Gå til innhold

1 legebesøk.. Hva skjer??


tulla<3sep2010

Anbefalte innlegg

Nå er jeg 5 uker og litt.. Vet det ikke helt nøyaktig enda da jeg sluttet med p-pillene i midten av oktober og mens ikke var helt regelmessig.. Men siste blødning var ferdig ca 20-22 desember.. Så som dere kanskje ser så gikk det litt fortere enn forventet:). Men er stas!

 

Men til spm mitt, Jeg bestilte legetime idag, og lurer derfor på hva som egentlig skjer? hva sjekker de og hva kan jeg be om? Tar de UL da?

 

Tusen takk:)!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, og gratulera med graviditeten!

 

Første kontroll pleier ikkje vera så veldig spanande. Legen veg deg, målar blodtrykket, og tar blodprøve for å testa jernnivå, blodtype, og om du har eller har hatt røde hundar, hiv eller syfilis, evt hepatitt b el c. Dessutan skal du ha med deg urinprøve som blir testa for å sjå om det er protein i urinen.

 

I tillegg skal han/ho helst informera litt om forskjellig. Ta opp at det er farleg med alkohol og narkotika, spørja om det er arvelege sjukdommar i familien osv. Men mange legar hoppar over dette.

 

Det er veldig få legar som har ultralydutstyr, så det er veldig sjeldan at du får ultralydundersøkelse som del av første kontroll. Men legen sender søknad om fødeplass til det sjukehuset som ligg nærmast eller du helst vil til, og så kallar dei deg inn til kontroll i veke 17-20, noko som er kontroll nr to totalt.

 

Neste sjekk hos legen er etter det igjen, og då vil han/ho i tillegg til målingane av blod og urin måla størrelsen på magen din, og ofte lytta etter hjertelyd frå utsida. Det er kjekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...