Gå til innhold

Veldig skuffet over kommunen...


Turbojenta og lillesøster

Anbefalte innlegg

Synes tilbudet kommunen har til gravide her er elendig, men vet ikke om det kanskje er like dårlig overalt og at jeg kanskje bare innbiller meg at det burde vært bedre...Bor i Bergen.

 

For å snakke med jordmor på helsestasjonen var det ventetid på over 2mnd for å få time! Fikk ikke time før uti mars når jeg bestillte for noen uker siden. Spurte litt rundt og de arangerer heller ikke noe svangerskapskurs eller lignende i regi av kommunen, er det vanlig? Kun svangerskapskurs på Haukeland, i privat regi for 1200kr for en dag! Jeg så på Godt Samliv - som er parkurs for førstegangsfødende laget av barne ungdom og familiedirektoratet, men heller ikke det er å finne her. Ikke ett eneste kurs i hele region vest. Nå skal det sies at det ikke var så mange de andre stedene heller, men det var da noen. Har begynt å få vondt i ryggen i forhold til jobben men heller her er det ingen andre valg enn å betale over 200kr pr gang for fysio. Ingen tilbud om gravidsvømming eller annen trening for gravide med bekkenplager. Jeg vet at i hjemkommunen min på østlandet plasker plagede gravide rundt i 30 graders vann hver uke. Men kanskje bare den kommunen er veldig snill og grei? Begynner å angre litt på at jeg flyttet ja :P

 

Hvordan er det ellers i landet? Er det kanskje noen av dere damer som bor i Bergen og har noen gode tips? ;) Hadde vært kjekt med litt innspill! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Dersom jordmor eller lege skriver henvisning til fysioterapeut mener jeg at du slipper å betale uavhengig av hvordan kommune du bor i. Er det samme som at du ik skal betale for svangerskapskontroller. Jeg betalte hvertfall ikke, og jeg gikk til fysio i 8 mnd før og etter fødsel (Trondheim kommune). Fødselskurs osv praktiseres veldig forskjellig rundt omkring etter d jg har forstått, noen helsestasjoner arrangerer gratis, andre steder får man ik tilbud og må evt. betale privat selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i sunnfjord (Førde) Her er det tilbud om vanngymnastikk for gravide. 10 mandager med jordmødre fra fødeavdelingen. Kven som helst kan melde seg på til dei plassane som er. Vi betaler 700 kr for 10 mandager.

Det er ikkje så lang ventetid hos jordmor heller. Så her syns eg tilbudet er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok sikkert ikke noen ønskedrøm over hele landet, men sånn er det jo stort sett i hele helsenorge så det er vel kanskje ikke å forvente. Skulle virkelig ønske de hadde tilbud om vanngymnastikk for gravide her også, det hadde vært noe det! snuske♥2 jeg fikk beskjed om at når legen skriver henvisning så får man noe betalt av staten, altså at man bare betaler egenandel. For å få det gratis må man visst ha henvisning fra lege + at man må ha bekkenløsning med alvorlige gangproblemer eller noe lignende. Så ille er det ikke for meg enda, og da må jeg nok betale selv inntil det slår inn. Forebygging er noe dritt ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du er uheldig med helsestasjonen din? min er grei å få time på og de arrangerer gratis svangerskapskurs (1 gang) Bor også i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm det var interessante opplysninger! :) Hvilken helsestasjon tilhører du? Burde jo igrunn være likt over kommunen i forhold til kurs da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hører til ytrebygda bydel, men har en kollega som fikk kurs på landås/minde denne uken. Vet ikke om det var så bra da, men. syns du skal klage hvis ikke du får det! Kunne jo generelt vært bedre tilbud med vanngym ol. Er litt skeptisk til KK jeg. Virker gammelt og slitt, får ikke familierom, lystgass, omvisning el., :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...