Emma&Adrian Skrevet 29. januar 2010 #1 Skrevet 29. januar 2010 Jeg søkte litt på nettstudier i dag og kom over NKS. Jeg har ingen utdannelse nå,men vil svært gjerne ta en,så jeg vurderer nettstudie. Noen andre som har gjort det? Har SÅ lite lyst å sette meg på en skolebenk hver dag!
Iris Skrevet 29. januar 2010 #2 Skrevet 29. januar 2010 Har prøvd et semester fulltids nettstudium ved Høgskole (ikke NKS). Det fungerte fint for meg, jobbet deltid og hadde små barn ved siden. Men det ble en del kvelds -og nattarbeid for å få gjort det jeg skulle... Faget var lagt opp med 3 samlinger (langhelg) i tillegg til obligatoriske innleveringsoppgaver. Brukte nettløsningen Its Learning. Etter første samling fikk vi også mulighet til å danne grupper, og levere en del oppgaver med karakter gruppevis. Selv om vi satt på ulike kanter av landet og jobbet syntes jeg dette var overraskende sosialt. Etterhvert kunne vi også sende meldinger og spørre hverandre om hjelp til andre ting enn akkurat oppgaven vi holdt på meg også, og det er jo gull verdt! Du må være strukturert for at dette skal fungere! Sjekk gjerne skolens nettside hver dag, skriv ut pensum og fagstoff, LES det og lag deg permer og system. Sørg for å ha kontroll på frister for innleveringer o.l., skriv det opp på evt kalender/mobil/ukeplan, og begynn i god tid så du slipper de verste skippertakene. Vurder å jobbe med skolen et annet sted enn hjemme i blant, f.eks. på bibliotekets lesesal i kommunen du bor i. Fort gjort å bli distrahert med TV,husarbeid o.l. når du jobber hjemme. MEN: Du vil ha utdanning, men gidder ikke møte på skolen? Du er klar over at det ikke høres helt bra ut? Det er ingenting som kommer av seg selv her i livet, og hensikten med å ta utdanning er jo som regel å få seg en jobb. Og der er man bare nødt til å møte opp hver dag! Så hvis du ikke har noen skolegang og heller ikke noen særlig arbeidserfaring så langt, så ville jeg absolutt anbefalt deg å lette på ræva og komme deg ut bare for å bli vant til det! Hvis du allerede HAR jobb, og vil studere ved siden av er det en helt annen sak. Må innrømme at jeg tviler på at du klarer å skaffe deg en fullstendig utdanning som er attraktiv hos arbeidsgivere KUN ved nettstudium. Kanskje deler av studiet, men ikke alt. De fleste arbeidsgivere liker å se konkrete bevis for at arbeidssøkeren er i stand til å stå opp om morgenen.
Emma&Adrian Skrevet 29. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 29. januar 2010 Takk for svar! Jeg skal søke jobb på sykehus eller sykehjem som jeg skal ha ved siden av studiene,da jeg skal utdanne meg innen helsefag Og det er ikke sånn at jeg ikke gidder å møte på skolen,men hver gang jeg har prøvd så gir jeg opp! Jeg klarer ikke å konsentrere meg med lesing og slikt med masse folk rundt meg. Til en viss grad greier jeg det,men å sette meg på videregående med folk i 16 års alderen blir for mye "bråk" og mas for meg,så derfor vil jeg satse på nettstudie. Er ikke snakk om at jeg ikke vil lette på ræva,arbeiderfaring har jeg,men nå vil jeg utdanne meg. Har jobbet i alle år,men det har ikke vært noe jeg vil jobbe videre med om du skjønner... Nå har jeg endelig funnet ut hva jeg vil utdanne meg som,og kan ikke si at jeg føler at jeg må "lette på ræva" for jeg prøver jo faktisk å gjøre noe med livet mitt her. Jeg søker på jobber og nå har funnet ut at jeg føler jeg er klar for utdanning også.... Og jeg tror heller ikke at jeg KUN kan ta nettstudie så POFF er jeg utdannet. Jeg er en sta person,og når jeg vil noe så får jeg det til...
Iris Skrevet 30. januar 2010 #4 Skrevet 30. januar 2010 Mente ikke å fornærme deg, men det finnes jo noen ungdommer som etter et "friår" eller ti plutselig tror de kan ta nettstudier, sløve videre om dagene og så "POFF" er de ferdig utdannet, og jeg var usikker på om du var en av dem. Du virker jo som en oppegående person med bein i nesa! Skjønner godt hva du mener med at man kanskje trenger å jobbe noen år før man finner ut hva man IKKE vil jobbe videre med, har vært der selv. Tror nok også at akkurat det å begynne på vanlig videregående igjen kan bli slitsomt. Har selv gått på høyskole, det blir noe annet for der er det større andel voksne studenter.
Emma&Adrian Skrevet 30. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 30. januar 2010 Er ikke fornærmet Så nå at i det første innlegget mitt så kan det jo virke som om jeg er litt lat og ikke gidder å gå på skolen hehe,men det er iallefall ikke tilfelle :-) Satser på at jeg får nettstudiene til ganske bra,og at jeg endelig får begynt med en utdannelse jeg vet jeg vil ha! Sov godt og takk for svar
Rampongi Skrevet 30. januar 2010 #6 Skrevet 30. januar 2010 NKS og NKI har masse artig å studere. Jeg har tatt et lite kurs gjennom NKS og likte opplegget godt. Jeg leverte inn oppgaver på mail til foreleser og han retta. Brukte vel bare halvparten av normert studietid. Ulempen er jo at det er ganske dyrt. Siden du kan studere når det passer deg kan du jo sikkert jobbe litt ved siden av, så føles det ikke så dyrt. Mye av det kan du vel få studielån og stipend for også om jeg ikke tar feil. Lykket til! hilsen en som aldri kommer til å slutte å studere
Emma&Adrian Skrevet 30. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 30. januar 2010 Ja synes jeg leste noe om lånekassen inne på nks sine sider Gleder meg jeg! Endelig liksom hehe.
Rampongi Skrevet 30. januar 2010 #8 Skrevet 30. januar 2010 Det blir nok kjempebra skal du se. Flott at du fant et studie du virkelig vil satse på. Jeg har bomma noen ganger selv, men det blir da folk tå meg å
Gjest ->>- Skrevet 30. januar 2010 #9 Skrevet 30. januar 2010 Nettstudier flest har så sucky rykte at det er nesten meningsløst å ta dem.
Rampongi Skrevet 30. januar 2010 #10 Skrevet 30. januar 2010 Det spørs vel på hva man tar av fag og/eller om det er hele studier og hvilken yrkesretning man velger og ikke minst hvilken institusjon som tilbyr det.. Har du opplevd det selv, eller hørt noe sted at det er slik ->>-?
<3 2008 <3 2012 <3 Skrevet 30. januar 2010 #11 Skrevet 30. januar 2010 Jeg studerer via NKS nå og det fungerer bra for meg:) Jeg er veldig fornøyd med opplegget Lykke til !!
Gjest ->>- Skrevet 30. januar 2010 #12 Skrevet 30. januar 2010 Mulig det spørs på type fag, joda. De arbeidsgiverne jeg kjenner har uttalt helt klart at de aldri i verden ville ansatt noen som hadde utdanningen sin fra NKI/NKS og lignende nettskoler. De er ikke ansett som spesielt seriøse studiesteder. Nett-/fjernundervisning fra anerkjente høgskoler/universiteter er selvsagt noe annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå