Anonym bruker Skrevet 28. januar 2010 #1 Skrevet 28. januar 2010 Jeg har termin om 3 uker. Hver eneste dag den siste uken har svigermor ringt meg for å høre om fødselen er i gang. Så langt syns jeg bare det er artig, men dersom hun fortsetter slik frem til termin er jeg redd jeg kommer til å bli gal av maset hennes!! Kan jo godt hende at jeg går 2 uker over termin også! Når fødselen er i gang har vi forsåvidt ingen planer om å informere noen om det (dette har vi ikke sagt til svigermor), da vi ikke er interessert i å ha folk trippende utenfor fødestuen rett etter at babyen er ute. Dette er vårt første barn, og både min samboer og jeg vil ha de første dagene alene sammen med ungen vår - vi vil bli kjent med h*n før alle andre skal det. Dette er forresten hennes første barnebarn. Hvordan skal jeg/vi forklare henne på en fin måte at vi ikke kommer til å informere henne om når fødselen er i gang ? Syns du det er stygt gjort av oss å ikke ville fortelle det ?
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2010 #2 Skrevet 28. januar 2010 Bare svar med at dere skal nok få sagt i fra når babyen er ute, si det til henne de gangene hun ringer så går det nok inn !
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2010 #3 Skrevet 28. januar 2010 Tja, går det ikke an å finne en mellomløsning der dere forteller at det er i gang og hun lover å holde seg borte til dagen etter?
Mortilbarn Skrevet 28. januar 2010 #4 Skrevet 28. januar 2010 Skal du ikke fortelle dem det når barnet er født? Er du seriøs? Hennes aller første barnebarn, så skal hun ikke få vite noe, fordi dere vil være i fred? Jammen så si DET til henne da. At dere helst vil ha det rolig rundt dere når barnet er født, og at besøk kan komme etter noen dager. Når mitt første barnebarn blir født, får jeg håpe sønnen min og svigerdatra mi bryr seg såpass at de orker å informere meg om det, og at fødselen gikk bra. Samt sende meg et bilde på mms, det er da ikke så mye å be om..? At hun ringer hele tida kan jeg forstå er irriterende, men det er da bare å si "jeg sier fra når den tid kommer" Men hvis det er slik at du ikke planlegger å si fra, så går jo ikke den.. Kan hende hun fortsetter å ringe hver dag da, når du forteller at du ikke blir å fortelle henne det.
UnePune äntligen hemma! Skrevet 28. januar 2010 #5 Skrevet 28. januar 2010 Hun prøver sikkert bare å vise interesse, husker sikkert ikke hvor kjipt det var med den masinga tett oppi terminen fra hun selv var gravid =P Men må du ta telefonen hver gang da....? =) Ellers er det vel vanlig å ikke informere når fødselen er i gang? Mamma bad meg faktisk om IKKE å si ifra om det - så hun skulle slippe å engste seg, hehe! Men jeg gjorde det likevel da...ringte å sa til både mamma og svigers at i løpet av dagen skulle de bli besteforeldre. Men det gjorde de jo ikke, haha! Gikk ikke så fort som jeg hadde tenkt meg...
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2010 #6 Skrevet 28. januar 2010 fødeavd her, har fortsatt stengt for besøkende pga svineinf.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2010 #7 Skrevet 28. januar 2010 De første _dagene_ alene med babyen? Så når har dere tenkt å informere den kommende bestemoren om at hun faktisk er blitt bestemor? Ved hjemkomsten? I såfall syns jeg det er direkte ufint av dere! Å nekte besteforeldrene å se sitt nye barnebarn i løpet av barseloppholdet syns jeg høres enormt sært ut, og jeg vil tro det vil oppleves som svært sårende for din stolte, forventningsfulle svigermor.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2010 #8 Skrevet 28. januar 2010 Vi vil selvfølgelig spre nyheten når barnet er kommet, men vi vil ikke ringe rundt og fotelle at fødselen er i gang. Det er to helt forskjellige ting Hvor vidt vi ønsker besøk etter fødselen får jeg ta stilling til der og da - dersom jeg er i fin form og føler at jeg kjenner den lille godt nok til at jeg føler meg trygg på morsrollen kan vi selvfølgelig vurdere om vi vil ta i mot besøk men dette er jo vanskelig å vite på forhånd (så jeg vil ikke love noen at de kan komme, om dere skjønner). Huff, ja - jeg føler meg veldig slem som ikke ønsker å ringe til henne så fort vanent går / riene starter - men jeg kjenner henne såpass at jeg vet at da blir det et evig mas frem til ungen er ute.. hehe. Heldigvis går det ann å sku av telefonen da! Min mor ønsker heller ikke at jeg skal informere henne om når fødselen starter fordi da blir hun så stresset og engstelig (noe jeg syns er helt greit.. dessuten bor hun ca 2 timer unna oss også). HI
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 28. januar 2010 #9 Skrevet 28. januar 2010 Ja det synes jeg er slemt, og ikke minst sært. Hun er sikkert kjempeentusiastisk ang. det første barnebarnet sitt. Kan dere ikke heller bare si fra når dere drar til sykehuset, når ungen er født og at dere skal si ifra når dere ønsker besøk. Dere klarer sikkert å bli kjent med babyen selv om dere får besøk noen minutter. Dere bør unne foreldrene deres den gleden.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2010 #10 Skrevet 28. januar 2010 "trygg på mors-rollen" Så dette handler egentlig om din usikkerhet og at du vil være sikker på at du behersker den nye situasjonen før noen rekker å obsevere deg.
