Mamma til 2 søte jenter Skrevet 29. januar 2010 #1 Skrevet 29. januar 2010 Skrev dette under den andre innlegget her, velger å legge det her så flere kan se det. Hos min manns jobb er problemet at når vi foreslår uker så sier de "nei, du kan ikke ta ut den uken for da er det 2 andre som skal ha ferie". Dette er jobb i en stor dagligvarebutikk og fedrekvoten utbetales av NAV. I høst hadde vi store problemer med å få avtalt en uke. Fordi begrunnelsen var at "da skulle han ha fri, da skulle hun ha fri og nei, da kan du ikke fordi det er for nærme jul, å nei da kan du ikke ta ut noe for da skal vi ha den uka med alle de tilbudene da MÅ du være tilstede, osv, osv... Synes det er svært frustrerende at arbeidsgiver skal bestemme så mye. Dessuten har de jo fint anledning til å ta inn vikar, siden de ikke betaler fedrekvoten av egen lomme. Er redd mannen min ikke får tatt ut alle 10 ukene pga en dårlig arbeidsgiver, som tydeligvis gjør alt for at han ikke skal ta de ut. Prøver vi å avtale uker en god stund i forveien, blir det for tidlig å avtale for arbeidsgiver. Er det noen plass det går an å henvende seg hvis det blir problemer med å ta ut fedrekvoten. Noen som vet? Mannen min har jobbet for samme arbeidsgiver siden 2002.
Gjest ->>- Skrevet 29. januar 2010 #2 Skrevet 29. januar 2010 Arbeidsgiver kan ikke bestemme noe som helst her. Din mann leverer skriftlig melding om når permisjon vil bli tatt ut, etter tidsfristreglene i arbeidsmiljøloven, og ferdig med det. Ferieavviklingen deres er ikke hans problem. Tillitsvalgt, verneombud, fagforening, arbeidsdirektoratet, likestillingsombudet etc. er instanser man kan lage bråk med om de er vrange, men i utgangspunktet har han sitt på det tørre om skriftlig permisjonsmelding er levert. Da kan han bare la være å møte på jobb.
Gjest Sauen og ungene Skrevet 29. januar 2010 #3 Skrevet 29. januar 2010 Har vært litt problemer hos mannen med dette også. Fedrekvote nr 1 fikk han rett og slett ikke tatt ut. Nå skal han egentlig ut i perm fra april av, men pga litt spesiell situasjon på arb.plass er det ikke mulig (altså, sjefen kan jo ikke nekte ham sånn sett, men siden det er mannen min som har det daglige ansvaret kan han ikke bare stikke av nå når de er i en litt spesiell situasjon) så det må utsettes... NAV er vel rette stedet å kontakte, vil jeg tro... Evt fagforening om han er organisert.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 29. januar 2010 #4 Skrevet 29. januar 2010 Det er vel lovfestet med fedrekvote? Så da er det vel ikke så mye arb.giver kan nekte på. Men det er klart at det ikke er så lett å få tatt ut 10uker midt i fellesferien. Når er det din permisjon går ut da og hans skal begynne?
Mamma til 2 søte jenter Skrevet 29. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 29. januar 2010 Han tok ut 2 uker i høst, når jeg tok ut ferie. Datteren vår er 1/2 år og vi har bestemt oss for at han skal ta ut uke for uke, ev med flere uker sammenhengende nå det første året, mens jeg tar ut ferie i samme perioder (så lenge vi kan det). Vi kommer til å søke om å få ta fedrekvoten i løpet av vår datters 3 første leveår. Så til våren skal han ta ut et par uker og så satser vi på å få ta ut fedrekvote i begynnelsen av august (ja, vet det er ferieuker, men vi satser på at det kan gå greit selv med en svært vrien arbeidsgiver....) fordi lillesøster da skal i gang med barnehage, storesøster skal begynne på skole, og da synes vi det er greit å kunne ha dette ift innkjøring i barnehage og sfo/skole.. osv osv. (Ellers jobber vi begge 100 %). Jeg skal ha permisjon (inkl 5 uker ferie i høst og 4 uker ferie før jeg starter på jobb) fram til begynnelsen av august. Hvis de skal fortsette å være vrange skal jeg/han ta kontakt med Handel og kontor som han er medlem av og høre hva de sier til dette.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 29. januar 2010 #6 Skrevet 29. januar 2010 Da er dere hverken vrang eller vrien. Han har krav på fedrekvote og når dere i tillegg strekker den slik, burde arb.giver være lykkelig. Er jo mye enklere å ha en arb.taker borte i noen få uker om gangen, enn at han er borte i 2 1/2 mnd i strekk:-) Min mann tok forøvrig 2 dager i uken. Men det var den gangen det bare var 5 uker til pappa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå