Gå til innhold

Bilyd på hjertet, noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var på 6 mnd kontroll i dag, og legen oppdaget en bilyd på hjertet (eller OVER hjertet, sa hun) til sønnen vår.

Hun sa at det mest sannsynlig ikke var noenting og at jeg ikke skulle være redd, men man blir jo litt engstelig....

Ble henvist til barnepoliklinikken på sykehuset, men gud vet når vi får time der.

Er det noen her som har opplevd det samme som kan dele noen erfaringer med meg?

(vær så snill å ikke skremme meg, jeg trenger å bli beroliget...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Ingen erfaring, men jeg er født med bilyd på hjertet og dette vokste jeg av meg. Aldri merket noe jeg :)

Prøv å ikke engste deg før du har vært på skikkelig kontroll!

Skrevet

Hei

Min gutt hadde bilyd på hjertet. Det var intet farlig, det er maaaange barn som blir født med det!

Jeg vet ikke hvorfor han hadde det, men han er ihvertfall frisk som en fisk nå :)

Skrevet

Takk. Helsesøster sa at det var veldig vanlig og at det ikke var noe å engste seg over, men det er ikke bare lett å ikke tenke på det.... Jeg er så fæl til å skremme meg selv :-(

HI

Skrevet

Jeg er født med det! :) Merker ingenting til det! Er vist mange som har det sa legen til meg! :)

Skrevet

Du har helt sikkert ingenting og frykte. Legene gambler ikke med beibiers liv, og hadde de hatt den minste mistanke om at det var noe alvorlig, hadde de henvist deg som en hastetime. Det er utrolig mange babyer som har bilyd, og kun i 5% av tilfellene er det patologiske tilstander som krever behandling.

Min datter ble det også oppdaget bilyd på under 6 mnd kontrollen. Nå viser det seg at hun faktisk har en feil, en innsnevring der hovedpulsåren går ut av hjertet. Hun må operere en gang, sannsynligvis i ungdomsårene, men de er jo blitt så flinke at de sannsynnligvis bare kan gå inn i lysken enten med ballong og blokke, eller med kniver og snitte. Vår datter lider foreløpig ingenting av denne feilen, og vi opplever henne som helt frisk. Går il jevnlige kontroller, og føler oss helt trygge på at dette er noe legene har full kontroll på.

Så lenge datteren din er frisk og rask, så hadde jeg ikke bekymret meg i det hele tatt om jeg var deg. Om hun skulle begynne å bli blålig på leppene eller besvimer, så må dere ta kontakt med legen og bli henvist med en gang. Men så lenge hun virker helt fin, så hadde jeg tatt det med knusende ro.

Lykke til, du har helt sikkert ingenting og engste deg for!

Skrevet

De oppdaget bilyd på hjertet til sønnen min da han var fire måneder. Han var da hos legen fordi han var syk med feber. Han ble frisk etter en uke og ingen har hørt bilyd før eller etter. Hvis barnet er litt syk, eller bare litt tufs, så kan man høre bilyd på hjertet hos ca 70% av barn under et år. Det sa i alle fall legen til meg. Hvis ingen har oppdaget bilyd før nå, og barnet ditt vokser og trives som h*n skal så trenger du ikke bekymre deg. Det er veldig vanlig med bilyd, og de aller fleste vokser det av seg i løpet av det første året.

Skrevet

Gutten min fikk også påvist bilyd på hjertet på 6 mnd kontrollen. Jeg er den rolige beherksede typen, så jeg bekymret meg ikke en tøddel. Dessuten fikk jeg høre fra både den ene og andre som enten hadde eller kjente noen som hadde bilyd. Så jeg fikk hvertfall inntrykk av at det er vanlig uten å være "farlig".

Vi fikk vel time på sykehuset 6 uker etter eller noe sånt. Men dette varierer nok fra sykehus til sykehus. Undersøkelsen foregikk med ultralyd, og gikk over all forventing med en aktiv krabat på snart 8 mnd.

Det ble funnet en bitteliten lekkasje på venstre forkammer. Men så liten at det ikke er noe problem. Det er heller ikke noe som det gjøres noe med. Et evt inngrep innebører større risiko enn det er å leve med det. Fikk beskjed om at det ikke trenger å tas noe hensyn, han skal leve som normalt. Fullt mulig at det er noe han vil vokse av seg.

Ny kontroll om 2 til 5 år ble det først sagt. Men vi hører nå til et annet og større sykehus og vi kunne hvis vi ønsket få en undersøkelse der om 2 år. Noe vi sa ja til.

Legen diskuterte imidlertid funnet med en hjertespesialist han skulle treffe noen dager etter undersøkelsen. Og denne eksperten hadde foreslått undersøkelse allerede etter ett år. Så da blir det nok det.

Jeg tar det med knusende ro. Hvorfor bruke energi på å bekymre meg over noe som det mest trolig ikke er noe å bekymre seg for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...