Gå til innhold

Sliter med bading!!! Hjelp meg!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en på snart 3 år. Han er livredd for å bade. Vi har prøvd og ta frem babybalja hans i stede, men det hjelper ikke, like redd. Jeg har prøvd dusjen, går ikke det heller. Prøvd og la han leke med leker oppi balja, men det vil han heller ikke. Vi har mått tvangsbade han til slutt. Og det gjør SÅ vondt i hjerte!

 

Er det noen tips der ute? Jeg føler jeg har prøvd ALT! Men jeg når lissom ikke frem til han at bading ikke er farlig, og han har vært glad i å bade før. jeg prøver og spøre han om det er noe som skremmer han, men han kommer ikke med noe konsekvent som er farlig....

 

Hva skal jeg gjøre??? Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har du sikkert prøvd i ulike former, men skreiver det allikevel.

 

- Snakk med han og forbered han på at det skal skje i forkant

- Dusje sammen med han

- Sett inn en liten krakk i dusjen og sett deg ned på huk sammen med han sånn at dere er på samme nivå

- La han få holde dusjhode --> ikke spyl på han men la han gjøre det

- La han sprute på deg - gjerne også i ansiktet. Når jeg gispet litt og tullekjeftet på sønnen min (type: spruter du i ansiktet til mamman din du... Det er vel ikke lov! =O)) så sprutet han plutselig ut i latter og da snudde det for oss (men var aldri så alvorlig som hos deg tror jeg)

- Ikke bruk sterk sjampoo, mildeste som finnes og pass på at det ikke renner fremoevr i øynene allikevel

- Tror jeg heller ville ha kattevasket han en liten stund fremfor å tvinge han så langt du kan unngå det (de dør ikke av å være litt skittne en uke eller to). Vet hvordan sånn barndomstraumer kan sitte i hvis det blir for mye... Men dette skjønner jeg ikke er så lett. På et tidspunkt må de vaske seg...

 

Lykke til!! Det finnes håp - sønnen min elsker nå å bade og dusje! Og som du skjønte har det ikke alltid vært sånn.. He he.

Skrevet

Vår eldste hadde en sånn tørn etter å ha vært skikkelig "water baby" - da gjorde pappaen kjempestort nummer ut av at nå skulle de to gutta gjøre noe skikkelig spennende sammen, de skulle i badeland! Forberedte seg godt ved å se bilder på nettstedet og snakket om hvordan det skulle være - garderobe og dusjing og så det store spennende bassenget. Det gikk helt strålende, guttungen var litt småskeptisk underveis, men fikk lov til å ta det i eget tempo. Det hjalp også veldig at den tøffe ett år eldre fetteren var med - han glemte fort at han var redd for vann! Etter det var ikke bading noe problem lenger, han måtte jo vise meg hvor tøff han var:) Men han badet med baderinger på armene noen uker, da...

Skrevet

Tenkte jeg også skulle foreslå badeland.... men det hadde noen andre allerede skrevet :)

 

-Kjøpe fargebad og/eller badeskum til han, la han velge farge selv.

- Kjøpe dykkemaske eller briller, badering, armringer eller et el annet som er litt kult, og som bare brukes i vann :)

-"Koppestell" i dusjen, så han kan lage suppe, grøt og kaffe (som det stort sett blir) til dere mens han bader eller dusjer.

- Ellers fins det jo Elias-båter som gå på batteri og er morsome å ha i vannet.

- Snuppa her, syns det er kjempestas når hun får vaske dusjen. Har egen oppvaskkost i dusjen som hun skurer med, supert når hun får såpe på og sprute og vake så det skummer.

 

Bare tenker at hvis han har noe han liker og har lyst til å holde på med i dusjen/balja, så "glemmer" han at han er redd. Ihvertfall hvis dette er et innfall han har nå, og ikke har vært redd hele livet. (husker ikke hva du skrev oppi her)

 

 

Lykke til :)

Skrevet

Dusje sammen med han er også sikkert en god idè. La han vaske og skylle håret deres, ogs sprute på dere. Tull og fjas med vann som hun over skriver :)

Skrevet

Hadde vi bare fått av han klærne og inn på badet, så hadde jo det vært helt supere tips, men vi kommer ikke dit engang. Kan sitte og prate om å bade hele dagen, men når vi kommer til stykke så begynner han å gråte med EN gang! Har prøvd og dusje samme han, men han er helt febrilsk når vannet blir skrudd på. Prøvde å få han til å hjelpe oss med å vaske balje, plukke ut såpe og finne leker, friste med sjokolade osv...men det er bare plent drama nekt! Vi prøver å ikke tvinge han, men når det har gått 3 uker og det lukter tåfis av hele ungen så må vi bare sette til verks, med tårer i øya og klump i halsen og knust hjerte..=/ Det her er det værste jeg har vært med på av redsel, som jeg egentlig tror har et hint av trass i seg.

 

Når det gjelder badeland så tør jeg ikke ta han med samme andre, for brått setter han seg på bakbeina også må vi bare kle på oss å gå. Kjipt og bruke masse penger også ender det med nekt. Helsesøster anbefalte og la han tørre bade på badet først, også kunne jeg ta med til badeland etterpå.

 

Men nå syns jeg det her virkelig har gått FOR langt!

Skrevet

Kompistrikset? Har han noen venner eller slektninger han liker å leke med som også tilfeldigvis liker vann? Bade sammen er morsommere! For tvangsbading er bare pyton, helt enig, og det gjør jo sikkert ikke ting bedre...

Skrevet

jo jeg har jo mange venner med jevnaldrene.. Det kunne jeg prøvd....har jeg faktisk ikke tenkt på! Takk for tipset! Da prøver vi det neste gang...=)

Skrevet

har ikke lest så nøye lengere oppe,men hva med å la han leke med badebaljen med vann i? ha i skum å farker som jeg så de skrev, vannleker:p å trenger det å foregå på bader? ka med en haug med hånduker rundt om, å mitt inne på stua:p

kan forstå den er skremmende, lager rar lyd, blir for varm, så for kald osv..å med kompiser rundt, ja så skal vel gutten bli bada? :P

 

håper det ordner seg for dere:))

Skrevet

Lykke til - mine to anbefaler varmt tinti badesåper fra helsekosten, det er utrolig morsomt å male hverandre i badekaret! I desperasjon kan også vanlige vannfarger brukes, men det er "farligere" for interiøret ellers;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...