Sol Skippertaksdronning Skrevet 28. januar 2010 #11 Skrevet 28. januar 2010 Vet du, jeg syns egentlig du gjør helt rett jeg..det er ikkenoe egoistisk i det å ikke si fra når fødselen starter. man kan heller gi beskjed når babyen er ute, og man har fått landa litt. Man trenger ikke ha venterommet fullt av folk som vil inn og si hei tvert nurket titter ut.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2010 #12 Skrevet 28. januar 2010 Jeg vil svært gjerne føle meg trygg på morsrollen før noen kommer og observerer meg / oss, ja. Jeg har aldri tatt i en baby før, aldri skiftet en bleie, aldri ammet osv. Så dette er ting jeg vil prøve meg på uten å bli stresset av ivrige besøkende. Er det virkelig så slemt ? Svigermor (og alle andre i familien) skal selvfølgelig få beskjed NÅR ungen ER FØDT og etterhvert vil vi gjerne ha besøk også, men akkurat når vi føler oss klar for det er vanskelig å si på forhånd. HI
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2010 #13 Skrevet 28. januar 2010 Synes det høres ut som om dere planlegger og bekymrer dere for mye, når dere egentlig bare burde kommunisere åpent med svigermor og si at dere er usikre på hvor mye besøk dere vil ønske på barsel, og si klart at hun kan få komme så snart dere inviterer. Men å skulle skjule at fødsel er i gang, og ihvertfall hvis dere har tenkt å la være å si fra når det har skjedd, det synes jeg rett og slett høres dårlig gjort ut overfor en kjempespent, vordende bestemor. Og hva skal dere gjøre når hun fortsetter å ringe hver dag for å høre om babyen er ute da, og dere sitter der på barsel? Skal dere lyve og si at ingenting har skjedd?
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2010 #14 Skrevet 28. januar 2010 Uansett hvordan dere velger å løse dette så må dere si i fra. Ettersom dere har kontakt daglig vil hun naturlig nok bli fra seg av engstelse dersom hun ikke får tak i dere, da vil hun sikkert tro at alle forferdelige ting har skjedd på nøyaktig samme dag. Hun vil jo åpenbart skjønne at dere er på sykehuset, så er sikkert like greit å informere. Selv velger jeg å ikke informere, men så har jeg ikke superengstelige foreldre eller svigerforeldre heller da. Bår det gjelder etter fødselen så er dette vanskelig å planlegge, er det en lett fødsel bør man kunne ta i mot besøk dagen derpå. Er det en tøff fødsel så vent gjerne en dag ekstra. Jeg hadde en tøff fødsel, over 36 timer, så vi fikk besøk da jenta var 2 dager gammel. De ville nok helst kommet dagen etter, men skjønte godt at vi ville vente pga min helsetilstand. Dersom formen tilsier det synes jeg du bare skal kaste deg i det og bli ferdig med dette pliktbesøket, så slipper du tenke noe mer på det.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2010 #15 Skrevet 28. januar 2010 Ser nå at du sier dere skal si fra når det har skjedd, da misforstod jeg deg i første innlegget! Da er det jo ikke stygt gjort akkurat... men anbefaler å prate litt med svigermor om hvordan dere vil ha det, uansett. Kanskje hun vil forstå? anonym 22:24
Monajenten Skrevet 28. januar 2010 #16 Skrevet 28. januar 2010 Jeg syns det er helt greit å ikke si ifra når fødselen starter, men jeg syns det er skikkelig slemt å ikke la dem få komme på besøk etter fødsel, uansett hvor sliten du er. Det er din mor og din samboer sin mor det er snakk om, og første barnebarnet. Selvfølgelig vil de få treffe barnet og ikke minst dere. Å holde dem unna i noen dager fordi du vil være trygg på morsrollen først, syns jeg er dårlig gjort. Og jeg kan nesten med 100% sikkerhet garantere deg at du IKKE er trygg på morsrollen etter et par dager som førstegangsmamma.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2010 #17 Skrevet 28. januar 2010 "Hemmeligheter dreper sjelen" i følge Chris Rock. Hvorfor ikke ta ting som det kommer og tørre å vise sin usikkerhet istedenfor å måtte skjule den. Tror det vil føles bedre for deg også, hvis du klarer det.
OsloMor Skrevet 28. januar 2010 #18 Skrevet 28. januar 2010 Nei, jeg gjorde akkurat det samme selv, er da ikke slemt. Dette er dine ønsker og de må respekteres. Dette bestemmer du selv!
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2010 #19 Skrevet 28. januar 2010 Skjønner ikke hva som er galt med å si sannheten: Jeg synes det blir litt mye når du ringer hele tiden, jeg skal nok få sagt fra når han er kommet
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2010 #20 Skrevet 28. januar 2010 Forslag: Slutt å ta telefonen hver gang hun ringer. Send henne heller en melding tilbake om at du hadde ringelyden av for å sove, hadde telefonen på lading i et annet rom eller at du hadde glømt den i jakkelomma eller i bilen.......så blir hun vant med at du ikke tar den hele tiden i alle fall. Så får du mannen din til å si at hun ikke trenger å ringe for å høre hver dag, for det er faktisk litt i overkant. Det ser hun kanskje selv også om hun har litt sosiale antenner. Så gir dere beskjed om at dere er på sykehuset og at fødselen er i gang, men ikke før du er godt ut i fødselsforløpet.Da blir det ikke så lenge for henne å vente før det er overstått. Samtidig sier dere at neste beskjed som kommer kommer når barnet er født. Da kan du se litt ann når du ønsker å ha besøk. Så sender dere et mms bilde av den nyfødte med den informasjon dere har fått om evt. vekt, lengde og kjønn.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2010 #21 Skrevet 28. januar 2010 Slemt? Hvis man har hatt en skikkelig stri fødsel så må det da være lov å be slekt vente noen dager. Noen få dager fra eller til, går det an å vente, selv om man er utålmodig.
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 28. januar 2010 #22 Skrevet 28. januar 2010 Vet du hva, jeg sa ikke ifra om at vi dro på føden, og jeg sa til ALLE at jeg ikke ville ha besøk på føden... Fordi jeg skulle bli kjent med barnet, og fordi jeg aldri hadde prøvd å føde før... Så ante ikke hvor sliten jeg kom til å være. Vi sa vel ifra noen timer etter barnet var ute, og etter litt søvn, kos og første amming. Jeg var fremdeles så susete i hodet, at jeg ikke husker hva mamma sa på telefonen:-o Denne gangen må vi ha barnevakt, men kommer ikke til å si til alle at vi drar, heller når barnet har kommet og jeg har kommet meg:-)) Si snilt ifra til svigermor, at dere kommer til å gi beskjed - evt si at dere kan si ifra når fødsel begynner, men at dere ikke vil ha besøk før dere føler dere klar for det. Dette er deres stund! Faktisk!
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 28. januar 2010 #23 Skrevet 28. januar 2010 Men, det skal sies - veldig koselig å ha en svigermor som faktisk viser utad at hun gleder seg til å bli bestemor - det gjorde ikke min... Jeg og hennes datter fikk barna våre med 1 mnd mellomrom - hun gråt når mormorungen ble født, men var helt "cool" når hun hørte om vår fødsel... Åja, liksom...
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2010 #24 Skrevet 28. januar 2010 Ikke si til svigermor når fødselen er i gang! Vi ga beskjed og vi fikk besøk FØR jeg hadde fått på meg trøya etter fødselen! Hadde det tatt LITT lenger tid før morkaka var ute (tok 20 min), så hadde jeg fått besøk av hele svigerfamilien mens jeg lå og skrevde.. :/ Dersom dine er av samme kaliber, så hadde jeg drøyet med å gi beskjed til barnet var ute og dere hadde summet dere, ja! Det skal nevnes at hele min svigerfamilie jobber på sykehuset der jeg fødte, så derfor hadde de vel 'free access' til høydepunktene den dagen..
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2010 #25 Skrevet 28. januar 2010 Da jeg gikk i fødsel sendte jeg en melding til foreldrene og søskenene mine om at "Nå er vi på sykehuset, vannet har gått og ting er i gang. Har fryktelig vondt, så ikke ring! Jeg slår av telefonen nå, for å konsentrere meg. Vi ringer når det er over:-)" Det ble godt mottatt. Da visste de at det var i gang, og at de ikke trengte å ringe. Mannen slo også av mobilen. Om du ikke vil si fra at det starter, er det helt OK, og ikke slemt i det hele tatt! Si det på forhånd, eller si fra etterpå at dere glemte det i farten fordi det skjedde så mye. Forresten burde vel sønnen hennes forklare det, så du slipper? Etter fødselen går det an å si at man er i utrolig dårlig form (hvis du føler det slik), og ikke vil ha besøk før dagen etter, OG at man er så sliten at et besøk må vare max en halvtime. Det må hun respektere. Og hvis hun klarer det, tror jeg du vil oppdage at du blir kjempestolt over alt skrytet din lille baby får... :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå