Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

viss barnet f.eks. Kommer 2 uker før termin kan det være at termin datoen egentli er feil i forhold til ultralyden? Hvor ofte skjer det i tilfelle?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svangerskap varer i gjennomsnittlig i 40 uker og 2 dager / 266 dager fra eggløsningen / 280 dager fra siste mens’ første dag.

Men terminen man får på ord. UL settes kun i forhold til hvor stor babyen er på det tidspunktet i forhold til hvor stor en baby "skal" være på nettopp det tidspunktet. Det er rundt ukene man tar UL at babyer stort sett er like store, etter den tiden vokser de visst mye i rykk og napp og i sitt helt egne tempo.

Så UL terminen settes ikke på grunnlag av nårtid man hadde siste mens/eggløsning.

Er det derimot store sprik mellom nårtid siste mens var/EL og den terminen man får ved UL (dersom den gravide er HELT sikker på mensdatoen) så får man visst litt ekstra oppfølging mot slutten slik at man skal slippe å gå på farlig overtid. Har jeg hørt- ikke vært med på selv- andre dette gjelder kan sikkert bekrefte mine utsagn her;)

Men termindatoen er bare veiledende, det er like normalt at fødselen starter to uker tidligere eller to uker senere enn termindatoen.

Og om barnet kommer 2 uker før eller 2 uker etter så er det like normalt og regnes som "til termin" da en UL termin har et slingringsmonn på 4 uker.

Klokere?

Det finnes ingen fasitsvar for dette med terminer har jeg forstått. Og babyen kommer som regel når den er klar. (Selv om det skjer at den kommer før den er klar og..).

Skrevet

Ingen fasitsvar på termindato nei....

Jeg har IVF og har "sikker" termin den 5 mars. Da jeg var på ordinær UL fikk jeg termin 2 mars:-) Men jeg går etter IVF terminen. Ikke godt å bli klok på dette.

Skrevet

ja ble litt klokere:) tusen takk!:) Hva står IVF for?

Skrevet

IVF er prøverør - jeg har også et ivf-barn i magen ;-) På klinikken der fikk jeg 3 februar som termindato, mens legen min regnet seg frem til 7 feb.

Termin er jo uansett bare et ca tall, og ikke noe som kan fastsettes. Spurte mormoren min for en stund siden om hun gikk over termin, og hun bare lo og sa at det ikke var snakk om sånt i den tiden. Ungen kom når den kom ;-)

Skrevet

Det er sant at man ikke snakket om termin før i tiden, ja. Faren min ble født ca 4 uker for sent, veide 6 kilo og var skjollete (bek (bæsj) i fostervannet).

Skrevet

Termindatoen sier jo IKKE hvilken dag babyen blir født! Det skal faktisk godt gjøres å treffe akkurat den dagen! Alt fra 2 uker før til 2 uker etterpå regnes som helt normalt!

Termindatoen er vel den datoen en GJENNOMSNITTSBABY blir født utifra STØRRELSEN på babyen når man er på ultralyd. Siden babyer vokser i forskjellig tempo og uansett ender opp i forskjellig størrelse, blir jo ultralydtermin en omtrentlig dato. Og det gjelder jo for en passe fullbåren baby.

Noen babyer blir jo rett og slett født før de er 100 % klare for det, det betyr ikke at terminen er feil.

Skrevet

Det er jo veldig nært. Den "sikre" terminen din sier jo bare om hvor langt et gjennomsnittssvangerskap varer :-) Og ultralydterminen sier noe om hvor stort fosteret var da du var på ultralyd. Ingenting som er "feil" :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...