Gå til innhold

Spiser barnet mitt for ensformig?? LItt fortvilet..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er kresen og spiser bare det han liker. Har ikke vært det hele tiden.

Dette er bare siste halvåret.

Litt bekymret for ensidig kosthold.

- Spiser brødskive med leverpostei, skinke, nugatti eller skinkeost.

- Spiser et stk frukt i barnehagen. Nekter å spise frukt hjemme.

- Liker ikke grønnsaker. Klarer kanskje å lure i ham littegrann gulrøtter eller blomkål i løpet av middagen, men ikke hver dag.

- Spiser en yoghurt hver dag

- Drikker ikke melk

- Drikker litt eplejuice innimellom

- Elsker brus, men får bare litt i helgene.

- Er glad i fisk og spiser godt om vi har det. ( to ganger i uka.)

- Ellers er han lite glad i kjøtt. Spiser helst moste poteter, pommes frites, lefser med ketchup, spaghetti eller ris.

- Glad i sauser, kethup, pølser, chips ( får i helgene).

Er dette ille? Har prøvd å lage mye variert mat og tilbyr masse hver dag,. Men uten hell....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er han?

Mest sannsynlig er det en fase, to av ungene mine har hatt det. Storebror da han var 2-3 år gammel, mens lillebror har fått det nå som han akkurat har fyllt 6 år, plutselig liker han ingenting..

Jeg fortsetter å tilby variert sunn mat jeg, og regner med det går over igjen. Velger å gi vitaminbjørner eller sanasol i tillegg da, så får de ihvertfall det meste av det de trenger.

Har du forresten prøvd å gi smoothies? De fleste barn liker det, og da kan du lure oppi små mengder av ting de ikke ser eller smaker også, men som du vet er sundt ;)

Hjemmelaget saftis av presset frukt eller smoothies er også populært her.

Skrevet

Han blir fire om tre mnd

HI

Skrevet

Jeg er kke ekspert, men er da ikke så ille.. Tenkte bare p en ting, om han er glad i sauser: lur i masse gode grønnsaker der! Og så moser du det bare med stavmikser. Og hva med grøt, liker han de? Isåfall er firekornsgrøt fra helsekost svært næringsrik. Vi pleier å koke den med hakkede økologiske aprikoser i, og så mose med stavmikser. da Får han masse fiber, og jern, og c-vitaminer fra apr. Hva med avokado? Også veldig sunt! Kanskje me litt rømme og urtesalt på?

Og alt av former, lasagne, mousacca, osv, liker han det? Også ypperlig for å mikse i masse grønnsaker inn i omasausen, med stavmikser.

Kjøtt er ikke så viktig når de er så små, ikke tenk på det. Hva med frukt most i yoghurten? Det er ikke sikkert han ville merket engang! :)

Men ta blodprøve da, om du er usikker.

Skrevet

Hvor gammel er han? Ville uasett fortsatt å prøvd nye ting hele tiden. Ikke tenk at han liker ikke det og det, røv det i nye former og varianter, pselig liker han det.

Skrevet

Tusen takk for gode tips!

Skal virkelig prøve å knø inn grønnsaker i sauser.

Kan prøve å få frukt i yoghurten.

Han liker ikk grøt foruten risgrøt. Har prøvd alt mulig.

Jeg elsker avocado selv og har prøvd det, uten hell..

Spiser kanskje litt lasagne, men ikke så glad i former.

Skal også prøve smoothie og frossen frukt.

Får i ham sanasol, ja.. :-)

HI

Skrevet

Det han kanskje får litt lite av er proteiner og vitaminer fra grønnsaker.

Om jeg var deg så ville jeg ha fortsatt å legge grønnsaker på tallerknen hans, og forventet at han spiste det, men som en sikkerhetsforanstaltning så ville jeg sneket nn grønnsaker i maten. I taomatsaus til pizza eller pasta kan du koke med revne gulrøtter, eller koke gulrøtter og løk , mose det med en hurtigmikser og ha det i sausen. I potetmos kan du ha most blomkål, i sauser kan du ha most, kokt løk, most blomkål osv. Du kan også prøve å servere grønnsakene på en ny måte. Kokte gulrøtter med grill- eller pizzakrydder, knaskerøtter og agurkbiter somkan dyppes i ketchup eller dip.

På proteinsiden så er jo egg i alle varianter fint. Ta masse egg i pannekakerøra, stek rislapper, jevn lyse pastasauser med egg ( bare ikke kok dem etterpå). Kyllingvinger til chipsen osv.

Det går seg nok til!

Skrevet

Har du prøvd å la han bli med og lage middag? Mange barn liker mat de har lagt selv, om ikke ellers. En 4- åring kan gjøre mye på kjøkkenet, og de synest som regel at det er stas.

Har du prøvd å gi han rå grønnsaker i stedet for kokte? Kanskje sette en kopp med gulrotstaver foran han på bordet til middagen.

Jeg tror jeg hadde lagd fiskemiddag oftere siden han liker det, og tenk heller at det er for en periode om du selv går lei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...