26/5-10 Skrevet 29. januar 2010 #1 Skrevet 29. januar 2010 Jeg har forstått det slik at alt som er relatert til svangerskapet ikke skal koste noe, tenker da på kontroller hos lege og jordmor. Men på legekontoret jeg bruker har de tydeligvis en annen oppfatning av det. Der betaler jeg 120 kr for hver gang jeg har vært der, enten det er vanlig svangerskapskontroll eller for andre svangerskaps relaterte ting.. Måtte også betale for å få sykemelding da jeg fikk bekkenløsning. Er det opp til hvert enkelt legekontor å bestemme om vi skal betale eller ikke? Og hvis det er slik at jeg egentlig ikke skal betale- hvor er det hjemlet? Hadde vært fint å vise til en lov eller noe, spurte nemlig sekretæren en gang og hun sa bare at alle må betale.. Håper noen vet!
adI Skrevet 29. januar 2010 #2 Skrevet 29. januar 2010 Hmmm, det var rart! Alt som har med svangerskapet å gjøre skal jo være gratis. Jeg betaler i hvertfall ingenting de gangene jeg er der..
Corneliuss Skrevet 29. januar 2010 #3 Skrevet 29. januar 2010 Supersleip! Det har de ikke lov til. Da får de nemlig dobbeltbetalt ettersom de får igjen pengene. Står også på NAV sine sider: http://www.nav.no/page?id=266 Leste om dette i forrige uke og da ba de om at folk sa ifra hvis noen tok betalt. Tror det var NAV som sa at man skulle melde fra, men fant ikke igjen den siden.
:) ! Skrevet 29. januar 2010 #4 Skrevet 29. januar 2010 Jeg jobber selv på legekontor.. Man skal IKKE betale noe som helst når man er gravid. Bare hvis man er hos legen for noe som ikke har noe som helst med graviditeteten å gjøre! Og 120kr.. Hva slags takst er det ? En konsultasjon koster jo uansett mer enn det! De pengene kan du nok kreve å få tilbake...
teamo10 Skrevet 29. januar 2010 #5 Skrevet 29. januar 2010 der jeg går, betaler jeg ingenting selv om jeg er der mest pga en arbeidsskade i skuldra.
Gjest Skrevet 29. januar 2010 #6 Skrevet 29. januar 2010 Jeg er legesekretær og min samboer er lege. Bestemmelser for betaling er ikke opp til hver enkelt lege. Svangerskapskontroller, og svangerskapsrelaterte ting under din tid som gravid SKAL være gratis! Sjekk med Den Norske Legeforeningen, det er faste takster for slikt, og din lege får betalt selv om ikke du betaler. Slike ting er det staten som betaler. Dersom din lege tar betalt for dette så er det svindel...
85Anonym*Høygravid* Skrevet 29. januar 2010 #7 Skrevet 29. januar 2010 Svangerskapskontroller skal være GRATIS!
akicha Skrevet 29. januar 2010 #8 Skrevet 29. januar 2010 Apropos et annet innlegg lenger opp her ang. noen som får råd om å klage inn, dette bør du klage inn. Til de som har tilsyn med legene. De skal vite at kontroller i forb. med svangerskap er gratis. Når du tilogmed har gjort de oppmerksom på det, så syns jeg det er enda grovere...
mammatetogansketette:)) Skrevet 29. januar 2010 #9 Skrevet 29. januar 2010 Hmm... jeg stusset litt da jeg måtte betale da jeg var til legen for litt siden. Mener å huske at jeg ikke betalte noe som helst ved forrige svangerskap og ble paff da jeg fikk beskjed om å betale. Hun spurte om dette var første legebesøk i svangerskapet, noe jeg bekreftet. Hun sa da at første konsultasjon må man betale selv, resten er gratis?? Stemmer ikke det heller da?? Var vel en to-tre hundreognoe eller noe sånt... tok nok noen flere prøver enn det som man SKAL ta, men likevel...!?
26/5-10 Skrevet 29. januar 2010 Forfatter #10 Skrevet 29. januar 2010 Tusen takk for svar! Skal ta det opp med legen min på mandag, mulig hun som er sekretær ikke har peil (tydeligvis ikke). Ble jo svært overrasket første gang, var i ferd med å gå og ble ropt etter: men skal du ikke betale??! jeg stod jo der som et spørsmålstegn...
Corneliuss Skrevet 29. januar 2010 #11 Skrevet 29. januar 2010 Nope. ALLE kontroller er gratis. Det sto i den artiklen jeg ikke kunne finne igjen at NAV (tror det er de som dekker gravides utgifter til legene og som sto intervjuet) var blitt klar over at noen enkeltleger tok betalt - og det hadde de ikke lov til. Da fikk de dobbeltbetalt som de bare kunne stikke rett i lommen. De jukser rett og slett med regnskapene med andre ord. Som at taxisjåfører kjører svart. Send en mail til NAV.
nr 2 har nå gutt og jente !! Skrevet 29. januar 2010 #12 Skrevet 29. januar 2010 jeg mener også at det skal være gratis... har aldri betalt noe.. Men var på sykehuset på en sjekk.... da fikk jeg en faktura i posten om at jeg måtte betale kr 25,- for ultralyd... Nye regler i 2010.. Noen andre??
lykkeliten85*Tobias i magen Skrevet 29. januar 2010 #13 Skrevet 29. januar 2010 Selve kontrollene er gratis, men de kan ta betalt for materiell som blir brukt på kontrollene, og noen tar betalt for sykemeldingene og henvisninger.
lillepersille80 Skrevet 30. januar 2010 #14 Skrevet 30. januar 2010 Merkelig...hos min lege betaler jeg direkte til legen HVIS jeg skal betale (ikke i forb. med svangerskap)...det er jo de som vet hva som er gjordt under besøket!?
Håp~~J99~G03~J10~~ Skrevet 30. januar 2010 #15 Skrevet 30. januar 2010 Alle svangerskapskontroller skal være gratis... Ultralyd, som jeg har fått inntrykk av (ordinære) er også gratis, men man må betale for hvert bilde man skal ha 50,- cash kontant!! Det sto iallefall på mitt brev... At HI må betale for legekontroller er svindel, krev tilbake pengene dine...
<3 15mnd, lyst på en til <3 Skrevet 30. januar 2010 #16 Skrevet 30. januar 2010 jeg har ikke måtte betale noe for noen av mine kontroller, jeg er uke 28 nå! men jeg måtte betale 75kroner el no for utstyr (sikkert nåler osv) når jeg ble sendt på sykehuset med blødning i uke 15, det syns jeg var litt rart, men fikk regning i posten, så orket ikke krangle noe på det.. også måtte jeg betale for druesukkeret jeg drakk denne uka, da de skulle sjekke for svangerskapsdiabetes, og det syns jeg også var litt rart.. men ellers har det hvertfall vært gratis!
husmus &2 Skrevet 30. januar 2010 #17 Skrevet 30. januar 2010 Så utrolig sleipt! Her har jeg ikke betalt en krone, selv etter fødsel har hun skrevet ting på gravidekontoen, selv når det ikke har hatt noe med det å gjøre. Best å lege på Frogner tydeligvis!
<3guttemamma<3 Skrevet 30. januar 2010 #18 Skrevet 30. januar 2010 Her jeg bor er det privat legekontor.. Kan de ta seg betalt der?! Betalte sist jeg var der, for en urinprøve...
iok med sønn <3 Skrevet 31. januar 2010 #19 Skrevet 31. januar 2010 hmm.. rare greier. Jeg trodde jeg skulle betale for sykmeldingen min når jeg fikk den, men hun dama sa: "nei, du trenger ikke betale for noe som har med svangerskapet å gjøre." Å da regner jeg med det skal gjelde for alle! Når det gjelder privat legekontor vet jeg faktisk ikke.. for man må jo betale om man går til privat jordmor? eller? Kan du ikke se på de sidene som ble anbefalt ovenfor? Kanskje det står noe der?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå