Gå til innhold

Vogn og litt andre spørsmål..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må man bestille vogn? Eller har de som regel vognene i butikken? (Barnas hus og babyplaneten) Noen som vet hvor lang leveringstid det er?

Er litt tidlig å tenke på dette enda, men hva er det vanligst at mannen gjør fra uke 38 og frem til fødsel når det gjelder jobb og sånt? Altså, er han hjemme og bare venter på fødsel, eller er han på jobb? Og hva skjer om fødselen starter på morran? Er det vanlig at det er da permen starter? :P Jeg vet at han får perm med lønn av jobben, men ikke helt hvordan det funker.. Og man kan jo ikke bestemme tid fødselen starter heller.. :P Min har ofte reisejobber, og jobber ofte 40-60min unna her vi bor, så tenker jo litt på det.. :s

Og hvorfor må tiden gå så seeeeent? :P Er i uke 26 nå, og tiden snegler seg jo avgårde.. Syns tiden har gått sent siden jeg fikk en positiv test.. Alle sier jo at det er nå det går senere.. Skal det gå senere nå, så blir jeg gal! :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann!!

kan nu prøve å svare så godt jeg kan !! :-)

Vi kjøpte vogn i sverige da, å da hadde di på lager. det er nok froskjell fra butikk til butikk da så det skader ikke å bynne å sjekke ut hvilken man vil ha. dæm har jo prøve vogne i butikken i værtfall!

leverignstid vet jeg ikke..

min mann jobba nu frem til æ bynte fødseln. han fikk å fri to uke me lønn å det starta jo den dagen han skulle på jobb etter æ haddde født, altså en eller to daga etter på pga at han hadde fri nån daga akkurat da.

man vet jo ikke når fødselen starter så han kan jo ikke gå hjemme i to uke å vente.. det kan jo være man går over å to uke.. *krysse fingran for at det ikke skjer*

tia går seint .. ja føle det vel litt å .. men garantert når unge e et år å man skal bynne å jobbe igjen å alt sånn.. så lure man på kor tia blei av

Skrevet

om de ikke har fargen på vognen inne som du vil ha må de som oftest bestille.. kan ta alt fra 1-8 uker.

min samboer var på jobb. men våknet en morgen av at han måtte bli hjemme fordi jeg skulle føde.. hehe..

mannen din sin permisjon kan ikke starte før 6 uker etter fødselen. 6 uker etter fødselen er forbeholdt mor.

samboeren min jobber ca 60 min unna og har mye jobber rundt om i norge så plutselig må han til nord norge en uke eller andre steder. jeg har sagt at 3 uker før termin får han holde seg i oslo området eller hvertfall ikke så langt unna =)

Skrevet

Hei.

Jeg bestilte vogn i god tid til 1. barn. Da var det 8 ukers leveringstid. Finn ut hva slags vogn du vil ha - og hør med butikken. Det var plutselig stor etterspørsel etter samme type som vi ville ha, så vi fikk ikke vogn før etter at jenta ble født. Fabrikken klarte ikke å levere til avtalt tid.

Mannen din får vel 14 dager permisjon - starter han før fødselen blir det færre etter barnet er født.

Lykke til med vognvalg - det er en egen verden - utrolig mange forskjellige modeller!

Skrevet

Huff, jaa.. Er en spesiell vognverden der ute.. :P Vi var enige om vogn, men ikke nå lengre.. Haha..

Skrevet

Kanskje på tide å bestille vogn da.. :)

Vet at de første 6ukene er forbeholdt mor, men han får allikavel 2 ukers permisjon fra jobben etter fødsel for å bli kjent med den nye verdensborgeren.. :) Ja, han får å holde seg i nærheten, blir ikke noe 12\9 eller 4\3 den siste mnd.. :P Men må nok regne med 40-60min reisevei.. :s

Skrevet

Noen steder har de diverse utvalg av vogner som du kan ta med deg på dagen, er du litt kresen og vil ha noe spesielle farger o.l. som de ikke har inne må de jo bestille... :)

Vi kjøpte på Rudo... ellers er det jo bare å ringe dem, hvis du har reisetid til butikken.. og spørre om de har den og den, hvis du har sett deg ut en vogn da? Ellers er det jo greit å reise å teste litt! Lære litt hvordan du gjør ting og fordeler/ulemper... og se hvor mye plass de faktisk tar...

Skrevet

og det andre ja..hehe.. riene mine startet når jeg våknet, 0900... gubben dro på jobb 1300 og vi dro på sykehuset når han kom hjem 2000.. tror han tok en time av, for det begynte å bli tette rier..men vi bor 15 min fra sykehuset og han 10 min fra jobben og hjem...

Så det var en "vanlig" dag det:P

Kanskje litt mer mas på telefonen enn vanlig men!:D

Skrevet

Jeg fikk beskjed på barnas hus at det kunne være opp til 3 mnd venting på barnevogn. Vi bestilte i Sverige og der var leveringstiden mellom 3-6 uker og 3000 kroner billigere:)

Skrevet

Fri for far under og rett etter fødsel (altså de 2 ukene du snakker om):

Det er vanlig at mannens permisjon starter ved fødselen. Hvis han er på jobb så kommer han bare hjem (om ikke han jobber i Nordsjøen eller veldig langt unna). Alle menn har rett på to ukers persmisjon ved fødsel, men det er ikke lovbestemt at den skal være betalt. Veldig mange har allikevel dette da arbeidsgiver har gjort avtaler om dette (ikke så vanlig i veldig mannsdominerte selskaper tror jeg). Tror også de statlige ansatte har dette som avtale. Er ikke helt sikker men tror ikke denne permisjonen kan starte før fødsel? Har i hvert fall aldri hørt om noen som har vært hjemme før. Selv om man ikke har rett på betalt kan alle ta lovlig permisjon uten lønn. Dette er ikke del av fødselspermisjonen som noen var inne på, men kommer i tillegg til det året man har krav på til 80% lønn eller de ti mnd med full lønn.

Vogn:

Vet ikke hvordan det foregår i butikkene. Vil tro at de har noe på lager mens annet må bestilles. Vi bestilte vogn over nettet og da tok det ca 6-8 uker tror jeg? Var på Babytrader men kan sikkert variere litt.

=O) God fredag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...