Gå til innhold

Er det mindre fett i karbonadedeig??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 3 år siden jeg sluttet med kjøttdeig og gikk helt over til karbonadedeig. Har ikke rørt kjøttdeig siden.

Men jeg synes den blir mer og mer lik kjøttdeig. Ser ikke ut som om fettmengden er mindre utseendemessig. Noen som lager karbonadedeig for Gilde o.l som kan bekrefte at den virkelig inneholder max 6 prosent fett? Kjøttet er nok renere. Men nå er det fettmengden jeg lurer på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I følge Vektklubb.no:

Karbonadedeig: 26% fett, 100g = 104 kcal

Kjøttdeig: 61%, 100g = 194 kcal

Skrevet

men pakkene sier 6% på karb.deig og 14% på kjøttdeig....

Skrevet

vi har også sluttet med kjøttdeig.. Men dette var jammen intressant må finne ut av det her...

Skrevet

på pakkene til gilde står det jo 94% kjøtt, vann og salt. Tipper de resterende 6 % er fett. Det er vel også en retningslinje/lov om at produsenter ikke får lov å ha mer enn 6 % fett i karbisdeigen og er det 24% i kjøttdeig mon tro.. og naive meg tror jo at produsentene gjør som de skal, men jeg kan ta så innmari feil..

Håper noen fra feks gilde kan svare..

Skrevet

På lammedeigen (Skjeggerød) jeg har ute til tining står det maks 25% fett.

Skrevet

men lammedeig er mye fetere enn kjøttdeig igjen..

Skrevet

Det jeg mener er at karbonadedeigen er blitt mistenkelig lik kjøttdeigen Ser ut som det er like mye fettperler som i kjøttdeigen. Synes karbonadedeigen var mye mer kjøttfull og friskere før. Var lett å se forskjell. Og jeg tenker de gjerne jukser litt siden karbonadedeig blir billigere og er ofte på tilbudd. Vet jo at de har sluttet med fargestoff som gjorde alt kvernet kjøtt rødt. Men jeg mener selve deigen og utseende i forhold til fettbiter inni.

Skrevet

Kjøper du karbonadedeig i ferskdisk hos slakter så er det omtrent ikke mulig å se noe fett. Og definisjon på karbonadedeig skal være max 6 prosent fett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...