januar 2010 Da kjenner nok ikke du meg *flirer*. Er nok alt annet en selvhøytidlig. Er egentlig ikke foreleser, er pedagogisk leder, men blir leid inn av hive fra tid til annen for å holde forelesninger. Studentene trenger ikke å komme når jeg skal ha forelesning, det er helt opp til dem. Men kommer de, så forventer jeg at de lar strikkingen ligge til de har pauser. Hadde du synes det var greit om de satt å skrev brev til moren sin? Scrappet? Løste kryssord? Det er også ting som kan gjøres i stillhet, men det gjør ikke situasjonen optimal med tanke på det som skal formidles. Selv for drevne strikkere så krever strikkingen faktisk noe tankevriksomhet, tankevirksomhet som burde være rettet mot noe annet i en forelesningsammenheng. Dette var også reglen den gangen jeg var student (gikk ut i 97) og det var ingen som reagerte negativt på det, var vel heller den som prøvde å dra frem strikketøyet som fikk skjeve blikk.
Gjest Skrevet 30. januar 2010 #16 Skrevet 30. januar 2010 Jeg er enig i fb og kabal, skravling osv. Men strikking? PÅ mine forelsninger sitter det fem damer og strikker på første rad. De deltar i timene, stiller spørsmål og er åpenbart helt oppdaterte og engasjerte. So what om de strikker? De plager absolutt ingen med aktiviteten sin.
LivetErEnLek Skrevet 30. januar 2010 #18 Skrevet 30. januar 2010 Ja det gjorde du. Men hva med folk som meg da? Jeg kan vel kanskje strikke ett skjerf om livet sto som innsats, men er jommen ikke sikker. Hvis jeg hadde prøvd meg på strikking under en forelesning, så hadde jeg ikke fått med meg noe som helst, hadde ikke hatt sjangs. Og hvem skal da bestemme at det er greit for noen og ikke for andre? Jeg hadde helt klart å konsntrere meg bedre med kabal enn strikking for å si det sånn.... Synes som sagt det er en uting, og det gjelder også når jeg selv er mottager på foreleninger.
meg & to små vampyrer Skrevet 30. januar 2010 #19 Skrevet 30. januar 2010 Hmmm? Hva har skjedd? Da jeg var ung (he he) noterte vi under forelesninger. Ingen som la ut notater på noe nettgreier og ingen strikket eller la kabal under forelesning. OG ingen hadde data med seg på forelesning engang. Jeg skjønner at jeg begynner å bli gammel. Men jeg vil forresten si at selv om man ikke bruker notatene igjen seinere, så kan det gjøre det lettere å huske stoffet fordi man faktisk får en ekstra gjennomgang ved å notere ting mens man hører på....
Gjest Skrevet 30. januar 2010 #20 Skrevet 30. januar 2010 å, Gud...Er det rart Hive stadig får kritikk for dårlige forelesere...Starte en forelesning med å si det? Det synes jeg ikke du har noe med. Arrogant, selvhøytidlig og..dumt! Du kan bestemme på barneskole og ungdomsskole. Om noen strikker, og det går ut over dere evne til å få med det som er sagt, mener jeg det er ders problem. De er voksne, og vet selv hva som fung\ker/ikke funker.
Gjest Skrevet 30. januar 2010 #21 Skrevet 30. januar 2010 Så lenge den uerfarne strikkeren ikke bråker er det strikkeren sitt problem om hun/han klarer å få med seg innholdet i forelesningen. Nå strikker jeg ikke, men hadde en foreleser prøvd å nekte meg det hadde jeg lurt fælt på med hvillken autoritet foreleseren gjorde det.
LivetErEnLek Skrevet 30. januar 2010 #22 Skrevet 30. januar 2010 Hva du synes om akkurat strikking osv er en ting, men å trekke det dit henn at jeg er en dårlig foreleser, det synes jeg er drøyt. Forskjellige måter å si ting på også da vet du. Men nå trekker jeg meg ut av denne diskusjonen. Noen synes det er greit og noen, deriblandt meg synes ikke det er det. Må vel være greit det?
Gjest Skrevet 30. januar 2010 #23 Skrevet 30. januar 2010 beklager at du forstod det dithen at jeg mente du var en dårlig forelser. Ser jeg formulerte meg klønete. Jeg jobber en del opp mot Hive, og har til stadighet hyret inn folk derfra til å forelese. Var i min tid student der selv også. Dessverre synes jeg det er en del som ikke helt holder mål. Introen på forelesninga di er medpå å skape et inntrykk og en holdning. Hvis du starter med å si at strikketøyet for de holde for seg selv, tror jeg det du automatisk gir degs selv et dårlig førsteinntrykk. det er snakk om voksne og selvstendige studenter - og tenk hvor mange som sitter og rabler, skriver på andre ting, hører på i-pod, og egentlig burde vært et annet sted. At noen velger å strikke, må jo være greit, så lenge det ikke sjenerer medstudenter...
meg & to små vampyrer Skrevet 30. januar 2010 #24 Skrevet 30. januar 2010 Jeg er ganske skuffa over HIVE etter å tatt nye studier der selv jeg.. Men må bare legge til at ingen strikket, hørte musikk eller hadde data fremme i det hele tat på fagene mine... Var vi sære vi da? He he:) Liten klasse, kanskje derfor...
Gjest Skrevet 30. januar 2010 #25 Skrevet 30. januar 2010 Sosialt akseptert eller ikke saa maa du nok taale aa bli lagt merke til hvis du strikker. Selv er jeg en dreven strikker og har strikket under forelesninger, moeter, tlf-samtaler, paa bussen, paa flyet ... og det gjoer meg mer fokusert som regel, bare jeg holder meg til enkle moenstre. Hvis du laerer mer av aa strikke, strikk i vei. Dessuten er strikking naa annerkjent terapi mot stress i statene, he he, tenk deg masse toppledere paa strikkekurs
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå