Gå til innhold

Symfysemål


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva ligger dere på?

Er i uke 28 og ligger på 30 cm. Har lagt på meg 12 kg til nå, så er litt bekymret både over min egen og babyens størrelse..

Noen som har noe erfaring?

 

Hilsen usikker førstegangsfødende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg er i uke 30 og er akkurat 30 cm. har lagt på meg 5 kg. er høy og slank fra før.

Er også førstegangs, så vet ikke mer enn deg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel ja, jeg har lagt på meg 14 kg, er i 27 uke og symfysemålet mitt er ca 2 cm over normalen, dvs i øvre normalsjiktet. Jeg fikk da beskjed om å komme til glukose-belastningstest siden de syntes at gutten er litt stor. Det viste seg at jeg har mild svangerskapsdiabetes. Har fått beskjed om å kutte alt sukkeret og være aktiv. Skal tilbake om 4 uker å ta ny belastningstest...Men det trenger jo ikke å være dette hos deg selv om jeg har det :) Jeg tenker ofte at "normalen" kanskje er udefinerbar og at det kan bli litt hysteri med slikt i vår tid...Før i tiden var det jo ingen som fikk diagnosen, men fikk jo friske barn alikevel. Jeg tar selvsagt ingen sjanser og holder meg til dietten, for det er visse komplikasjoner som kan forekomme ved svangerskapsdiabetes. Jeg ville spurt legen eller jordmora om dette :) Håper dette var mer til hjelp enn bekymring :) Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke målt siden uke 25 og da var det 25cm. har ikke lagt på meg noe enda men gikk ned 9kilo fra uke 4 til uke 20. 3 av dem er på igjen. ligger vel over middels men innenfor det grønne feltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke målt siden uke 27+6.. men da var målet mitt 24 cm.. så jeg ligger under den røde streken..

Det har eg gjort med de 2 andre også.. og ut kommer store babyer på henholdsvis 4,8 kg og 4,2 kg..

Så det er ikke alltid noen sammenheng mellom sf mål og babyens størrelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Takk for svar :)

 

Jeg skal til legen om noen dager, så får høre med han..

Ble litt beroliget av min mor og søster i dag som begge har ligget over kurven, men fått normalt store barn og heller ingen svangerskapsdiabetes.

 

Jeg er ikke veldig stor i utgangspunktet, så babyen må vel ha litt plass å vokse på også. Håper på det beste.. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

 

Takk for svar :)

 

Jeg skal til legen om noen dager, så får høre med han..

Ble litt beroliget av min mor og søster i dag som begge har ligget over kurven, men fått normalt store barn og heller ingen svangerskapsdiabetes.

 

Jeg er ikke veldig stor i utgangspunktet, så babyen må vel ha litt plass å vokse på også. Håper på det beste.. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det høres rart eller mye ut. jeg er i uke 30 og hadde symfysemål på 29 og har lagt på meg 11 kg. alle prøvene var fine og JM sa at alt var bra:)

 

Vi vokser alle i rykk og napp;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Uke 29 var det mål på 30.

Har ligget godt over med de to andre også. Er 160 så det er utover magen vokser. Lagt på meg 4 kg i uke 29....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 31+2 og mål på 28. Så ligger litt under streken.

Er mindre denne gangen enn med førstemann, da lå jeg på strek og litt over, og han var 4058 gr ved fødsel 9 dager før UL termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos jordmor mandag. Da var jeg 32+1 og symfysemålet var 31cm. Hun sa at babyen vokser normalt og er helt passe. Husker ikke hvordan jeg lå ann sist, men da veide gogutten 3280. Håper at han her kan komme med ca samme vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 uker og 32 i sf-mål. Er ikke så veldig bekymra for det. så lenge det er innenfor det grønne området så ligger man på normalen. Det er mange ting som spiller inn på sf målet, hvordan babyen ligger, mende fostervann, den som måler, you name it... En bruker det mest for å følge med at babyen vokser, men sier mindre om størrelsen på babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noe er unormalt vil lege eller jordmor fortelle deg dette, og er du usikker, så spør når du er der! Det er derfor de er der, og dette er det de kan. Ingen grunn til å bekymre seg uten grunn. Det er nesten håpløst å spørre om slike ting på forum da det er like stor variasjon på svarene som antall svar.. Ingen er like!

 

Synes forøvrig at 12 kg i uke 28 høres bra ut, jeg :)

 

Hilsen en som også er førstegangsfødende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hjelp! Var hos jordmor i dag, og fikk meg litt av et sjokk. Er 36+4 og har et symfysemål på 37,5!!! Ligger laangt over det grønne feltet. Jordmor mente at jeg har mye fostervann, men en skulle ikke se bort ifra at barnet var stort heller. (Fødte 16 dager før tiden sist, og enda var jenta 3720g). Også skal det sies at jeg bærer babyen veldig "utenpå" kroppen. Har en såkalt "tutemage" eller gutte-mage som noen sier. Skal tilbake om enn uke for å se om det har stragnert eller fortsatt å øke. Håper selvfølgelig at jeg har stagnert, eller enda bedre; født. Flere som har stort symfysemål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tror ikke du trenger å uroe deg, *Silkeblomst*, hørte av min mor idag at man skal spise for to på slutten av svangerskapet ^^,

Var på kontroll fredag, da var symfysemålet på 33. Er i uke 36 da, men det blir nok mer jo lengre tiden går. Trøster meg med at babyen får den næringen den skal ha og vokser normalt. Har ikke gått opp så mye i vekt da, 6 kg bare... Spurte jordmor om det var grunn til bekymring og det mente hun ikke så lenge jeg passet på å spise regelmessige og sunne måltider. Er ganske aktiv også... Magen min peker nedover nå og jeg er ganske tuuung :P Vi får håpe det snart skjer noe!! Lykke til med alt fremover! :) Gleder meg til å komme i "mål":):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også i uke 39 og hos lege i går var sf-målet 36cm. Ligger øverst i det grønne feltet mao. Dette gjorde jeg i begge forrige svangerskap også, og ut kom;

gutt nr.1, 8 dager på overtid: 4050g, 53cm

gutt nr.2, 4 dager på overtid: 3900g, 50cm

 

Helt normale fødsler..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 36 + og har bare 30 i SF-mål. Jordmor virket ikke veldig bekymret selv om symfysemålet mitt har flatet helt ut siste to kontroller.... jeg kjenner masse liv, så jeg bekymrer meg egentlig ikke så mye heller. Men har begynt å lure på om jeg har lite fostervann? Jordmor mente jeg nok har et "godt bekken." Det vil si hun sitter godt plantet nedi der slik at det viser seg som et lavt SF-mål. Hun kjente litt på magen og synes ikke det virker som om jenta er lita. Har kontrolltime på sykehuset rett etter påske pga tidligere seteleie, så da kan de sjekke da. Forrige svangerskap hadde jeg litt høye SF-mål mot slutten, men kan ikke sammenlikne pga sete/skråleie den gangen. Gutten veide 4070 i allefall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...