ts1981 Skrevet 28. januar 2010 #1 Skrevet 28. januar 2010 Legen ringte nettopp og sa at det var påvist bakterier i skjeden, og at det var viktig at disse ble behandlet med en antibiotika kur før fødsel. Jeg er 37 fullgåtte uker. Jeg forsøkte å spørre hva som kunne skje hvis jeg kom til å føde før jeg hadde fått kuren. Det fikk jeg ikke noe svar på. Hun sa at fødestedet kom til å ta kontakt for å avtale når jeg skulle begynne på kuren. Noen som har erfaring med dette? Er det noen tips til hva jeg bør gjøre for å unngå at dette skal komme tilbake?
Diddels Skrevet 28. januar 2010 #2 Skrevet 28. januar 2010 en venninne av meg fikk samma beskjeden helt på tampen av svangerskapet. Hun tok kuren, og problemet var over. Nå vet jeg ikke hva slags bakterier det er snakk om, men vet at feks herpes og klamydia kan smitte over på babyen, men vanligvis går alt slik veldig bra Håper det ordner seg for deg også
Gjest Skrevet 28. januar 2010 #3 Skrevet 28. januar 2010 Jeg vil tro det er snakk om GBS / Gruppe B-Streptokokker her? Jeg har hatt det selv, i to tidligere svangerskap, men da fikk jeg ike behandling. Fikk derimot antibiotika under fødselene pga andre ting, så den fjerna det da. Det den bakterien ofte kan gjøre, er å utløse tidlig vannavgang, og dermed for tidlig fødsel. Jeg fikk det påvist i uke 35 nå, og fikk 10 dagers antibiotikakur, og har gått helt til uke 38+2 som jeg er i dag. Etter du har tatt kuren, er det meget lite sannsynlig at den rekker å oppstå igjen før fødselen, og det er ingenting du selv kan gjøre for å unngå at det kommer tilbake. Men du kan ta det helt med ro, nå behandlingen er over, er det ingen fare for at babyen blir noe påvirket av dette. Lykke til
Herkules Skrevet 28. januar 2010 #4 Skrevet 28. januar 2010 Om det er GBS og du skulle gå i fødsel så si i fra til sykehuset. Jeg fikk antibiotika pga tidlig vannavgang da fikk jeg pille hver 6 time i 2 døgn. fødte før det var gått to døgn. Det ble påvist GBS først etter fødselen og babyen fikk noen ekstra crp oppfølging. Med nr 2 fikk jeg besked om at jeg skulle skylles med klorhexidin under fødselen De tok altså ingen nye prøver. Det ble heller ingen skylling da frøkna var på vei ut i det jeg nådde sykehuset. Hun fikk også litt ekstra crp- oppfølging. Vet det er veldig forskjellig praksis, men si i fra og få den behandlingen de benytter
b77h Skrevet 28. januar 2010 #5 Skrevet 28. januar 2010 Jeg vil si at du er heldig som har fått sjekket det og tatt prøver før fødselen. Jeg har prøvd å få legen til å ta det, men ikke sjangs - fordi det ikke er rutine i Norge. ca 30% av alle kvinner har denne bakterien (hvis det er GBS du har). For de fleste går det greit, men for noen kan det ha svært alvorlige konsekvenser for babyen (om de ikke vet om det på forhånd). Du kan helt sikkert google GBS + barnimagen og få opp mange "diskusjoner" rundt dette. Greit å vite litt, for virker ikke som legene vet så mye om det. Husker det var noen som skrev om det her inne i høst.
b77h Skrevet 28. januar 2010 #6 Skrevet 28. januar 2010 Hva var egentlig årsaken til at du fikk det sjekket?
ts1981 Skrevet 30. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 30. januar 2010 Jeg gjorde ingenting for å få dette skjekket. Legen sa at når gravide leverte urinprøver på kontroll så sjekket de ikke bare om det var proteiner i urinen. De sendte videre de prøvene der de så at det var utslag på noe annet. Jeg ble derfor bedt om å komme tilbake for å ta en prøve av skjeden ca 1 uke etterpå for å se om det fortsatt var bakterier. Legen fortalte meg ikke hvilken bakterie det var jeg hadde, men det høres sannsynlig ut at det er denne som blir beskrevet ovenfor i innleggene. Jeg har ingen symtomer på at det skulle være noe.
snupsy-2englejenter +spire Skrevet 30. januar 2010 #8 Skrevet 30. januar 2010 Jeg hadde GBS i mitt forrige svangerskap, og ble derfor sjekket for denne bakterien tidlig i dette svangerskapet, Skulle ta en ny test den 4. jan for å være sikker til termin, men natt til 4. jan kom lille snuppa mi. Jeg ga beskjed når jeg kom på sykehuset om testen jeg ikke rakk å ta, og da fikk jeg antibiotika hver 4 time til jenta var ute=) I tillegg ble snuppa tempet tre ganger i døgnet mens jeg var på sykehuset...bare sånn for sikkerhets-skyld=)
Herkules Skrevet 30. januar 2010 #9 Skrevet 30. januar 2010 Ja det er veldig forskjellig praksis. Jeg sa i fra når jeg gikk med nr 2 og fikk 5 forskjellige svar, Legen min lovte meg test, men etter å har ringt sykehuset så ville han ikke teste meg. Tilslutt så fikk jeg greie på prosedyrene på sykehuset. Da jeg gikk med nr 1 i 06 var det et veldig fokus på denne GBS og jeg hadde bestemt meg for å ta en test privat. Rakk ikke det pga tidlig fødsel (som mye trolig skyltes GBS siden det startet med vanngang. Desuten kom nr 2 på overtid så jeg var ikke programert for fortidligfødsel) Lå på sykehuset i 2 døgn før fødsel og begge disse dagene var hovedoppslagene i avisene GBS og dødsfall- Festlig! Ingen som kjøpte avis til meg for å si det sånn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå