Gå til innhold

Noen som ikke har samme etternavn som barna sine her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fungerer dette i dagliglivet?

Har dere møtt på problemer?

Jeg skal ta tilbake pikenavnet mitt pga skilsmisse.

Jeg ønsker at barna mine skal ha mitt pikenavn som mellomnavn, men han nekter å godta dette. Ungene heter det de heter og ferdig med det liksom.

Vet ikke helt om jeg orker stå løpet ut og kreve dette navnetillegget... derfor lurer jeg på hvordan dette fungerer i praksis for dere som har det slik i dag...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker aldri over det, min sønn har gars etternavn.. å jeg et annet... vi bor ikke lenger sammen.. men sånn er det bare.. =) Han heter det han heter å jeg heter hva jeg heter =)

Skrevet

kan ikke se at det skulle være noe problem i det? Jeg har mitt etternavn, og guttungen har sin fars navn.. Nå er vi samboere da, men likevel. Du er moren hans uansett hvilket navn du har.. :)

Skrevet

Ofte så tar utenforstående liksom foreldre-rollen som gitt når man har samme etternavn og man blir kalt mamma...

Jeg tenker da f.eks på henting av pakker på posten... bestilling av pass og andre saker man foreldre gjør for barna sine...

Må man da gå rundt med fødselsattesten da eller?

Hilsen HI

Skrevet

Min har faren sitt etternavn, og mitt som mellomnavn. Jeg synes jo det er litt dumt at vi ikke heter helt det samme, men det har ikke noen praktisk betydning.

Skrevet

Her har også barna fars etternavn og grunnen er enkel! Fars og mitt etternavn er lange navn og far sitt er penest og høres best ut på barnas fornavn!

Har også tenkt og bytte, men det er ikke blitt med mer enn tanken!

Skrevet

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg. Jeg tok pikenavnet mitt tilbake etter skilsmissen. Frøkna har fremdeles navnet til faren.

Jeg har ikke hatt problemer med dette. Tror faktisk ikke at jeg har opplevd å få kommentarer om dette i de hele tatt, hverken fra barnehage eller offentlige kontorer.

Jeg føler av og til at det er litt kjipt, men det som betyr noe er jo det spesielle båndet som er mellom meg og henne. Ingen navn i verden kan forandre på det :)

Skrevet

Mine barn har samme etternavn som mannen min, jeg har mitt eget etternavn. Har ikke vært problematisk til nå.

Jeg og broren min har heller ikke samme etternavn som faren min, vi har min mors etternavn. Ikke vært problematisk, eneste jeg husker er et par ganger der folk har lett etter navnet til faren min i telefonkatalogen for å ringe meg (når vi var yngre, bare faren min sto i telefonkatalogen), og ikke funnet ham fordi de visste fornavnet, men så på feil etternavn. Ellers har det aldri vært et problem.

Skrevet

Mine barn har sin fars etternavn. Nå bor vi sammne på 10.året, så KUNNE tatt hans..MEn "gammeldags" som jeg er så gjør jeg ikke det før vi blir gift..OG nå er jeg for gammel til "storbryllupet" HAN vil ha om vi skal gifte oss. Så da blir det ikke noe av...

Mine barn vil for alltid bære bare hans etternavn.Men nå er det bare 8 (bror med to barn, foreldrene, han og våre to barn) i hele landet med det etternavnet så det er litt spesielt, men samtidig veldig helnorsk :o) HAdde gjort det samme om hans navn var vanlig også da...Men om MITT var så sjeldent, men alikevel så greit, tror jeg vi ville gått for det.

Ser ikke problemet i det..Ser heller problemet i navn alla Nicoline ANdrea Bekkemellemvold Karlsen ol...Carossander Leopold Hansen Ligårdsvold osv osv

Skrevet

I de tilfeller man trenger fødselsattest trenger man nok det enten man har samme etternavn eller ikke...

Ingen har noensinne reagert på at barna mine har et annet etternavn enn meg.

Skrevet

Hos oss har vi forskjellige navn hele ungeflokken nesten. Mine to eldste har forskjellig far. Eldste jenten er født utenfor ekteskap og har mitt pikenavn.

Sønnen min har mitt pikenavn som mellomnavn og faren hans som jeg var gift med sitt som etternavn.

Har to barn sammen med min nåværende mann og de heter mitt pikenavn som mellomnavn og faren sitt etternavn.

Jeg selv heter det samme som de to yngste.

Fungerer helt greit. Alle har jo mitt pikenavn til felles selv om de har forskjellig siste etternavn. Kjært barn har mange navn hehe

Skrevet

Takk for mange gode svar :)

Det er jo godt at man ikke møter problemer i hverdagen pga dette...

Jeg er nok bare sår fordi jeg har ett sterkt ønske at mine barn skal få ha med seg navnet mitt også... Men jeg lærer vel å leve med det.

Skrevet

Dette er såpass vanlig,a t det ikke burde ha noen praktisk betydning.

Skrevet

Jeg har pappaens etternavn som mellomnavn, men bruker bare "mitt" mellomnavn i det daglige. Det fungerer stort sett greit det, men hvis du er skilt saa er det vel greiere at barna har begge navnene ja :)

Skrevet

Ikke skifte navn når man gifter seg?

Holde på gubben for enhver pris?

Kjærleika til barna er viktigere enn navnet?

Skrevet

Men sug lut...

Problemet er ikke at det er jeg som skal skifte tilbake til pikenavnet mitt, problemet er jo faren som ikke vil at barna skal hete det samme som meg.

Det hadde han nok ikke villet da vi var gift heller.

Hilsen HI

Gjest sug lut
Skrevet

Nei, jeg ser det - men poenget er at å skifte navn når du giftet deg er hele grunnen til at du har problemet nå. Hadde du beholdt ditt eget navn og også gitt det videre til ungene, med eller uten farens navn, hadde du sluppet dette.

Skrevet

Nei, jeg hadde nok ikke sluppet det da heller...

For selv da vi var gift så hadde han jo noe han skulle ha sagt ang navnevalg....

Det er mulig jeg lettere hadde vunnet en navnekrig da, men det er jo kun spekulasjon..

Gjest sug lut
Skrevet

Det høres ut som det er gode grunner til å skilles.

Skrevet

Skjønner ikke at han syns det er noe problem å ha ditt som mellomnavn på barna. Mine har mitt som mellomnavn og farens som etternavn. (Vi er skilt). Når de blir femten kan de selv bestemme om de vil fortsette å hete det. Naturlig at barna har navn som viser tilknytning til begge foreldre syns jeg, spesielt når det er snakk om skilsmisse.

Skrevet

Våre barn har far sitt etternavn, jeg har mitt etternavn. Det byr ikke på problemer, har faktisk aldri fått kommentarer, spørsmål som må oppklares eller andre ting.

Jeg kommer nok til å ta hans etternavn når vi gifter oss. Helt greit, ikke noe problem. Hadde vi gått fra hverandre så hadde de fortsatt å hete hans navn. Spiller ikke så stor rolle om de har mitt navn eller ikke, jeg er jo mamman deres og det er det ingenting som kan rokke ved :-)

Ville ikke ha skapt stor sak om dette, om det øker konflikt nivået nå i separasjonsfasen, det kan heller ørdnes om på senere om det fremdeles føles viktig. Ser heller ikke hans problem med å gi ungene ditt pikenavn som etternavn, mellom navn.

For meg er det naturlig at barn tar farens etternavn, det som er vanlig, noe må de jo hete, så da er det helt greit å følge tradisjoner, så slipper en å måtte ta så aktive valg i forhodl til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...